6 421 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
utdragbar kryddhylla
Jag funderar på att bygga någon liten annordning för att man ska kunna se kryddorna bättre och vill gärna ha tips på hur man smartast löser problemet. Platsen för kryddorna där detta ska byggas är ett 40cm brett ikea överskåp.
Idealiskt hade nog varit om man kunde dra ut en rad med kryddburkar i taget och på så vis kan man lätt hitta allt man vill.
Eventuellt kanske man kan använda ikeas lådskenor och på så sätt även ha kvar mekanismer för dämpning och indragning sista biten.
Någon som gjort eller sett något sånt här?
/JAnne
Idealiskt hade nog varit om man kunde dra ut en rad med kryddburkar i taget och på så vis kan man lätt hitta allt man vill.
Eventuellt kanske man kan använda ikeas lådskenor och på så sätt även ha kvar mekanismer för dämpning och indragning sista biten.
Någon som gjort eller sett något sånt här?
/JAnne
Aldrig sett nån riktigt smart lösning på ett sånt stort problem som det ändå är.
Därmed inte sagt att det inte finns.
Tror mer på att ha kryddorna i utdragslådor,snedställda 45 grader eller nåt så man ser dom uppifrån egentligen men det känns inte helt optimalt det heller.
Kanske nån form av pushup med fjäderbelstning från bänkskivan och sen kryddburkar som poppar upp lite sådär lagom snedställda och tuffa?
Kanske lite jobbigt att få till
Men nu gällde det iofs ett 40cm brett överskåp och då blir det väl tyvärr aldrig riktigt bra.
h64:s idé lät lagom enkel tycker jag.
Beror mycket på hur många burkar det rör sig om med.
Och framförallt hur många man verkligen använder.
Såna man använder nån gång per år känns onödigt att lägga för mycket energi på.
Eller köp en snurra av nåt slag typ tacosnurra på Ikea och sen ett kryddställ på den.

Därmed inte sagt att det inte finns.
Tror mer på att ha kryddorna i utdragslådor,snedställda 45 grader eller nåt så man ser dom uppifrån egentligen men det känns inte helt optimalt det heller.
Kanske nån form av pushup med fjäderbelstning från bänkskivan och sen kryddburkar som poppar upp lite sådär lagom snedställda och tuffa?
Kanske lite jobbigt att få till
Men nu gällde det iofs ett 40cm brett överskåp och då blir det väl tyvärr aldrig riktigt bra.
h64:s idé lät lagom enkel tycker jag.
Beror mycket på hur många burkar det rör sig om med.
Och framförallt hur många man verkligen använder.
Såna man använder nån gång per år känns onödigt att lägga för mycket energi på.
Eller köp en snurra av nåt slag typ tacosnurra på Ikea och sen ett kryddställ på den.

Ja min önskade lösning kanske inte är tillräckligt enkel för att det ska bli gjort... men era tankar gjorde att jag fick en ny ide som är gjord på 5 min. 5-10cm breda tjocka mdf bitar som har samma djup som skåpet, i dessa borrar man ut för kryddburkar sen kan man dra ut en hel rad i taget och på så sätt se allla kryddor relativt snabbt. Vill man vara riktigt nördig kan man ju ha dem i bokstavsordning och märka upp varje plats. Några synpunkter på detta förslag?
Ska kolla med min älskling om hon håller med om att det skulle vara bra nog.
Ska kolla med min älskling om hon håller med om att det skulle vara bra nog.
Mikael_L skrev:
Givetvis även med inbyggd våg och trådlöst internet. När det börjar bli tomt i burken så skickas det automagiskt iväg en beställning till företaget som plockar ihop och kör hem din matkasse varje vecka.Blindnit skrev:
Risken finns också att du åker på att beställa alla dina kryddor från USA sedan eftersom det inte ser ut som snäpp-fästena är justerbara och det inte finns någon "botten" som burkarna står påjan_martinsson skrev:
Klicka här för att svara