Byggahus.se
Hej,
Jag håller på att riva en innervägg som jag trodde var byggd på gips och träreglar. Men det visar sig vara något annat, se bild, någon som känner igen byggmaterialet?

Jag var säker på att väggen inte var bärande då den är bara 70 mm tjock och går i samma riktning som bjälklaget. Finns det en anledning till oro?

Mvh David
 
  • Delt bild på partiellt rivet innertak som visar isolering och okänt byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
David123abc David123abc skrev:
Hej,
Jag håller på att riva en innervägg som jag trodde var byggd på gips och träreglar. Men det visar sig vara något annat, se bild, någon som känner igen byggmaterialet?

Jag var säker på att väggen inte var bärande då den är bara 70 mm tjock och går i samma riktning som bjälklaget. Finns det en anledning till oro?

Mvh David
Ser ut att vara gasbetong. Normalt sett är inte 70 mm gasbetong bärande. Ska vara minst 100 cm men kolla ritningarna.

Staplade block av gasbetong mot en bakgrund av OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ser ut att vara gasbetong. Normalt sett är inte 70 mm gasbetong bärande. Ska vara minst 100 cm men kolla ritningarna.

[bild]
Det verkar inte vara prefab utan platsbyggt då det även innehåller armeringsjärn. Spontant så känns det som ett svårt sätt att bygga. Men det kanske var så på 70-talet.
 
R
David123abc David123abc skrev:
Det verkar inte vara prefab utan platsbyggt då det även innehåller armeringsjärn. Spontant så känns det som ett svårt sätt att bygga. Men det kanske var så på 70-talet.
Det är lättbetongsmurat med armering i, förmodligen inte bärande..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.