Kul idé! Se bara till att skatteverket inte kommer över den ;D Jag tror du har stor poäng i det där med extra förvaringen i tex vitrinskåp. Vi planerar att bygga kylrum i källaren, använder redan nu extra utrymme nere för konservar och torrvaror...
/U

Nej fy, tänk vad hemskt om min kalkyl skulle ligga till grund för att upptaxera alla stackars människor :-D

Jag tycker det man verkar kunna sammanfatta hittills är att det är stora skillnader mellan hur mycket folk har, och att man dessutom verkar anpassa sig till hur mycket man har. Det är klart, har man mindre plats får man ha 12 talrikar i varje stapel, har man massor med plats kan man ha två staplar med hälften så många...

När det gäller köksfläkt har jag själv varit så inriktad på att ha en fläktkåpa, så jag har inte funderat på hur man ska räkna fläktar i skåp, men man får väl helt enkelt försöka göra ett överslag, är det en tredjedel så mycket yta i ett sånt skåp får man väl räkna ett 60-skåp som 20 cm istället...

1354!  :D
Och då har jag inte räknat med hörnskåpet och skåpet under den förhöjda diskmaskinen!
Japp, vi har fortfarande flera skåp och lådor som är tomma!  ;)

Jag var ju tvungen att mäta köket som levereras av Ikea idag... :) jag blev faktiskt påverkad av den här tråden, då min första planering var kring 800, men nu hamnar vi på 1090 istället.

Nu har jag också mätt. 1410! Äntligen kommer allt att få plats :)

Kul! Vårt blivande kök blir 957, men utöver det kommer vi att ha ett skafferi på 2,8 kvadratmeter. Det ska nog räcka :).

Vi har prioriterat gå-in-i-skafferi efter att ha haft det i ett äldre hus där vi bodde en tid. Det är sååå bra! Inte minst ska det bli skönt att slippa ha flera hund- och kattmatssäckar i klädvården (som nu dessutom är minimal...). Nu kommer djurens mat istället förvaras i täta tunnor i skafferiet. Även brödrost (som vi sällan använder), våffeljärn, äggkokare och liknande kommer att få bo där. Och finporslinet (om vi hade haft något ;)). Man behöver heller inte dra sig för att storhandla av brist på förvaringsutrymme. Vi bor på en mindre ort med ganska höga matpriser, så att fylla på lagren i "storstan" någon gång i månaden lönar sig definitivt.

Jag hade också gärna gjort ett gå-in-i-skafferi, men stadsbyggnadskontoret tyckte att vi skulle ha en toalett där istället för att vi skulle få bygglov. :(
Så det blir ett skåp-skafferi + många andra skåp istället.

Vi fick 651 i vårt lägenhetskök som vi har byggt. Tycker vi har knökfullt i våra skåp. Kanske dags att rensa lite.

Kul att få en form av möjlighet att jämföra storleken på kök utifrån någon form av standardmått. Vi hamnar på futtiga 492 i vårt blivande kök ivår 90 kvm lgh. Då är det å andra sidan inte medräknat att vi har 2,70 i takhöjd och kommer att specialbygga väggskåpen till tak. Inte heller är planerade sockellådor inräknade. Med det i beräkningen har något av ångesten över alla andra presenterade mastodontkök om två och nästan tre ggr vår storlek lagt sig. :)

Kul tråd! Beställde köket i förrgår, till vårt blivande hus (IKEAs kökskampanj). Vi har tänkt oss ett stort kök och det är det visst...

Efter att ha mätt enligt Yens' universalmätningsstandard (YUMS??) blev siffran 1598. Tar man med de öppna avslutningshyllorna och vinhyllan så blir det 1716. Tror i och för sig att man anpassar sig efter det utrymmet man har, så alltså borde en lägre siffra antyda en bättre ordning i skåpen?

haha, yums, den var inte dum... jag har funderat på att utveckla metoden något, men det verkar inte behövas, tråden får liv lite då och då :)

Fast sockellådor, specialhöjd på överskåp, fläktskåp, hörnskåp och lite annat borde kanske tas med i beräkningarna... Vi får se när jag har lite tid över (gissar på omkring 2023, på våren...)

Lyfter denna då jag tycker den är jäkligt bra... Någon som har en idé på "standard" runt 800 kanske??????

589 hamnar jag på men då är det också ett kök i en lägenhet på 45 m2.

Tjoho, min gamla tråd får liv, me like... :-)

Jag tror att runt 800 är bra som villakök, 589 är nog inte illa i en lägenhet på 45 kvadratmeter. Då har man nog ett rejält kök i förhållande till hela boendet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.