10 095 läst ·
45 svar
10k läst
45 svar
Universalmät ditt kök!
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag tycker att tanken med ett sådant här kalkyprogram är intressant, men det finns fler faktorer som påverkar, ex. så tror jag att man bör värdera skåp med utdragslådor olika jämfört med "vanliga" skåp med hyllplan.
En rent mätteknisk detalj är att många idag har bänkskåp med 70cm djup eller mer, de extra centimetrarna gör oerhört mycket för hur mycket man kan packa in i en stor utdragslåda (vi var frestade, men valde bort det för att inte bli av med för mycket golvyta).
En rent mätteknisk detalj är att många idag har bänkskåp med 70cm djup eller mer, de extra centimetrarna gör oerhört mycket för hur mycket man kan packa in i en stor utdragslåda (vi var frestade, men valde bort det för att inte bli av med för mycket golvyta).
Jahopp....vi kom upp i 1423poäng med vårt kök som är ganska stort.
Hmmm....jag tror det är en bugg någonstans med poängen för vitvarorna....tar jag bort hela högskåpet där kyl & frys är så får jag mer poäng än om jag räknar med högskåpen och drar bort för kyl/frys?
Hmmm....jag tror det är en bugg någonstans med poängen för vitvarorna....tar jag bort hela högskåpet där kyl & frys är så får jag mer poäng än om jag räknar med högskåpen och drar bort för kyl/frys?
Tycker kanske det är lite för krångligt. Varför inte sätt upp följande statement.
<886 = för litet
886= lagom
>886= onödigt stort
Eller vad tycker ni ;D ;D ;D
Ska kolla det där med vitvarubuggen...
Jag tror det kan vara att jag inte räknat med sockeln på vitvarorna, så man måste egentligen dra ifrån 20 cm. Prova att skiva ett högskåp på 60 cm, och räkna med en kyl som är 60 bred och 213 hög (233-20). Om du inte har några andra skåp medräknade så blir det noll då, alltså borde det stämma.
Att planera ett villakök på under 8-900 är nog självmord...
Jag tror det kan vara att jag inte räknat med sockeln på vitvarorna, så man måste egentligen dra ifrån 20 cm. Prova att skiva ett högskåp på 60 cm, och räkna med en kyl som är 60 bred och 213 hög (233-20). Om du inte har några andra skåp medräknade så blir det noll då, alltså borde det stämma.
Att planera ett villakök på under 8-900 är nog självmord...
hörnskåp, jag försöker räkna faktisk bredd, hur mycket man tycker att man kan utnyttja, har man en schysst karusell så kan man kanske använda det som ett 60-skåp, så då räknar man det, har man ett svårtillgängligt så får man kanske minska...
Det blir ju inte någon exakt sanning, eftersom, som någon påpekade, det handlar om inredning i skåpen också. Dessutom får man in mer i ett 80-skåp än i två 40-skåp.
Det blir ju inte någon exakt sanning, eftersom, som någon påpekade, det handlar om inredning i skåpen också. Dessutom får man in mer i ett 80-skåp än i två 40-skåp.
1059 i vårt blivande kök som jag själv tycker känns rätt stort!
/Ingenjören
/Ingenjören
Kul intiativ!yens skrev:
Jag vet inte om mina överskåp är höga eller låga, så vad menar du med höga och låga överskåp?
Dessutom, volym beror ju på hur många personer man är i huset och hur mycket grejjer man vill ha, en del kanske både har vardagsporslin och finporslin, en del kanske har fiona vitrinskåp i vardagsrummet eller tallrikshyllor. En del kanske älskar köksapparater, osv.
Sen det här med självmord, själv gillar jag inte att skoja om såna saker!
Pernilla
yens skrev:
polanders skrev:
Fattar ingenting...yens skrev:
Jag tyckte att det var rejält tilltaget med förvaring i köket jag håller på att bygga...definitivt mycket mer än något vi har haft förut. Och mer än många skisser som man ser i denna avdelning. Och vi har inga små krav för vi har fyra barn. Men det blir bara 722 enligt kalkylen!
Kul kalkyl, Yens, men jag är rätt skeptisk till din självmordsteori...
oj, här blir det hönor av fjädrar, nej, inte självmord, det var inte bra... Även om det inte var meningen att "skämta om det", det är ju faktiskt ett ganska vedertaget begrepp (därmed inte sagt att det är BRA)...
Teorin om vitrinskåp med finporslin i matrummet är viktig, vill man kan man ju räkna med det i sin egen lilla beräkning...
Jag tror att jag tänker ta en extra funderare om jag planerat ett villakök som blir under 750 i alla fall...
Teorin om vitrinskåp med finporslin i matrummet är viktig, vill man kan man ju räkna med det i sin egen lilla beräkning...
Jag tror att jag tänker ta en extra funderare om jag planerat ett villakök som blir under 750 i alla fall...
1003 för vårt kommande korridorkök, kan det stämma?!
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9110
Kom att tänka på en sak som inte är med i kalkylen och det är vanligt inbyggd fläkt, där tar ju maskin och rör massor av vägg-/fläktskåpet.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9110
Kom att tänka på en sak som inte är med i kalkylen och det är vanligt inbyggd fläkt, där tar ju maskin och rör massor av vägg-/fläktskåpet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Yens, jag hade inget emot att du talade om självmord, det är ju som du säger ett rätt vedertaget uttryck...jag menar bara att jag är skeptiskt till att man verkligen måste vara fel ute om man planerar ett villakök under 750.
Men det är klart, det beror väl på vad man har för förväntningar. När vi började med köksfunderingarna fick vi förslag av ett par kökssäljare och reagerade på att de var så överbelamrade med förvaringar som klämts in på alla möjliga sätt på bekostnad av helhetsintrycket.
Förmodligen stirrade de sig blinda på att vi är en ganska stor familj (fyra barn) och säkert, tänkte de nog, behöver mycket förvaring. Men egentligen är det tvärt om: Just för att vi är många har vi släppt förväntningarna på att få plats med "allt". Vi är vana vid att plocka fram och plocka undan efter vad säsongen kräver och förrådsställa sånt som används sällan. (Där hjälper det att vi har ett gammalt hus med gott om "sekundärlagring" i källaren.)
Så när jag tänker efter stämmer det nog att vi inte har planerat så väldigt mycket förvaring i köket - vi har aktivt valt en måttlig nivå för att få en i våra ögon ren och luftig design. Men den förvaring vi har är praktisk och lättutnyttjad, inga hörnskåp och inbyggda fläktar utan en hög andel fullutdragslådor i 60 eller 80 cm bredd.

Men det är klart, det beror väl på vad man har för förväntningar. När vi började med köksfunderingarna fick vi förslag av ett par kökssäljare och reagerade på att de var så överbelamrade med förvaringar som klämts in på alla möjliga sätt på bekostnad av helhetsintrycket.
Förmodligen stirrade de sig blinda på att vi är en ganska stor familj (fyra barn) och säkert, tänkte de nog, behöver mycket förvaring. Men egentligen är det tvärt om: Just för att vi är många har vi släppt förväntningarna på att få plats med "allt". Vi är vana vid att plocka fram och plocka undan efter vad säsongen kräver och förrådsställa sånt som används sällan. (Där hjälper det att vi har ett gammalt hus med gott om "sekundärlagring" i källaren.)
Så när jag tänker efter stämmer det nog att vi inte har planerat så väldigt mycket förvaring i köket - vi har aktivt valt en måttlig nivå för att få en i våra ögon ren och luftig design. Men den förvaring vi har är praktisk och lättutnyttjad, inga hörnskåp och inbyggda fläktar utan en hög andel fullutdragslådor i 60 eller 80 cm bredd.

Man får lite prestationsångest när man läser inläggen....
Vårt suicidala villa-kök hamnar på 755 poäng.
Vårt suicidala villa-kök hamnar på 755 poäng.