Byggahus.se
Hej!

Vi bor i en enplansvilla med källare och går i tankarna på att ev bygga ut.
En fundering jag går med är hur man brukar tänka runt dränering vid källaren på den sida där man bygger ut?

Rimligen kommer det bli mindre vattenlast som letar sig fram till källaren där man byggd ut då utbyggnaden agerar tak, men en viss del fukt kommer såklart ändå att leta sig fram från de andra två sidorna.

Är det normala att man dränerar om den sidan där man bygger ut i samband med att man ändå ska gräva för att gjuta plattan, eller hur brukar man göra?

Och OM det efter X år skulle uppstå problem i källaren på den sidan där man byggt ut, hur tusan gör man då?
Man vill väl knappast gräva ur under utbyggnadens platta för att komma åt och dränera då ?
 
  • Gilla
Jimmie_sthlm
  • Laddar…
Har du någon anledning att misstänka att husets dränering inte fungerar i dag?

Har du isolering på källarväggarna nu? Om inte måste du bestämma dig nu för om du vill ha det, för det går inte att isolera efter utbyggnaden.
 
  • Gilla
Hani67 och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Har du någon anledning att misstänka att husets dränering inte fungerar i dag?

Har du isolering på källarväggarna nu? Om inte måste du bestämma dig nu för om du vill ha det, för det går inte att isolera efter utbyggnaden.
Isolering var en bra poäng, för det har vi inte, och här uppe i norr vore det såklart trevligt.

Spontant tänker jag direkt att vi isåfall får gräva lite extra då man ska göra grunden och både ordna med dränering så den är topp, samt isolera.

Men följdfrågan, vad gör man om det blir problem om 30 år?
Infinite för att jag är orolig att det blir det då vi inte har problem idag heller med en 30 år gammal dränering, utan mer av intresse hur man löser det då?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Menar du om rören sätter igen? Se till att det finns spolbrunnar bara.
 
W witten skrev:
Menar du om rören sätter igen? Se till att det finns spolbrunnar bara.
Jag tänker att man ju brukar säga att tekniska livslängden på en dränering är 20 år har jag för mig.
Gissningsvis slits inte material osv lika mkt då de sitter under en utbyggad och förmodligen hanterar betydligt mkt mindre fukt än normalt.
Men nån gång gissar jag det måste bytas ut oavsett? Eller resonerar man att då en sida av källaren göms under en utbyggnad så är fukten som når dit så liten att det aldrig kan bli ett problem?
 
Lägg ner en extra pipa så det finns en backup om en skulle gå åt helvete av någon anledning. Spolbrunn på båda sidor.
 
M Marqvist skrev:
Jag tänker att man ju brukar säga att tekniska livslängden på en dränering är 20 år har jag för mig.
Gissningsvis slits inte material osv lika mkt då de sitter under en utbyggad och förmodligen hanterar betydligt mkt mindre fukt än normalt.
Men nån gång gissar jag det måste bytas ut oavsett? Eller resonerar man att då en sida av källaren göms under en utbyggnad så är fukten som når dit så liten att det aldrig kan bli ett problem?
Det finns inget som slits, är bara grus och plastmaterial som är skyddat mot UV-strålning.
 
Om dräneringen utförs korrekt borde grejerna hålla ihop sjukt länge tänker jag. Det är inte bara röret utan hela singel/makadam-bädden som rören är inbäddade i som utgör dräneringen. Alltså, även om dräneringsrören skulle sätta igen så bör vattnet rinna bort, förutsatt att schaktbotten har lite lutning mot dräneringsbrunnen och att man har god översikt på brunnen/brunnarna som leder bort vattnet från huset. Men bra med rens/spolbrunnar så man kan ha koll på systemet och se till att det inte sätter igen. Och att filterduken sätts rätt är ju viktigt. I min värld så är det väl filterduken som är den svagaste punkten.. eller att ev pump i pumpbrunnen pajjar eller att avrinningen bort från hus fallerar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.