Byggahus.se
Efter många turer så ska vår anslutningspunkt för VA flyttas och den nya anslutningen ligger högre än vi, så vi behöver även installera LTA. Tidigare var kommunen inne på att de skulle fixa allt och lämna "nyckelfärdigt" med en återställd tomt. Nu har de kommit på att de i stället ska ge oss en klumpsumma och så får vi fixa allt. Vi ska komma med förslag på den summan till dem. Exakt hur det ska gå till säger de inte eller hur de tänker bedöma summan. Ett problem är att de vill bestämma summan nu, men vi kan inte ansluta förrän tidigast nästa sommar.

Jag vill ha täckning för alla kostnader och såklart hellre lite marginal för oförutsedda saker än att stå där med långnäsa. Samtidigt vill jag helst att det blir rätt, så att försöka klämma ur dem maximalt och få pengar över är inget jag eftersträvar.

Förutom att hitta någon (kom gärna med tips på företag som tar jobb i Vallentuna) som vill lämna offert nu för ett jobb nästa år, så finns det ju rätt många osäkra faktorer. Vad kommer hända med priser och inflation, finns det berg där det ska grävas, kommer våra rör i marken (tre hus till samma anslutning med rör från -77) klara av att det grävs och kopplas om eller behöver de fixas samtidigt och säkert en del annat också.

Förutom att ta in offerter på jobbet. Vad borde jag ta höjd för i min begäran till kommunen. Vad är rimligt att ta med i form av hängslen och livrem?

Har någon bra eller dålig erfarenhet at olika LTA så får det gärna komma fram också. Kan man köpa med serviceavtal eller liknande som gör att man kan sova bättre?
 
Har de lagstöd att göra så?
 
Vilket menar du skulle vara tveksamt? I första skedet när de ville gräva "själva" var de också inne på att vi skulle betala för VA-anslutningen, då de "inte hittade" bevis på att vi gjort det när vi anslöt fysiskt 1977. Då tog jag hjälp av en egen jurist, vilket ledde till tre saker från kommunens sida. Det ena var att de tog in en egen jurist, det andra att de drog tillbaka kravet på pengar för VA-anslutning och det tredje var att de nu skulle ge oss pengar i stället för att gräva. Så jag har bara utgått ifrån att de nu har torrt på fötterna.
 
Att ni själva ska projektleda anslutningen och kommunen står för kostnaden, dessutom utifrån godtyckligt underlag där hela risken för installationen läggs på dig.

Som jag förstått nyliga avgöranden, visserligen ett litet tag sedan jag läste dem, så är kommunen ansvarig för att installera LTA-pumpen och all grävning till anslutningen (vilket kan vara lite otydligt i dessa fall, anslutningspunkten är ju oftast nära tomtgräns medan pumpen sätts på lämplig plats på tomten).

Du som fastighetsägare ska ordna med elanslutning och upplåta plats. Och förstås ordna med dina egna ledningar fram till pumpen.
 
Precis så var det jag fattat det tidigare och där var vi och kommunen helt överens. Det nya som sades i dag var att "vi kan inte gräva inne på privata fastigheter" och de menade att även om de gjort det tidigare, så är det inget de tänker göra fler gånger. För mig vore det såklart bekvämare om de gick tillbaka till det, men om de du har kommit fram till det med sina juristers hjälp är frågan om projektledningen eller den juridiska fajten är mest värd att ta.
 
Så som det är för oss som just skall ansluta fritidshuset till komunal VA, så står kommunen för själva LTA pumpen med brunn. Men det ligger på oss att gräva ned den inom fastigheten och att ansuta den till kommunens överlämningspunkt vid tomtgränsen. Sedan har kommunen underhållsansvar för pumpen.

De tillåter bara en bestämd typ av brunn, som behöver 2,5 m grävdjup. Vilket med 90% sannolikhet ger att vi tvingas avverka lite berg. Just vid överlämningspunkten ligger berget på ca 110cm djup. Kommunen sprängde ca 2m in på vår tomt (de vill ha 170 cm djup), för att de vill inte att våran entreprenör skall spränga så nära de nya ledningarna. För själva ledningarna skall det tydligen räcka med 110cm om man lägger frigolit över. Men vi får väl se hur djupt det är på resten av sträckan till huset. Att det skulle vara mer än 2,5m där vi tänkte brunnen känns osannolikt.
 
Det verkar vara i linje med domen jag tänker på, M 11811-22 från den 26 sep 2023.
Så jag får nog delvis backa från ovanstående. Läs domen själva och avgör! 🙂
 
Kanske ska berätta hur det gick och berätta vad kommunen lägger sina pengar på.

Vi vet nu att det där med att de inte får/kan/bör vara inne och gräva på privata fastigheter är trams, då de gjort det på flera ställen senast förra året. Den klart troligare orsaken till att de vill lämpa över pengar och upphandling på mig, är för att de vill stänga ärendet och den konsult som har hand om det ska kunna sluta i juni som planerat.

När de räknade på vad de själva skulle behöva betala för pump och jobb kom de fram til 250 000 och det var summan de ville ge mig. Jag ville att de i stället skulle betala den verkliga kostnaden nästa år när jobbet kommer ske, men det ville de inte. Jag försökte förklara att det garanterat kommer bli mycket dyrare om jag som privatperson ska få in en offert med fast pris och lagom osäkra markförhållanden och att priset i offerten dessutom ska gälla i nästan två år. De stod på sig.

Den fjärde firman jag pratade med ville till slut ge en offert. De andra vägrade, då hela upplägget var knas enligt dem. Kommunen gnällde då priset hamnade på 470 000 och tyckte att jag borde ta in fler offerter. Jag berättade om svaren jag fått och att ingen annan ville ge offert.

Så nu betalar kommunen ut 470 000 kronor till oss som vi ska använda till att köpa pump och grävarbete för nästa höst. I offerten finns troligen buffert för fortsatt hög inflation, räntehöjningar, bergsprängning och allt annat som firman lagt in för att våga lämna offert. Om vi skulle välja att strunta i den offerten och gå på löpande räkning med dem eller någon annan firma skulle det förmodligen bli mycket billigare och då får vi behålla pengarna. Det här vet de på kommunen om lika mycket som jag. Nu kommer vi gå på den offert vi fått, då vi vill ge jobbet till den firman som ville hjälpa oss, men det känns ändå rätt märkligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.