Byggahus.se
Började med dåligt tryck. Nu rinner det vatten mitt i utkastaren nerför innerväggen i källaren och ner i en golvbrunn när man öppnar kranen. Är hela armaturen trasig eller är det den långa käglan som är sönder? Ingen akut situation dock eftersom det inte läcker när kranen är stängd. Dessutom finns en ventil direkt från hydroforen enbart för detta uttag som används från en separat brunn enbart för trädgårdsbevattning. Kan det ha gått hål i det yttre röret?
 
  • Vattenläckage från rörutkastare i källarvägg med synlig väggskada och fuktfläck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenkran med synliga vattenskador på en källarvägg och en vattenslang ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En demonterad utkastare med potentiell skada ligger på ett grått träbord utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad FM Mattsson-utkastare med synlig frostskyddsmekanism och ansluten slangkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sönderfrusen?
 
Peter Håkansson2 Peter Håkansson2 skrev:
Började med dåligt tryck. Nu rinner det vatten mitt i utkastaren nerför innerväggen i källaren och ner i en golvbrunn när man öppnar kranen. Är hela armaturen trasig eller är det den långa käglan som är sönder? Ingen akut situation dock eftersom det inte läcker när kranen är stängd. Dessutom finns en ventil direkt från hydroforen enbart för detta uttag som används från en separat brunn enbart för trädgårdsbevattning. Kan det ha gått hål i det yttre röret?
Tack för svar, men det känns som om felet är allvarligare än så. Det läcker inte lite. Det skvalar vatten när kranen inte är stängd och mest på insidan av källarväggen som turligt nog är av betong. Jag har försökt plocka ut hela armaturen för att kunna inspektera det yttre röret och det ser ut att vara ett hål på mitten när man tittar inifrån och ut mot dagsljuset. Problemet är att det sitter en stor tätningskona pressad från insidan som gör att ytterröret inte kan dras ut genom betongväggen. Jag måste då kapa av konan. Sedan finns det nog inga reservdelar som hjälper. Jag får alltså köpa en ny armatur helt enkelt. Var köper man lämpligen en komplett dito och vad kostar det?
 
K _KirderF_ skrev:
Sönderfrusen?
Troligen sönderfrusen, i kombination med att det här ”trädgårdsvattnet” är kolsyreaggresivt och kommer från en grävd brunn i ett ekbestånd.
 
Blir till att byta allt, troligtvis varit vatten kvar och röret i väggen fryst. Det brukar vara samma dim på röret genom väggen på alla. kan bli att kapa röret genom väggen och axeln utifrån, men det får du mäta. Samt det som kommer till allt på insidan.

PS Röret in ska ha uppförsbacke så det blir tomt, när man stänger ventilen.
 
Jepp bara en ny som gäller och alla delar finns med. Bara att det är ett plastvred som brukar gå sönder i fyrkanten, passa på att se om det finns en i metall samtidigt. Den går bra som du länkade till.
 
J jonaserik skrev:
Jepp bara en ny som gäller och alla delar finns med. Bara att det är ett plastvred som brukar gå sönder i fyrkanten, passa på att se om det finns en i metall samtidigt. Den går bra som du länkade till.
Tack för goda råd. Det är nog bara att byta hela armaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.