Byggahus.se
iSnobben iSnobben skrev:
Kan ju gärna inte köra ospontad då kommer det ju bli fula glipor...
Sant, men inte lika jobbigt att sätta upp. :)

Målar ni inte not och fjäder innan ni sätter upp bräderna?

N Noseone skrev:
Målar ni inte not och fjäder innan ni sätter upp bräderna?
Nej, borde man göra det?

Trä krymper, ommålat kommer synas .

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Vi satte upp "vanlig" 22*120 i taket, som vi målade på tre sidor innan uppsättning. Visst blir det lite glipor, men det ville frugan ha. Vi har det även som "panel" på väggen, dock i en annan kulör.

Det var ett alternativ jag funderade på, att sätta brädor med nån cm mellanrum, och ha nån form av svart duk bakom. Det hade blivit bättre ljudklimat med den lösningen, men inte lika snyggt.

N Noseone skrev:
Trä krymper, ommålat kommer synas .
Kan inte redigera?

Omålat skall det ju stå....

N Noseone skrev:
Kan inte redigera?

Omålat skall det ju stå....
Märkte inte en att det stod nåt annat, :)
Men ja man kanske får vänta att måla tills träet är som minst.

Det har inte blivit så mycket byggt de senaste dagarna. Frugan tvingade mig att umgås med våra vänner istället för att bygga.

Men jag har spikat lite mer tak, inte så mycket kvar nu.
IMG_20180611_174714.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Kanske lite sent att fråga men du missar väl inte att "markera" på takbrädorna var du sedan skall borra dina hål för spotarna? Eller du kanske vet mått mässigt exakt var du sedan skall borra. För när väl taket är på plats är det inte längre lika lätt att veta var man skall borra. :oops::rolleyes:

R roli skrev:
Kanske lite sent att fråga men du missar väl inte att "markera" på takbrädorna var du sedan skall borra dina hål för spotarna? Eller du kanske vet mått mässigt exakt var du sedan skall borra. För när väl taket är på plats är det inte längre lika lätt att veta var man skall borra. :oops::rolleyes:
Nej då, hålen är faktiskt redan borrade nu. Elektrikern skulle komma förbi nu på morgonen och inspektera vad som behöver göras.

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Elektrikern (samma kille som var med och gjorde plattan) var här och tittade och tyckte att rör/dosor mm såg bra ut. Vi diskuterade vilka saker han skulle köpa in, mest saker till elcentralen så som säkringar, jfb mm. Uttag, lampor mm köper jag in själv själv.

Bra att el sakerna är på banan. Jag tycker att alltid att det är ett orosmoment med saker man inte kan/får fixa själv :)

Nu kan jag sätta gips på alla väggar utan att behöva oroa mig för att behöva göra om det för att fexrör måste flyttas.

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Idag har jag skruvat upp resterande gipsskivor.
IMG_20180613_222243.jpg
Skapa konto

IMG_20180613_222330.jpg
Skapa konto

Det är bara mitten av taket kvar. Kommer att bli lite trixigt, för jag har ju gjort ett 22mm instalationsskikt under nockbalken, så de tre sista takbrädorna i mitten ska sitta plant.
Får fundera ut nåt bra sätt att få dem på plats.

Om dörren in till huset är huvudsakliga skalskyddet (Lås) så hade jag dragit in en signalkabel på insidan av väggen.
Jag har samma lösning, så jag satt till/från /dimmning på insidan a väggen, så slipper man låsa upp på vintern för att tänd o släcka.
Miljöbelysning i uterummet sköter en PLEJD med sitt astrour perfekt, men jag kan tända/släcka/dimma med en återfjädrande brytare inne i huset eller med mobilen.

IMG_0722.JPG
Skapa konto

L Leif i Skåne skrev:
Om dörren in till huset är huvudsakliga skalskyddet (Lås) så hade jag dragit in en signalkabel på insidan av väggen.
Jag har samma lösning, så jag satt till/från /dimmning på insidan a väggen, så slipper man låsa upp på vintern för att tänd o släcka.
Miljöbelysning i uterummet sköter en PLEJD med sitt astrour perfekt, men jag kan tända/släcka/dimma med en återfjädrande brytare inne i huset eller med mobilen.

[bild]
Du menar såhår:
IMG_20180614_071205.jpg
Skapa konto

Dåligt ljus på den bilden, men den visar att det sitter en apparat dosa på insidan, till vänster om dörren.

Jag har valt en lite enklare lösning, jag ska ha en vanlig dubbel polig kronbrytare på insidan, som går till spottar samt lamputag i mitten av taket.
Sen tänkte jag ha Ikeas trådfri GU10 lampor med tillhörande dimmer i uterummet.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.