Hej, har börjat renovera ett badrum på ca 4,5 kvm. Vi vet inte riktigt hur vi ska göra med uppvärmningen. Idag sitter det ett vattenburet element där rören kommer upp ur golvet. Om vi ska ha ett element där i fortsättningen så måste rören vara utanpåliggande har jag hört, stämmer det? Vad finns det för andra alternativ? Har kollat på vattenburen golvvärme men det kändes lite för dyrt för endast 4,5 kvm.

Golvvärme är väldigt skönt även i små badrum.

Vi har ett badrum som är ca 5m2.
Vi installerade vattenburen golvvärme i det, och det ångrar jag inte en sekund!
Vattnet torkar snabbt upp efter dusch, det blir varmt o inget element som är ivägen.
Så mitt råd är att satsa på vattenburen golvvärme.
Det är definitivt värt de extra tusenlapparna.

P
Rekommenderar också vattenburen golvvärme. La in ett 8 mm system från LK och det fungerar bra utan någon extra cirkulationspump. Skulle dock med facit i hand kanske även lagt in ett elgolv då det blir lite kallt nu på sensommaren/hösten innan bergvärmepumpen börjar skicka ut värme.

Vi satte in en extra liten cirkpump med elpatron som ger golvvärme även på sommaren.
Mycket bra.
Man märker inte vilken skillnad det är förrän man märker att golvet plötsligt är kallt.
När jag satte på cirkpumpen så blev det en annan miljö i badrummet.

Installation av cirkulationspump och elpatron för golvvärme under träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Hur många watt är elpatronen på ? Har en ide om att sätta cirkpump och utnyttja elpatronen till handukstorken då de sitter på samma slinga men den är på 300 w vilket kanske blir för lite.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Har en ide om att sätta cirkpump och utnyttja elpatronen till handukstorken
Gick du vidare men den tanken.
Har en längre tid haft samma ide,

P
Nej inte ännu men kanske till hösten. Tycker golvet varit lite för kallt nu under våren då värmen inte har varit igång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.