Jag håller på och bygger ett vedförråd och har en fundering över taktäckningen. Konstruktionen av taket är enkel med takstolar, råspont och sen papp. Jag har en rulle underlagspapp hemma och undrar om denna kan användas som ytpapp? Eller är det tvärnej på det? Om okej, ett eller två lager? Tillräckligt att spika fast den med pappspik i råsponten? Hade gärna klarat mig från att köpa ytpapp men vill samtidigt inte ha fuktskadad råspont om ett år.

J JNN skrev:
Jag håller på och bygger ett vedförråd och har en fundering över taktäckningen. Konstruktionen av taket är enkel med takstolar, råspont och sen papp. Jag har en rulle underlagspapp hemma och undrar om denna kan användas som ytpapp? Eller är det tvärnej på det? Om okej, ett eller två lager? Tillräckligt att spika fast den med pappspik i råsponten? Hade gärna klarat mig från att köpa ytpapp men vill samtidigt inte ha fuktskadad råspont om ett år.
Problemet med underlagspappen är väl att den inte är lika slitstark/UV beständig ?
Möjligen om du tar två lager så det översta kan offras, men jag vet inte hur länge det funkar.

Hade underlagspappa endast på en lekstuga som jag fick för ett antal år sen, det funkade iaf 2-3 år (+okänd tid sedan den hade byggts)

Rickard.
Blåser den inte bort eller mekaniskt skadas av något så brukar det faktiskt hålla ett par år. Underlagspapp är ju inte heller så tät i skarvarna jämfört med ytpapp men det kanske håller tills du kommer över bortskänkes plåt eller nått annat.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.