Ja precis, drevningen mellan regelstomme och fönsterkarm. Menade att jag snett framifrån ser in mellan fönsterbåge och aluprofilen över fönsterkarm och då ser yttre drevningen mellan karm och regel! Syftningsfel![]()
9 393 läst · 22 svar
9k läst
22 svar
Utvändig salning av aluminiumbeklädda träfönster
-
-
Medlem · Halland · 4 007 inlägg 5 maj 2020 20:335 maj 2020 20:33 #17
-
5 maj 2020 20:53 #18
Hur skulle en fullgod konstruktion sett ut? Eftersom man vill ha en distans mellan alu-profil och träkarm så kommer man väl alltid ha det här problemet i någon form?
Jag tittade på ett omonterat fönster igen, på profilen som täcker karmen kan man se en L-form på baksida i ytterkanten där en del vatten antagligen stannar och rinner nedåt mot blecket. Men som man ser på profilbilden tätar det ju inte helt emot träkarmen och då kommer man väl alltid ha viss genomträngning som går in i drevningen? -
Medlem · Halland · 4 007 inlägg 5 maj 2020 21:045 maj 2020 21:04 #19
-
5 maj 2020 21:21 #20
Den karmprofilen ser lite annorlunda ut än den som sitter på mina fönster, med mer utdragna sidor. Påminner om principen man använder i oljefällor på motorer, där vätskan stannar på väggarna medan luften kan passera.
Hade mina alu-profiler sett ut så hade det antagligen inte varit en issue. Ska avvakta och se vilka rekommendationer återförsäljaren ger!- Laddar…
-
Medlem · Halland · 4 007 inlägg 18 sep 2020 22:35
-
18 maj 2021 11:26 #22
Kommer du använda en smyg eller salning på aluminiumfönstret? Jag kommer sätta en tätningslist mellan aluminiumet och anslutande trä. Har du träfasad får ju bli första frågan?
För så som du förklarar nu så livar fönstret med yttre panelbräda. -
Liknande trådar
-
Montera utvändigt låsbart handtag på altandörr med endast invändig låsning
Fönster & Dörrar -
Utvändig salning garageport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Utvändiga salning PVC
Fönster & Dörrar -
Hur göra salning utvändigt på helalufönster?
Fönster & Dörrar -
Utvändig salning till aluminiumfönster
Fönster & Dörrar