Byggahus.se
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
 
  • Gilla
  • Haha
maskeradeproggaren och 8 till
  • Laddar…
AXS
Det rimliga tycker jag är att ni har lika mycket pengar kvar när allt är betalt.
 
  • Gilla
mellansorken och 43 till
  • Laddar…
Rättvist är givetvis att fortsätta fördela utgifter så som ni gjort tidigare. Jag antar att ni har räknat på det på något sätt? Använd bara samma uträkning fast med de nya parametrarna.

Känns dock som att det saknas någon info här. Vad är hennes argument för att inte fortsätta som ni gjort?
 
  • Gilla
Mathias12 och 38 till
  • Laddar…
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Samma upplägg som från början, oavsett vem som tjänar mest är det rättvist.
 
  • Gilla
Putte1972 och 33 till
  • Laddar…
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Pinsamt förslag från hennes sida. Klart ni skall fortsätta som tidigare.
 
  • Gilla
Richard Möller och 30 till
  • Laddar…
Vi kör 50/50 oavsett. Om båda har inkomst såklart.
 
  • Gilla
Jonis.F och 5 till
  • Laddar…
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Alla har olika åsikter angående ekonomi. Jag personligen anser att för att skapa ett ”vi” till skillnad från ett ”du&jag” under samma tak så behöver man kunna tillåtas samma levnadsstandard. Känner till flera förhållanden där man har råd med olika saker pga olika inkomst vilket för mig är helt obegripligt i en tvåsamhet. Dock så skall givetvis diskuteras ambitionsnivå till sitt jobb osv. Så i slutändan måste man gå igenom detaljerna ordentligt om man tänker olika. Men i en familj så är likvärdig ekonomi min melodi för balans :). Tror inte att människor med olika syn på pengar har så lätt att fungera i det långa loppet.
 
  • Gilla
  • Älska
Helena Lillarve och 51 till
  • Laddar…
M
Är gift har inte haft egna pengar senaste 15 åren 🥲
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Arturlin och 75 till
  • Laddar…
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Tycker det låter helt sjukt????
Jag tycker absolut inte att de ska baseras på lön utan 50% på kostnaderna!
Hon är ju väl värd att ha lite extra i månaden och själv välja vad hon vill lägga sina pengar på!!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Stensson11 och 24 till
  • Laddar…
Ett konto och 2 kort. Vem ids hålla på med uträkningar och dividera om pengar? Inte undra på att det är så mycket skillsmässor i världen.
Och ja jag tjänar mer än dubbelt så mycket som frun.
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 76 till
  • Laddar…
engs
M Maria Andersson7 skrev:
Tycker det låter helt sjukt????
Jag tycker absolut inte att de ska baseras på lön utan 50% på kostnaderna!
Hon är ju väl värd att ha lite extra i månaden och själv välja vad hon vill lägga sina pengar på!!
Har ingen direkt åsikt, var och en får göra som man vill.
Det märkliga här är väl att den part som tyckte det gick bra med procentuell fördelning när denna tjänade mindre ändrar sig när denna nu tjänar mer.

Fast hela tråden luktar troll, både TS och det jag svarar på känns lite planerat... Första inlägg på båda dessutom.
 
  • Gilla
  • Älska
-MH- och 32 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ett konto och 2 kort. Vem ids hålla på med uträkningar och dividera om pengar? Inte undra på att det är så mycket skillsmässor i världen.
Och ja jag tjänar mer än dubbelt så mycket som frun.
Vi har exakt samma upplägg (och löneskillnad) sedan 25 år tillbaka. Funkar bäst för oss men kanske inte för alla.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Till var och ens behov efter var och ens förmåga.
 
  • Gilla
  • Haha
jonle336 och 10 till
  • Laddar…
Gissar att hon sköter med i hushållet, eller?

Så brukar det vara och det är faktiskt obetald arbetstid så att hon går om dig i inkomst gör det mer jämställt och hon ska få behålla större del av kakan.
 
  • Gilla
  • Haha
mellansorken och 8 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Har ingen direkt åsikt, var och en får göra som man vill.
Det märkliga här är väl att den part som tyckte det gick bra med procentuell fördelning när denna tjänade mindre ändrar sig när denna nu tjänar mer.

Fast hela tråden luktar troll, både TS och det jag svarar på känns lite planerat... Första inlägg på båda dessutom.
3 användare som inom loppet av 10 minuter gör sina första inlägg. Ja det är nog planerat
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.