Någon som har någon smart lösning på en utdragbar kryddhylla? Jag har ca 10cm mellan vägg och ugn. Här är en liten inspirationsbild som jag har. Det vore inte så svårt att bygga en själv. Det kanske vore snyggt att använda armeringsjärn istället för det kromade stålet man ser på bilden. Frågan är vad för typ av skena som man kan använda, Fäster man den under botten? Pull-out-spice-rack-in-the-white-kitchen-cabinet-1280x1236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sagt och gjort. Ska nu bara sätta på lådfront och fästa den på något smidigt sätt. Har någon bra tips på hur jag fäster den i sidan av stommen? Expansionbeslag osv.

IMAG0120.jpg
Skapa konto

IMAG0121.jpg
Skapa konto

Jag har en liknande lösning som jag planerade att sätta in mellan två skåp i ett hörn där jag har ca 8cm tillgodo. Min plan var att fästa följande kryddhylla på en MDF eller täcksida:

24648.jpg
Skapa konto

För att sedan köra med kulskena:

24592.jpg
Skapa konto

Måste bara få tummen ur och bestämma mig för belysning under baldakinen då kablarna måste passera i samma mellanrum bakom kryddhyllan...

• 24648.jpg
    Skapa konto
Det ser ut som en bra lösning, då antar jag att du fäster expansionbeslaget på den sidan du har täckskivan? Mitt problem är att jag antagligen måste fästa beslaget underifrån och måste bygga på en stomme som håller upp den. Någon som har en bra lösning på hur det skulle kunna se ut?

Försöker fortfarande hitta en bra lösning med skena. provade att sätta dit en clas ohlson expansionsbeslag under, men det blev väldigt vingligt. vill helst inte att skenan ska synas. Någon med bra förslag?

Här ser ni undersidan där jag fäst expansionsbeslaget
IMAG0123.jpg
Skapa konto

billyby skrev:
Någon som har någon smart lösning på en utdragbar kryddhylla? Jag har ca 10cm mellan vägg och ugn. Här är en liten inspirationsbild som jag har. Det vore inte så svårt att bygga en själv. Det kanske vore snyggt att använda armeringsjärn istället för det kromade stålet man ser på bilden. Frågan är vad för typ av skena som man kan använda, Fäster man den under botten? [bild]
Det blir väl varmt sidan om ugnen?
Kryddorna mår inte så bra av värme!
Ingen lösning jag hade satsat på, känns
lika dumt som att ha kryddorna ovanför spisen i en kryddhylla

Det expansionsbeslaget TS har på bilden är tänkt att montera på sidan av lådor och liknande, lullagringen fungerar inte som den ska om den monteras under lådan.

• Gilla
Rocky McQueen
  • Laddar…
Tack för era svar! Jag har hyllan liggandes på vinden eftersom jag tycker det var svårt att få till det.

Tekidon: Vad ska jag använda för beslag för att det ska fungera?

Nissenhj: Det är en aspekt som jag inte har funderat på, Men eftersom ugnen högst körs 1 gång i veckan borde väl kryddorna inte påverkas i så stor utsträckning?

Jag har dålig koll på vad det finns för alternativ, men någon typ av glidlager.

Ett alternativ skulle vara att använda någon typ av plast som glidyta på hyllan och botten av utrymmet, dock kanske inte lika smidig rörelse.

Små hjul i botten?

Jo jag har funderat på att sätta ett par hjul i botten, skulle dock gärna vilja ha en mer stilren lösning. Funderar på att köpa detta expansionsbeslag, som enligt skånebeslag ska fungera:
http://www.skanebeslag.se/produkter/191531-mm/

N nissenhj skrev:
Det blir väl varmt sidan om ugnen?
Kryddorna mår inte så bra av värme!
Ingen lösning jag hade satsat på, känns
lika dumt som att ha kryddorna ovanför spisen i en kryddhylla
???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.