5 588 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Utvändig linoljefärg inomhus?
Jag har av misstag målat ett golv inomhus med utvändig linoljefärg (Engwall & Claesson), är det dumt?
Hade egentligen tänkt måla med Gysinges linoljefärg, hade en oöppnad burk som hade blivit stående i ca två år. Det var extremt svårt att röra ut färgen, höll på i evigheter för att försöka få den hanterbar. Målade två lager med den men tyckte inte resultatet blev bra, flammigt och mörkare nyans än jag väntade mig. Kom då på att jag hade en annan burk i samma nyans (vitt brutet med 10% grön umbra) från EoC som jag hade använt med bra resultat. Det var inte förrän efteråt jag kom att tänka på att att EoC-färgen var för utvändig användning (Gysinge anger deras kan användas både inomhus och utomhus)
Resultatet ser bra ut, undrar om det är dumt att ha utvändig färg inomhus? Jag ser att en av skillnaderna är att det är mögelmedel i den utvändiga färgen. Jag vill inte att golvet ska vara giftigt bl.a med tanke på småbarn som ska krypa omkring där. Vet inte om det finns ytterligare skillnader på färgen för inomhus/utomhusbruk.
Vad skulle ni gjort, vara nöjda som det är eller kanske måla ett fjärde lager med en inomhusfärg?
Hade egentligen tänkt måla med Gysinges linoljefärg, hade en oöppnad burk som hade blivit stående i ca två år. Det var extremt svårt att röra ut färgen, höll på i evigheter för att försöka få den hanterbar. Målade två lager med den men tyckte inte resultatet blev bra, flammigt och mörkare nyans än jag väntade mig. Kom då på att jag hade en annan burk i samma nyans (vitt brutet med 10% grön umbra) från EoC som jag hade använt med bra resultat. Det var inte förrän efteråt jag kom att tänka på att att EoC-färgen var för utvändig användning (Gysinge anger deras kan användas både inomhus och utomhus)
Resultatet ser bra ut, undrar om det är dumt att ha utvändig färg inomhus? Jag ser att en av skillnaderna är att det är mögelmedel i den utvändiga färgen. Jag vill inte att golvet ska vara giftigt bl.a med tanke på småbarn som ska krypa omkring där. Vet inte om det finns ytterligare skillnader på färgen för inomhus/utomhusbruk.
Vad skulle ni gjort, vara nöjda som det är eller kanske måla ett fjärde lager med en inomhusfärg?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Vad är speciellt med Engwall & Claessons utomhus linoljefärg? Om jag ska gissa kanske den innehåller lite mer linolja? Eller är det lösningsmedel i den (vilket inte är så trevligt när den torkar)? Eller möjligen någon form av antimögeltillsats?
Jag har gjort det omvända, då med Gysinges. De har en matt linoljefärg som är tänkt endast till inomhusbruk. Jag lyckades måla vissa delar av utomhusdetaljer med denna. Jag målade ytterligare ett lager med rätt färg.
Jag är ingen expert alls, men vad skulle kunna hända med den färgen inomhus?
Jag har gjort det omvända, då med Gysinges. De har en matt linoljefärg som är tänkt endast till inomhusbruk. Jag lyckades måla vissa delar av utomhusdetaljer med denna. Jag målade ytterligare ett lager med rätt färg.
Jag är ingen expert alls, men vad skulle kunna hända med den färgen inomhus?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har du fått veta något från EoC?
Jag hörde med Ovolin där jag köpte färgen i stället. De sa att det inte var något problem och att de inte trodde mögelmedlet var så starkt. De använde själva den utvändiga färgen inomhus. Resultatet blev väldigt bra så jag nöjde mig med det beskedet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden