Hej,

Jag hade tänkt bygga en chinsställning och en dipsställning som ska stå ute.
Tanken är att de ska vara i 95x95 tryckimpregnerat förutom själv handtagen, där jag behöver något runt i en diameter på cirka 30-40 mm.
Runstav likt funderar jag på, men är osäker på om den håller. Dipsställning behöver ju klara cirka 50 kg (spännvidd ca 100 cm) per handtag, och chinställning 100 kg (ca 100 cm spännvidd). denna https://www.beijerbygg.se/privat/sv...verk/rundstavar/rundstav-furu-33mm-obehandlad
Vad ska jag i så fall behandla dem med? Det behöver vara något ej klibbigt och gärna heller ej giftigt, men som ändå kan stå ute.

Här är två bilder på hur jag tänkt det dipsställningen:
3D-skiss av en dipsställning konstruerad av trä med måttangivelser, designad för utomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en planerad dipsställning med måttangivelser.
Skapa konto

Och här chinsställningen:
3D-modell av en chinsställning i trä med måttangivelser.
Skapa konto

Såhär byggde jag.

Rör från rinkaby.

• Träkonstruktion för utomhusprojekt med pelare och tvärbalkar under uppbyggnad i en trädgård.
    Skapa konto
  • Gilla
BjörnNelson och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!
Ingen rinkaby rör i närheten här men de kanske går att beställa på nätet.
Vilken dimension har du?

Skulle också tro att rör i metall är bättre än trä - har det i min chinsstång utomhus. Om rören blir hala kan man linda lite sporttejp runt för bättre grepp.

En fundering, tryckimpregnerat är ju ganska otrevligt, och det finns ju risk att man kommer ta på det när man tränar. Kan det vara ett alternativ att bygga den i byggregel på 95x95 istället och ytbehandla den, och kanske ställa den på några lecablock eller liknande så den inte är i direkt kontakt med mark

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.