Hej tomsbjorn

Om jag hade samma förutsättningar som du beskrev ovan så skulle jag tveklöst utröna möjligheterna till att bedriva rationell bekväm modern vedeldning i framtiden.
Om du drar in vattenburet så tycker jag att du även ska dra in/förbereda för kulvert ifrån lämpligt uthus där det finns möjlighet att i framtiden ha acctank och pannrum och solfångare.
Lös ditt värme behov nu hur du vill ( med billig elpanna eller dyligt) men ha tänket på vedeldning mot acc när du bygger, så har du alla möjligheter att ordna ett bra värmesystem i framtiden.
Jag förstår att du har fullt upp nu. Men ägna tid åt att sätta dig in i vilken systemlösning som passar dig.
Knäckfrågan som är viktig i detta skede är vilken typ av kulvert du ska köra. (Beroende på hur man vill lösa tankplaceringar och systemfunktioner i framtiden)

Jag föreslår en 4 rörs kulvert med värme tur och retur samt varmvatten och varmvattencirkulation. Detta är ett ämne som kan och har diskuterats mycket i detta forum och det är bra att bilda sig en uppfattning om hur man ska ha det. Det är så objektberoende så det går inte att generalisera rätt eller fel när det gäller systemlösningar.

Jag har panna och acc med solfångare utanför huset i ett fristående pannrum/garage med 15 m kulvert emellan huskropparna.
Jag tycker att mitt system fungerar mycket bra och bekvämt med denna typ av lösning.

Tack för alla svar hittills...

Robert - Vad har du för panna? Är lite inne på en Baxi- Solo Innovan har fått fina betyg.
Tänkte inte ha ngn förm av elpanna nu utan bygga pannrum direkt isåfall
Hur mkt räcker solfångaren till?

Ngn annan som har erfarenheter om kombin vedpanna/solenergi?

Robert - Vad har du för panna? Är lite inne på en Baxi- Solo Innovan har fått fina betyg.  
Jag har ingen praktisk erfarenhet av baxi, men av vad jag har läst och förstått så ligger dessa pannor i den absoluta toppen när det gäller vedpannor (jag är speciellt imponerad över deras lamdasondpanna och en sådan skulle inte vara helt fel att få tillgång att elda i)

Själv använder jag en calmar v 33 och den fungerar fint hos mig. Men som sagt, det var det där med lambdasond som lockar och kittlar.

Jag har 10m3 lesol på taket och jag eldar ved from sept
till april ungefär. Har en liten elvvb inne i huset (kopplad i serie med vvberedningen ute i pannrummet) om solen inte skulle orka eller om jag slarvat med eldningen.

Kopierar in ett tidigare inlägg som jag tycker passar här:

Det kanske har skrivits om detta förut och i så fall blir det en upprepning.
Mina åsikter ang val av vedpanna är att:  
1.Ta reda på husets energibehov över ett kallt vinter dygn.
2. När du vet vad huset och dess invånares vanor kräver, så dimensionerar man storleken på acc (och tar till lite extra volym, för det är aldrig helt fel, utan tvärt om nödvändigt för att man ska hamna på rätt sida och ha marginaler för att kunna bedriva bekväm dygnseldning).  
3. Efter det kan man välja panna. Dom flesta pannor har tillräcklig effekt (för normalförbrukande villor) så det brukar inte vara fråga om det. Om man har hög förbrukning och därmed stor accvolym så är det befogat med en panna med hög effekt och stort vedmag för att uppnå bekvämlighet. När det gäller vedvolymen, så handlar det snarare om hur många ilägg som krävs för att klara dygnsbehovet.
Jag tycker att det är viktigt att det ska vara enkelt att sota och hålla pannan ren.

Det är viktigt att koppla rätt och utnyttja acc på bästa sätt för att det ska fungera bra. Och framförallt för att få acc att räcka till. (Felkopplingar och fel dimensioneringar förstör en dyr investering)
Det är där skickligheten hos säljaren/entreprenören/installatören sätts på prov. (Skiktning i tank, hur göra vv, injustering rad/golv med låga flöden, shuntautomatik.)

pellefant skrev:
varför ska man dimensionera värmepumpen för 100% när det det effektuttaget endast behövs några få gånger per år? all annan tid får ju VPn då gå av/på/av/på vilket gör att dess livslängd förkortas.
´

med standard instälningen på pumpen så lär den betesig så som du säger & det kan den göra med standard instälningarna med en mindre pump också, det är därför viktigt att justera in pumpen nogrant, vilken inte vvs firman gör åt dig !!!
är du mycket orolig för att den ska slå på av för mycke eller att tempraturen ska stiga för fort & därmed sänka cop lite så är det bara att seriekoppla en mindre ackumulatortank i seria med radiatorerna, då får du samma vatten volym som pumpen är avsed attarbeta imot & den startar inte fler gånger än någon annan.

jag har märkt på min pump som klarar 110% av husets värmebehov, genom att den även står still i mellan åt fast det är kalt ute så belastar jag inte borrhålet så hårt & får på det viset varmare vatten därifrån vilket gör att verkningsgraden höjs 8)

min anläggning ger 1 på 4 vid minus 10 grader
alltså får jag ut 4kW för varje kW pumpen förbrukar :D

Detta eviga tandagnissel om elpriserna.. Om nu elen skulle gå upp till det tredubbla mot idag så har vi betydligt värre problem att tampas med än uppvärmingskostnaden. Det kommer inte bli en endaste elintensiv industri kvar i landet. Detta kommer öka arbetslösheten betydligt vilket gör att sverige kommer gå om möjligt ännu sämre.

ja skulle elen gå upp 3 ggr så får vi väl hoppas att den går upp 3ggr i andra länder med, då kanske en del industrier blir kvar....

Hej tomsbjorn
Är i samma situation, gammalt hus, rivit ut allt, gjutit betongplatta med golvvärme och byggt ut ca 120 kvm.
Totalt uppvärmd yta blir ca 250 kvm inkl. garage.
Har planerat för fliseldning med 35 kW Fröling-panna i ladan och kulvert in till huset.

Jag har fastnat för en lösning med acc.tank i garaget, och en vanlig 2-rörs kulvert in till huset. Detta för att slippa VVC.
Fröling-pannan därför att den har allt i ett koncept, lamba, askurmatning, fjäderomrörare m.m. Billigaste alternativet enligt mina offerter.

Pannan är lite stor men jag vill ha kapacitet över för att kunna värma upp i ladan till och från.

Elen kommer att gå upp, det är det enda som är säkert.

Det som Tomsbjörn här skriver om är ett nybygge, som rätt byggt skulle kunna värmas med kupevärmaren från bilen på halv effekt när det är -10 utomhus.Lite overkill att installera värmeutrustning eller pannor där värmeförlusterna i pannrummet är flerfaldigt större än husets behov. 1:a juli avregleras elmarknaden i europa,vad händer....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.