Byggahus.se
Vi har stora problem att etablera en gräsmatta intill en nybyggd fastighet.

Bakgrund:
Huset är byggt på ängsmark men det det var dålig växtlighet pga väldigt mycket sand. Det är ett litet jordlager sen är det genomgången fin sand. Vi påbörjade arbetet med gräsmattan i juni ifjol. Lite sent då matjorden var försenad.
Vi justerade höjder, tog bort, alternativt fyllde på med massor innan vi la på ca 1 decimeter matjord. Vi sådde hela tomten, ca 1800m2 och då vi hade en väldigt varm vår så var vi tvungen att vattna rejält. 160 kubik blev det under juni men det hjälpte inte. Jorden verkade separera sig och kvar på ytan blev småsten och bark m.m. Gräset växte väldigt dåligt och i september så la jag ut mer jord och sådde igen.

Problemet
Nu efter vintern har det hänt igen. Jorden verkar ha åkt ner och blandads med sanden och är helt uttorkat ( vi hade snö tills nyligen) medan bark, sten och annan skit ligger kvar. Jag har nu för andra gången fått kraft ihop allt jag sått och börjar bli väldigt uppgiven över situation som tagit många timmar och kostar väldigt mycket hittills.

Är det fel på jorden?
Vad kan jag göra nu för att få till en gräsmattan?
Det är fläckvis gräs och jag ser att sådden i höstas har börjar gro på vissa ställen men överlag är det dött Ojämn gräsmatta med gles växtlighet och synliga jordfläckar intill en nybyggd fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn gräsmatta med glest gräs och synlig sand och småstenar i problemområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en klump av torra växtdelar, småsten och bark mot en bakgrund av ofullständigt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översta lagret av en kompost med småsten, bark och torra växtdelar i en grön skottkärra, indikerar problem med jordens kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, de vanliga grässorterna för gräsmatta växer dåligt på sand. Antingen får ni göra ett större och dyrare jobb och byta ut större delen sand mot jord, markduk hindrar lagren att blanda sig. Men vore det inte bättre att jobba efter förutsättningarna och till exempel återställa marken som torräng? Både för er plånbok, sinne och miljö.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag har anlagt gräsmatta trodde jag. Tyvärr har leverantören av gräsmattejord gjord fel och levererat odyglig jord. Jag tog prov och skickade till et labb och dom konstaterade att jorden var otjänlig för utsädd. En trädgårdsmästare försöker nu att rädda det med kalk och gödsel.
Skriv på PM om du vill ha mer info.
 
  • Gilla
Peter Karlsson13
  • Laddar…
Jag skulle tro att det enda som duger här är mullämnen, mullämnen och mullämnen.

Vi har turen att kunna köpa kompostjord på släp från kommunens ÅVC, visserligen full med svinmållefrö men det löser robotklipparen.

Komposten är fukthållande och släpper näring över tid.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T
Tror aldrig ni kommer få till det där.
Sanden under är för dränerande så det torkar ut jorden som sen silas bort och kvar är torv och sten.

Personligen ser jag en möjlighet att göra en trädgård och plantera träd och rabatter.
Inte en tråkig platt yta. På sätt kan ni minska ner ytan som ska ha gräs och lägga resurserna på denna.

Kompost kommer inte hjälpa det kommer bara generera mer skottkärror som ovan.
 
  • Gilla
Gangstersmed
  • Laddar…
Berätta inte för min gräsmatta att det inte funkar bara.

Man får givetvis ha det mer finsållat än det som levererats till TS.

Släpvagn full med mörk, finjord parkerad på en uppfart framför en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Personligen ser jag en möjlighet att göra en trädgård och plantera träd och rabatter.
Morotsodling (eller rotfrukter av alla slag), även potatis och sparris, sandjord är ju det dom vill ha.
 
Det går att få fart på gräset även på sandjord, men gräsmattejord som innehåller mycket sand och träflis är inte det du skall ha. Du behöver jord som håller fukten och näringsämnena i de högre lagren. Gärna jord med mycket lera i (den håller fukten bra). När väl gräset etablerat sig så löser det sig. Men räkna med att gräsmattan kommer att vara gul mitt i sommaren (om du inte tänker vattna). Mina föräldrar har sin gräsmatta på "ren sand", från början hade de en decimeter lerjord men numera (drygt 40 år senare) är det grässvålen som ligger direkt på sanden. Räkna med att du behöver förbättra jorden med åren också (och då gärna lite "tyngre jord").

Att så på våren är nästintill hopplöst om man inte planerar att vattna hela våren och halva sommaren. Höstsådd är naturligtvis det som gäller för att få igång gräset.

Baserat på bilderna så ser det ut som jorden ni fått innehåller mycket träflis, inget fel i det, men om alla näringsämnen, mull och mindre partiklar rinner rakt ned i sanden så blir det lätt bara de större partiklarna kvar på ytan. Därför behövs en stabil fukthållande jord ovanpå för att ni skall få det att ta sig ordentligt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle tro att det enda som duger här är mullämnen, mullämnen och mullämnen.

Vi har turen att kunna köpa kompostjord på släp från kommunens ÅVC, visserligen full med svinmållefrö men det löser robotklipparen.

Komposten är fukthållande och släpper näring över tid.
Det blir mycket komposterande för 1800m2. Kan ge det ett försök att försöka gödsla upp det men frågan är ju om den jord som läggs på sen ändå kommer att sluta på samma sätt.
 
Kompost bryts ner, så det behöver tillföras mer över tid.
Att kompostera själv ser jag inte som en lösning, det gäller att hitta en leverantör av det, med vettig kvalitet.
 
  • Gilla
Peter Karlsson13
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Tror aldrig ni kommer få till det där.
Sanden under är för dränerande så det torkar ut jorden som sen silas bort och kvar är torv och sten.

Personligen ser jag en möjlighet att göra en trädgård och plantera träd och rabatter.
Inte en tråkig platt yta. På sätt kan ni minska ner ytan som ska ha gräs och lägga resurserna på denna.

Kompost kommer inte hjälpa det kommer bara generera mer skottkärror som ovan.
pacman42 pacman42 skrev:
Det går att få fart på gräset även på sandjord, men gräsmattejord som innehåller mycket sand och träflis är inte det du skall ha. Du behöver jord som håller fukten och näringsämnena i de högre lagren. Gärna jord med mycket lera i (den håller fukten bra). När väl gräset etablerat sig så löser det sig. Men räkna med att gräsmattan kommer att vara gul mitt i sommaren (om du inte tänker vattna). Mina föräldrar har sin gräsmatta på "ren sand", från början hade de en decimeter lerjord men numera (drygt 40 år senare) är det grässvålen som ligger direkt på sanden. Räkna med att du behöver förbättra jorden med åren också (och då gärna lite "tyngre jord").

Att så på våren är nästintill hopplöst om man inte planerar att vattna hela våren och halva sommaren. Höstsådd är naturligtvis det som gäller för att få igång gräset.

Baserat på bilderna så ser det ut som jorden ni fått innehåller mycket träflis, inget fel i det, men om alla näringsämnen, mull och mindre partiklar rinner rakt ned i sanden så blir det lätt bara de större partiklarna kvar på ytan. Därför behövs en stabil fukthållande jord ovanpå för att ni skall få det att ta sig ordentligt.
Tack för förslagen, är inne på samma. Hur tjockt lager med ny mer fukthållande jord tror du det behövs? Vi har en del höjder att förhålla oss till och vill helst inte gräva bort det vi lagt ut hittills
 
P Peter Karlsson13 skrev:
Tack för förslagen, är inne på samma. Hur tjockt lager med ny mer fukthållande jord tror du det behövs? Vi har en del höjder att förhålla oss till och vill helst inte gräva bort det vi lagt ut hittills
Ju mer desto bättre, men närmare en decimeter behövs nog i alla fall. Det beror ju lite på hur torrt det är under också. Det som hamnar på skyddar uu även fukten under.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ju mer desto bättre, men närmare en decimeter behövs nog i alla fall. Det beror ju lite på hur torrt det är under också. Det som hamnar på skyddar uu även fukten under.
Jag var rädd för det. En dm har vi nog inte överallt om vi inte gör om höjderna på nytt.
Innan man lägger på ska man vertikalskära och befintlig yta och gödsla med exempelvis hönsgödsel?
 
P Peter Karlsson13 skrev:
Jag var rädd för det. En dm har vi nog inte överallt om vi inte gör om höjderna på nytt.
Innan man lägger på ska man vertikalskära och befintlig yta och gödsla med exempelvis hönsgödsel?
Gödsel vill du ha ovanpå, inte under. Gräset gror utan gödsel. Det växer dock bättre med. Gräset går inte särskilt djupt med rötterna, en grässvål brukar vara vara två-tre centimeter djup, lite beroende på jordart också naturligtvis.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Gödsel vill du ha ovanpå, inte under. Gräset gror utan gödsel. Det växer dock bättre med. Gräset går inte särskilt djupt med rötterna, en grässvål brukar vara vara två-tre centimeter djup, lite beroende på jordart också naturligtvis.
Ok men det är inte läge att jordförbättra befintligt innan man lägger på ny jord?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.