Byggahus.se
Hej,
Jag har precis fått i mina nya aluminiumklädda vridfönster. När jag nu ska börja sätta fasad, smygbräda och foder så uppstod ett problem jag faktiskt inte tänkt på innan.

Aluminiumbeklädnaden sitter fäst med clips mot träkarmen, avstånd mellan beklädnad och träkarm är uppskattningsvis 3-5mm. Om jag då sätter smygbrädan mot alubeklädnaden och sedan foder över så kommer fortfarande regn kunna trycka in mellan beklädnadens baksida och träkarm där det är öppet, och fortsätta in i väggen. Har ställt frågan till återförsäljaren nu, men jag kan knappast vara den första som ställts inför det här problemet? Har jag missat någonting som är givet när man sätter aluminiumbeklädda fönster och dörrar?

Ser att frågan om salning mm varit uppe flera gånger tidigare, men kunde inte hitta något om den här frågeställningen innan.
 
Det ska ju bakomliggande konstruktion ta hand om så ser inte något problem. Tex då att vindduken är tejpad mot karm.
 
Det är ett gammalt hus jag renoverar så har fortsatt med vindpapp som det suttit tidigare.
Men tanken skulle då vara att vindduken tar fukten och att det skulle rinna av den i en luftspalt?

Min fasad är tilläggsisolerad, så i mitt fall just nu innebär det att regnet skulle slå in i isoleringen.
 
MultiMan
Jag gjorde salningar som var som ett L (salning+panelbräda runt fönstret ihop) och använde oljefog som tätning där kortsidan av brädan (ca 20mm) låg an mot aluminiumet . Skruvade fast dem i panelen med trallskruv efter att ha elhyvlat ner till rätt passning.

Skummade sedan allting inifrån innan inre salningen och gott om plats att expandera. Bara att skära bort överflödigt skum med en kniv. Tätade perfekt mot de ojämna plankväggarna.

15 år senare har inget rört sig och inte en enda av skarvarna har fått någon spricka i sig. Helt tätt och väldigt lyckat. Fönsterna ordentligt fastsatta med kraftig karmskruv och la extra träbalk under för extra stabilitet (gammalt trähus).

Hittar jag bilder lägger jag upp senare.
 
Ja på något sätt behöver du få det tätt.

Här är en bra film hur man gör idag: 4 minuter in ser du hur han tejpar.

 
S
H huggan skrev:
Ja på något sätt behöver du få det tätt.

Här är en bra film hur man gör idag: 4 minuter in ser du hur han tejpar.

[media]
Såhär gjorde jag när jag bytte fönster för en vecka sedan. Vi får se om det håller sig tätt!
 
Vad kallas den tejpen för?
 
Den har nog olika namn men den ska vara åldersbeständig och uv-beständig. Så den vanliga tejpen som man har inne funkar inte.

DAFA uv-tejp är ett märke.
 
S
H huggan skrev:
Den har nog olika namn men den ska vara åldersbeständig och uv-beständig. Så den vanliga tejpen som man har inne funkar inte.

DAFA uv-tejp är ett märke.
Fast tejpen får ju inget UV-ljus på sig...?
 
Kolla på en salning på ett trähus efter några år. Det är springor lite överallt och ljus studsar runt.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag gjorde salningar som var som ett L (salning+panelbräda runt fönstret ihop) och använde oljefog som tätning där kortsidan av brädan (ca 20mm) låg an mot aluminiumet . Skruvade fast dem i panelen med trallskruv efter att ha elhyvlat ner till rätt passning.

Skummade sedan allting inifrån innan inre salningen och gott om plats att expandera. Bara att skära bort överflödigt skum med en kniv. Tätade perfekt mot de ojämna plankväggarna.

15 år senare har inget rört sig och inte en enda av skarvarna har fått någon spricka i sig. Helt tätt och väldigt lyckat. Fönsterna ordentligt fastsatta med kraftig karmskruv och la extra träbalk under för extra stabilitet (gammalt trähus).

Hittar jag bilder lägger jag upp senare.
För salningarna tänkte jag göra något liknande som dig, att sätta ihop salningen med foderbräda och sedan täta det mot aluminiumprofilen. Får en liknande bredd på salningen som dig.
Lägg gärna upp en bild om du hittar!
 
Tack alla för tipsen! Tror inget av dom riktigt berör det större problemet jag ser, att jag kommer få läckage innanför alu-profilen.
Lägger med en bild på ett av fönstren i profil så ni ser. Det blir en springa på ca 3-5mm mellan träkarm och alu där det kommer blåsa rakt in. Även om jag får det tätt mellan salning och alu-profil så är bakomvarande konstruktion öppen.

Detta kanske är så det ska vara och jag missar något? Första gången jag sätter aluminiumbeklädda fönster.
 
  • Close-up av en fönsterprofil med en springa mellan träkarm och aluminiumklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Ell_Ess skrev:
Tack alla för tipsen! Tror inget av dom riktigt berör det större problemet jag ser, att jag kommer få läckage innanför alu-profilen.
Lägger med en bild på ett av fönstren i profil så ni ser. Det blir en springa på ca 3-5mm mellan träkarm och alu där det kommer blåsa rakt in. Även om jag får det tätt mellan salning och alu-profil så är bakomvarande konstruktion öppen.

Detta kanske är så det ska vara och jag missar något? Första gången jag sätter aluminiumbeklädda fönster.
Det skall inte vara tätt mellan alu klädsel och träfönster. Det blir kondens på kalla metallytor och skulle det vara tätt där så ruttnar ditt fönster.
Fönsterblecket skall minst vara lika brett som ditt fönster. Då hamnar kondens vattnet där till slut. Att sätta ett bleck mellan utvändiga smygar är alltså fel på alu klädda fönster då kondensvattnet kan komma in i konstruktionen. I verkligheten är det inget problem. Så ditt problem är ett ickeproblem.
 
V verktygsgurun skrev:
Det skall inte vara tätt mellan alu klädsel och träfönster. Det blir kondens på kalla metallytor och skulle det vara tätt där så ruttnar ditt fönster.
Fönsterblecket skall minst vara lika brett som ditt fönster. Då hamnar kondens vattnet där till slut. Att sätta ett bleck mellan utvändiga smygar är alltså fel på alu klädda fönster då kondensvattnet kan komma in i konstruktionen. I verkligheten är det inget problem. Så ditt problem är ett ickeproblem.
Icke-problem gillar jag! Och jag köper idén att alu och trä inte ska ligga tätt iom kondens. Men någonstans känner jag att jag missar nånting. Tittar jag på ett monterat fönster snett framifrån så kommer jag se den yttre drevningen mellan fönsterbåge och karm. Där kommer ju vatten tränga in och gå in isoleringen. Jag behöver väl någon slags tätning där? Isåfall köper jag att kondens- och regnvatten så småningom rinner av och ner på underblecket.
 
E Ell_Ess skrev:
Icke-problem gillar jag! Och jag köper idén att alu och trä inte ska ligga tätt iom kondens. Men någonstans känner jag att jag missar nånting. Tittar jag på ett monterat fönster snett framifrån så kommer jag se den yttre drevningen mellan fönsterbåge och karm. Där kommer ju vatten tränga in och gå in isoleringen. Jag behöver väl någon slags tätning där? Isåfall köper jag att kondens- och regnvatten så småningom rinner av och ner på underblecket.
Menar du drevningen mellan karm o husstomme? Du skrev drevning mellan båge o karm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.