Hej!
Jag har ett smatrix base system i garaget, som efter ett strömavbrott inte går att få igång igen, rumsgivarna vill helt enkelt inte prata med ställdonen igen, har inte varit några problem förr vid elavbrott, har haft systemet i snart 6 år. Dom på Uponors support hade inga fler förslag än att bara radera allt och börja om.
Lyfta av ställdona från ventilerna så att jag åtminstone fick fram värmen i golvet, så det har jag nu gjort, men får ändå ingen kontakt, och är väll uppe på min tjugonde gång med att radera och installera om, har även dragit ur sladden någon timme men ändå samma resultat. Supporten sa även att jag behöver få upp dom vita sträcken på dona innan jag sätter tillbaka dom, det skulle vara mycket enklare då, men hur får jag det när dom inte pratar med termostaterna? Kan jag koppla en i taget direkt på transformatorn för att "öppna" dom när jag ska sätta dit dom. Jag har ohm mätt ställdona så dom är hela, det skulle vara över 100 ohm och det va runt 135 ohm.
Några tips mer än att köpa nytt tack.
Jag har ett smatrix base system i garaget, som efter ett strömavbrott inte går att få igång igen, rumsgivarna vill helt enkelt inte prata med ställdonen igen, har inte varit några problem förr vid elavbrott, har haft systemet i snart 6 år. Dom på Uponors support hade inga fler förslag än att bara radera allt och börja om.
Lyfta av ställdona från ventilerna så att jag åtminstone fick fram värmen i golvet, så det har jag nu gjort, men får ändå ingen kontakt, och är väll uppe på min tjugonde gång med att radera och installera om, har även dragit ur sladden någon timme men ändå samma resultat. Supporten sa även att jag behöver få upp dom vita sträcken på dona innan jag sätter tillbaka dom, det skulle vara mycket enklare då, men hur får jag det när dom inte pratar med termostaterna? Kan jag koppla en i taget direkt på transformatorn för att "öppna" dom när jag ska sätta dit dom. Jag har ohm mätt ställdona så dom är hela, det skulle vara över 100 ohm och det va runt 135 ohm.
Några tips mer än att köpa nytt tack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Uppe till höger på centralenheten lyser en röd diod.
Rumsenheten visar siffror, spänningsmatas från centralenheten.
Alltså har centralenheten spänning.
Eftersom det bara är två rumsenheter men fyra utgående kanaler (2+2+1+1 ställdon) så måste centralenheten vara programerbar.
Funderar på om centralenheten har tappat programmeringen.
Logga in
Skapa konto
Rumsenheten visar siffror, spänningsmatas från centralenheten.
Alltså har centralenheten spänning.
Eftersom det bara är två rumsenheter men fyra utgående kanaler (2+2+1+1 ställdon) så måste centralenheten vara programerbar.
Funderar på om centralenheten har tappat programmeringen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sist jag gjorde detta på ett liknande system vill jag minnas att dioderna blinkade rött och inte grönt när jag registrerade nya termostater i systemet och blinkade grönt när den registrerat klart en termostat.S Steffe80 skrev:
Har du provat att reset:a inställningarna genom att hålla in alla 3 knappar på styrenheten/centralenheten i 3 sekunder minst och sen registrera om termostaterna igen? Man får ju använda pilarna till att välja vilken kanal man vill registrera
Ja har provat det kanske 10 ggr. Står i bruksanvisningen att den blinkar grönt och sedan går över till fast grönt när registreringen är klar. Ska kolla lite närmare i helgen sen, har ju börjat få upp värmen i garaget nu, så det är inte lika högt prioriterat nu.Spaerlan skrev:
Sist jag gjorde detta på ett liknande system vill jag minnas att dioderna blinkade rött och inte grönt när jag registrerade nya termostater i systemet och blinkade grönt när den registrerat klart en termostat.
Har du provat att reset:a inställningarna genom att hålla in alla 3 knappar på styrenheten/centralenheten i 3 sekunder minst och sen registrera om termostaterna igen? Man får ju använda pilarna till att välja vilken kanal man vill registrera
Tänkte att termostaten inte får kontakt med centralen av någon anledning, men kanske är så att den inte kan registrera/spara inställningarna pga minneskortet lagt av.S Steffe80 skrev:
Eftersom du hade dina termostater programmerade innan strömavbrottet så borde det inte vara något
problem med kablarna utan isf att minneskortet lagt av och glömt dina "inställningar som du registrerat tidigare.
Nu utgår jag ifrån att inställningarna sparas på minneskortet.
Ja så kan det vara, har ju ett minneskort som sitter i centralen, för det är som du säger att det borde inte vara något fel på kablarna, konstigt att inte supporten kunde komma med det, ska ringa supporten imorgon och fråga om jag kan få ny programvara, eller kan man ladda ner den någonstans?Spaerlan skrev:
Tänkte att termostaten inte får kontakt med centralen av någon anledning, men kanske är så att den inte kan registrera/spara inställningarna pga minneskortet lagt av.
Eftersom du hade dina termostater programmerade innan strömavbrottet så borde det inte vara något
problem med kablarna utan isf att minneskortet lagt av och glömt dina "inställningar som du registrerat tidigare.
Nu utgår jag ifrån att inställningarna sparas på minneskortet.
Hej!
Hoppas att problemet löste sig för dig. Tänkte att jag skriver ett svar med mina erfarenheter som kanske hjälper någon annan som desperat Gogglar efter en lösning.
För mig så tappade reglercentralen X-165 kontakten med alla rumsgivare efter strömavbrott. Alla dioder blinkade även om jag startade om reglercentralen och manöverpanelen (167).
Jag gjorde då detta:
1. Tog ur minneskortet ur reglercentralen och satte in det i min dator.
2. Kopierade undan alla filerna som låg på minneskortet som backup.
3. Tömde minnekortet.
4 Kopierade tillbaka filen U_BACKUP:TXT till minneskortet och döpte om den till W_TEMP:TXT
5. Efter det så stoppade jag tillbaka minneskortet i reglercentralen och startade upp den.
Samtliga rumsgivare var nu tillbaka med kontakt med centralen.
Om du dessutom vill uppdatera reglercentralen och manöverpanelen till senaste programvaruversion så kan du lägga in filerna på samma minneskort. Stäng ner reglercentralen och manöverpanelen och uppdatera dem sen med manöverpanelen först. Instruktion finns hos Uponor.
Hoppas att problemet löste sig för dig. Tänkte att jag skriver ett svar med mina erfarenheter som kanske hjälper någon annan som desperat Gogglar efter en lösning.
För mig så tappade reglercentralen X-165 kontakten med alla rumsgivare efter strömavbrott. Alla dioder blinkade även om jag startade om reglercentralen och manöverpanelen (167).
Jag gjorde då detta:
1. Tog ur minneskortet ur reglercentralen och satte in det i min dator.
2. Kopierade undan alla filerna som låg på minneskortet som backup.
3. Tömde minnekortet.
4 Kopierade tillbaka filen U_BACKUP:TXT till minneskortet och döpte om den till W_TEMP:TXT
5. Efter det så stoppade jag tillbaka minneskortet i reglercentralen och startade upp den.
Samtliga rumsgivare var nu tillbaka med kontakt med centralen.
Om du dessutom vill uppdatera reglercentralen och manöverpanelen till senaste programvaruversion så kan du lägga in filerna på samma minneskort. Stäng ner reglercentralen och manöverpanelen och uppdatera dem sen med manöverpanelen först. Instruktion finns hos Uponor.
Klicka här för att svara