Jag är ganska novis inom elinstallationer och satt och diskuterade med en kompis igår hur man kopplar in ett uttag under en enpolig brytare. Är det så här man gör eller på något annat sätt om man bortser från skyddsjorden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä det var INTE att jag skulle göra det utan det var en diskussion vi hade! Jag skulle aldrig befatta mig med elinstallationer på egen hand, finns hantverkare till det
Men istället för att vara en Besserwisser b8g kan du ju kanske förmedla din expertis och förklara för mig då.... Men det kanske inte är det forumet går ut på?
Nej det går inte...det finns ingen nolla vid strömbrytaren.....
OK, med reservation för att jag är ganska novis och kanske använder lite fel termer:
Du ser den orangea tändtråden i bilden? Det är en "förlängning" av den bruna fastråden (L), dvs en bruten fas (det är ju så en strömbrytare funkar). Det du tänkte göra i din bild är att koppla ihop den blå nollan (N) med denna tändtråd, dvs i princip med den bruna fastråden.
Men jag tror jag låter en bättre utbildad elvetare svara i detalj, jag är bara besserwisser nog att se uppenbara fel, inte att förklara hur det BORDE göras.
Du ser den orangea tändtråden i bilden? Det är en "förlängning" av den bruna fastråden (L), dvs en bruten fas (det är ju så en strömbrytare funkar). Det du tänkte göra i din bild är att koppla ihop den blå nollan (N) med denna tändtråd, dvs i princip med den bruna fastråden.
Men jag tror jag låter en bättre utbildad elvetare svara i detalj, jag är bara besserwisser nog att se uppenbara fel, inte att förklara hur det BORDE göras.
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
Du behöver som sagt en nolla till uttaget. Den dras ned från matningen (den blåa tråden i övre delen av bilden). Den skall bara gå förbi brytaren till uttaget. Många brytare har speciella skarvkopplingar, ofta märkta X för detta ändamål. Då kan man alltså använd en X märkt koppling för att skarva nollan. Den är då inte inblandad i brytarens funktion, bara skarvad.
Beroende på rummets egenskaper så kan det även (oftast) behövas skyddsjord dragen till uttaget, på samma sätt.
Beroende på rummets egenskaper så kan det även (oftast) behövas skyddsjord dragen till uttaget, på samma sätt.
Ja, du kan ju som Enk Projektet redan sagt inte använda brytaren för att koppla in dig på nollan, eftersom det inte finns någon där. Leta istället efter en kopplingsdosa eller en takdosa, och be elektrikern dra därifrån.
Det finns ingen el över huvud taget i rummet då det varit gamla utanpåliggande kablar i "blyrör" med utanpåliggandedosor som allt revs och togs bort innan renoveringen av rummet. Är det så här du menar hempularen? Man måste alltså dra en treledare ner till brytaren (eller fyra med skyddsjorden)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Se där, så ska det vara 
Du behöver dock inte använda X-plinten på strömbrytaren för att skarva N-ledaren, den kan dras hel igenom dosan om du vill. Det kan t.o.m vara en fördel då varje kopplingspunkt är en felkälla.
Du behöver dock inte använda X-plinten på strömbrytaren för att skarva N-ledaren, den kan dras hel igenom dosan om du vill. Det kan t.o.m vara en fördel då varje kopplingspunkt är en felkälla.
Det där är korrekt.Nobbe_1 skrev:Det finns ingen el över huvud taget i rummet då det varit gamla utanpåliggande kablar i "blyrör" med utanpåliggandedosor som allt revs och togs bort innan renoveringen av rummet. Är det så här du menar hempularen? Man måste alltså dra en treledare ner till brytaren (eller fyra med skyddsjorden)?
[bild]
Det är bättre att dra nollan helt obruten rakt ner till dosan för uttaget, samma med skyddsjorden.
Dvs nolla och jord obruten hela vägen från takdosan eller kopplingsdosan till apparatdosan för vägguttaget.
Är det utanpåliggande installation så går naturligtvis inte detta, och då måste både nolla och jord skarvas vid brytaren.
I princip samma om man använder fördragen flexslang. Förvisso går det att slanga om kablarna i efterhand, men då gick finessen med fördraget helt förlorad.
Är det infälld installation så dras det som i din bild, fast en skyddsjord ska med samma väg som nollan. Antingen är dessa obrutna hela vägen eller skarvade vid brytaren på x-plinten eller med t.ex. en WAGO om den ryms i dosan/under kåpan.
Från strömbrytaren går det en tändtråd till lampan, den kan i princip vara vilken färg som helst förutom gul/grön eller blå. Men helst en annan färg än fasen till strömbrytaren också. I dagens installationer är vit, svart, orange lämpliga färger.
Är det utanpåliggande installation måste kabeln mellan kopplingsdosa och strömbrytare vara en fyrledare 4g1,5. Då blir den bruna fas till strömbrytare och uttag och den svarta tändtråd.
Om det sen går en treledare mellan kopplingsdosan och lampa så byter tändtråden färg från svart till brun i kopplingsdosan. Detta är helt OK, elektrikerstandard sas.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, med första kopplingen hade det blivit kortis så att säkringen löser när man trycker på brytaren. 
Sent from my MB526 using Byggahus
Sent from my MB526 using Byggahus