Byggahus.se
Nu är trädäcket klart!
Nylagd trädäck på bakgård framför en modern glasveranda med öppna dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir lagom hög tröskel ut nu. Planen är att golvet inne ska bli samma höjd.
Nybyggt trädäck intill en vit dörrtröskel som visar en jämn höjdövergång till ett inneutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
Igår satte jag upp lite spottar i takfoten på ena sidan
Spottar installerade i ett svartmålat takfot ovanför fönster, med synlig ledning och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev spottar från Bauhaus med lampor från Biltema. :D

Jag har beställt en plejd och en 12v dc dimmer. Så jag kan dimma bara spottarna i takfoten och inte det andra som går på samma 12v system (decklights mm.)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jag hade förberett takfoten med obruten flexslang, men att fiska rätt på den, kapa den och tatta in 12v kabel, alt genom ett 57mm hål var lite utmanande. :)
 
  • Gilla
Miter
  • Laddar…
Har fått drivarna till 12v system nu. Hoppas elektrikern kan komma snart så jag får reda på om det funkar som jag tänkt mig. Är lite skeptisk till dc dimmern, den kostade bara 49kr..
Bild på en 12V strömförsörjningsenhet, en blå Plejd-styrenhet och en vit DC-dimmer på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har spenderarbyxorna varit på.

Vi har köpt en soffa till uterumet!
(Lite kass ljus på denna bilden.)
En ny soffa i ett soligt uterum med stora fönster och utsikt över en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag även köpt 500kg flytspackel. Så jag måste flytta undan soffan imorgon. :oops:

Jag tog även och la lite mer trädäck på andra sidan dörren i vår trädgårds kanske skuggiaste hörna. En lagerhägg fick sätta livet till. När det var klart var jag ju tvungen att köpa något att ställa i denna hörnan. :D
Trädäck i trädgård med ny Weber grill, stenläggning och dörr till huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har velat ha en bra grill ett tag, men frugan har tryckt att 200 kronors klotgrillar funkar bra nog. :rolleyes:
Men nu blev det en weber gaständ kolgrill! :D
Alla tillbehör som briketer, gasol, överdrag mm. köptes såklart på Biltema. :crysmile:
 
  • Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Idag har spenderarbyxorna varit på.

Vi har köpt en soffa till uterumet!
(Lite kass ljus på denna bilden.)
[bild]

Sen har jag även köpt 500kg flytspackel. Så jag måste flytta undan soffan imorgon. :oops:

Jag tog även och la lite mer trädäck på andra sidan dörren i vår trädgårds kanske skuggiaste hörna. En lagerhägg fick sätta livet till. När det var klart var jag ju tvungen att köpa något att ställa i denna hörnan. :D
[bild]
Har velat ha en bra grill ett tag, men frugan har tryckt att 200 kronors klotgrillar funkar bra nog. :rolleyes:
Men nu blev det en weber gaständ kolgrill! :D
Alla tillbehör som briketer, gasol, överdrag mm. köptes såklart på Biltema. :crysmile:
Blir en sån grill nästa gång. Kör på gas nu och det är helt ok, men man vill ha lite kolsmak ;)
 
richardtenggren
Jag har likadan grill (y)
Tyvärr har gasoltändningen börjat krångla lite med tiden, men brännaren börjar kanske ha gjort sitt.
Men överväger gasol också, för luncher osv:)
 
Man ska vara noga med att rengöra de v-formade skydden för brännarna. Jag har inte gjort det och jag har bränt igenom dem nu. 5 års bränt fett kanske gör så ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
richardtenggren
På Webern är den utformad som ett klämt rör, iaf på min som har några år på nacken, tog över den från föräldrarna. Jag har blåst rent brännaren men inte plockat isär den, får bli en ny grill när vi fått till en ny altan nästa år istället:)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
På Webern är den utformad som ett klämt rör, iaf på min som har några år på nacken, tog över den från föräldrarna. Jag har blåst rent brännaren men inte plockat isär den, får bli en ny grill när vi fått till en ny altan nästa år istället:)
Min är en weber spirit 210. Dessa skydden sitter över ”brännarrören”. Nu ska jag låta nefrums tråd vara ;)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Blir en sån grill nästa gång. Kör på gas nu och det är helt ok, men man vill ha lite kolsmak ;)
Ja denna grillen är populär! Två av mina vänner har precis samma. Jag har varit avis på dem ett tag :D
Dax för provgrillning!
 
  • Gilla
iSnobben och 1 till
  • Laddar…
Flytspackla I 30 graders värme var en dålig idé.

Skiten stelnade på under 2 min. Knappt att man han sprida ut det.
Flytspacklad yta med synliga avdelningar och skuggor från solljus, efter arbete i hög värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag delade av rummet i 10 delar, så det var två spannar per del. På den tid det tog att blanda två spannar så var det andra helt stelt. :crysmile:

Min borrmaskin (gammalt billigt skit) blev så varm av att blanda två hinkar att den lucktade bränd plast.
Jag tejpade på lite mer kylning på den sen gick det bra :D
Borrmaskin med tejp för extra kylning bredvid två hinkar på en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Needas och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat i värmen...

Snygg lösning på borrmaskinen :crysmile:
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R ramafred skrev:
Bra jobbat i värmen...

Snygg lösning på borrmaskinen :crysmile:
Tack. Det funkade!

Inte helt nöjd med resultatet på golvet, men det är jämnare än vad betong platan var. Tror det duger att lägga klinkers på. Får kompensera några små ojämnheter med fix.
 
Ja det måste vart knepigt. Det är ju så torrt så plattan sög väll ur allt vatten ur spacklet. Man kanske skulle för-vattnat plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.