Hej, jag har höga staketstolpar (70x70mm) med en rundning ovantill så jag vill inte förstöra den rundningen för urtag för överliggaren (70x45mm), så jag kommer göra urtag lite längre ner på stolpen enl bild.

Vilket verktyg är bäst för att såga det vertikala snittet med? Kan en multislip/fogskärare funka?
https://www.jemfix.se/fogskärare-multislip-18v-falke/3103/9053682/

Tidigare har jag använt kap/gersåg och gjort typ 100 sänk för ett urtag, men det blir inte helt rakt (och är rätt jobbigt )

• Skiss av staketstolpe med rund topp och markerat urtag för överliggare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har väldigt gott om tid och står ut med dålig precision så funkar ett multiverktyg.

Jag skulle ha kört med gersågen med djupstopp och en massa parallella snitt.

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Antar att jag skulle kunna borra i vinklarna också, och föra in en väldigt liten sticksåg...

K
Kap/Gersåg eller sänksåg med djupstopp fungerar utmärkt. Även bordssåg går bra. Sticksågen är en annan fullt fungerade metod. Eller varför inte en bra fogsvans. Och sen stämjärnet. I värsta fall fungerar även tigersåg. Som sista utväg skulle jag ta multiverktyget. Allt beror ju på hur noga och hur bra precision du kräver. Och vilken tid du har på dig.

Sticksågen har väl sämre precision än multiverktyget?

Jag hade kört cirkelsåg, massa snitt, sen stämjärn och rasp/fil.

nikasp
Cirkelsåg alla gånger. Sitter stolparna monterade eller lösa?

• Gilla
norsketom
  • Laddar…
K kniv skrev:
Eller varför inte en bra fogsvans. Och sen stämjärnet.
Tänker du att man gör ett tiotal snitt inåt då (eller flera) och sedan bankar bort varje sektion med stämjärn och hammare?

nikasp nikasp skrev:
Cirkelsåg alla gånger. Sitter stolparna monterade eller lösa?
De är inte fast monterade ännu. De står där, men bara provisoriskt, jag kommer ta ner dem för att göra urtagen.

K
M Mwelander skrev:
Tänker du att man gör ett tiotal snitt inåt då (eller flera) och sedan bankar bort varje sektion med stämjärn och hammare?
Varför så många? En på varje kant och ett eller två till räcker ju gott för att knacka bort biten med stämjärnet

K kniv skrev:
Varför så många? En på varje kant och ett eller två till räcker ju gott för att knacka bort biten med stämjärnet
Tack, ska nog prova det först. Virket är ju tryckimpregnerat så det är ju lite mjukare också

Gör så många snitt som möjligt så blir det bättre. Eftersom stolparna inte sitter på plats så går det fortast att köra upp hela spåret på bords- eller gersågen inställd på rätt sågdjup.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
nikasp
M Mwelander skrev:
De är inte fast monterade ännu. De står där, men bara provisoriskt, jag kommer ta ner dem för att göra urtagen.
Då skulle jag i först hand köra i gersågen, andra hand bordssåg och om sådana saknas med cirkelsåg.
https://youtube.com/shorts/1TY2gTDi4LU?feature=share

useless useless skrev:
Gör så många snitt som möjligt så blir det bättre. Eftersom stolparna inte sitter på plats så går det fortast att köra upp hela spåret på bords- eller gersågen inställd på rätt sågdjup.
Har ingen gersåg/sågbord, men ev hyr jag en gersåg om det är bästa sättet att få det bra.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
M Mwelander skrev:
Har ingen gersåg/sågbord, men ev hyr jag en gersåg om det är bästa sättet att få det bra.
Cirkelsåg funkar, tar bara lite längre tid. Det behöver ju inte bli rätt på tiondels millimeter á la möbelsnickeri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.