Byggahus.se
Har ett Kalmarkök jag ska uppdatera, alternativt riva ut och sätta upp nytt. Har någon erfarenhet av att behålla kalmarstommen och byta över/underskåpsluckor? B
ehöver också installera draglådor i underskåpstommarna istället för vanliga luckor (allt som hamnar längst in glöms bort och allmän oreda är anledningen).

Alla tips och erfarenheter kring Kalmarkök tas emot!
 
Det spelar ingen roll vem som tillverkat din köksinredning.
IKEA är budget.
Vi satte in IKEAS lådor i ett30 år gammalt Marbodalkök. Mät upp innermåtten på dina köksstommar, sedan kan du åka till IKEA och mäta. Man kan köpa lite IKEA-inredning och provmontera också.
Till luckorna har jag inget råd. Vi behöll de gamla luckorna och kompletterade med IKEAs vita släta MDF. Sedan fick ett måleri måla allt i samma nyans. Men alla luckoe hade provmonterats innan målningen.
 
Vi köpte nya luckor och mjukstängande lådor från Järfälla kök till vårt kök av okänt märke i förra huset. Lådorna kom från Linfalk, som de är återförsäljare för. Allt måttbeställs så det spelar ingen roll vad det är för mått och fabrikat på stommarna. Vi hade lite udda mått på allt, så det hade inte gått att köpa från tex Ikea som har väldigt begränsat utbud av mått.
 
Det går visst att köpa från IKEA. Allt kommer isärplockat. Det är bara att såga till det innan man monterar ihop. Med luckor är det värre, här får man nöja sig med släta målade luckor.
 
Jag är rädd att till exempel ikeas utdragslådor håller annat mått än mina stommar
 
Här är IKEA utdragslådor i Marbodalstomme. Som du ser har jag shimsat med en masonitbit.
 
Bilden
 
  • Närbild på en vit lucka och lådor, med synlig smuts och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M magnu skrev:
Bilden
Vilken bra ide!
Gör gärna allt för att stommen är kvar.
 
Hej! Hur har det gått med dina lådor i gsmmalt Kalmarkök? Vi står inför samma utmaning. Vill inte gärna slänga ut hela köket som är i massivt trä, utan bara uppgradera det lite.
 
  • Kök med mörka massivträlådor och skåp med laminatbänkskiva, mikrovågsugn och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.