Byggahus.se
vad är detta för skarv mellan gjutjärnsröret och plaströret? jag trodde att det alltid användes en fernco-koppling eller liknande men här ser det ut som om plaströret är trätt över gjutjärnsröret.
gjorde man så förr? det är gjort någon gång på 80talet gissar jag.
hur byter jag ut gjutjärnet? bara ett nytt plaströr med muff på det gamla plaströret eller behövs det en koppling av något slag?
 
  • Rördel i grävd jordhål, troligen en del av vatten- eller avloppssystem i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledning exponerad i en utgrävd grop, omgiven av jord och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett grävt hål visar trasigt rör och uppbrottet betong, tyder på reparation eller vattenledningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ok det visste jag inte om, då har man lärt sej något nytt😄
 
M
Ser inte ut som en krympmuff, då brukar man se rullpackningen som en utbuktning efter att man kört med gasolbrännaren. Detta ser mer ut som en vanlig övergång https://www.rinkabyror.se/artikel/mark-overg-betong-pvc-225x200/ , men det är oväsentligt i sammanhanget. Det går nog över till plast iaf.

Dock ser betongröret väldigt "tjockt" ut, eller sitter övergången direkt på en gren? Betonggrenar brukar vara lite tjockare byggda än ett vanligt rör, jämför med det nedre vänstra i sista bilden.
 
övergången sitter ditekt på en förgrening, men det kanske är betong? jag fick laga avluftningen för några år sen och där var det gjutjärn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.