Byggahus.se

Ugglebo 2.0

1. Antracith
    Medlem Nivå 3
    Hoppas att tråden hamnar rätt...

Den här tråden kommer att handla om bygget av vårat fritidshus i västra jämtlandsfjällen.

Vi som bygger är ett par i dryga trettioårs åldern som när som väntar vårt första barn (timing is everything!). Vi båda jobbar inom sjukvården.

Syftet med den här tråden är framförallt att dela med oss av våra erfarenheter, kanske inspirera andra, kanske hjälpa andra att undvika de misstag vi gjort/kommer att göra men kanske också att själva få lite råd på vägen. Har fått mycket råd och idéer här på forumet, så det är dags att ge tillbaka.

Här kommer ett långt inlägg... ;)

Bakgrunden till bygget är följande; 1988 köpte mina föräldrar ett fritidshus. I augusti 2019 brann detta ner till grunden. De hade inte ork att genomföra en nybyggnation och beslutade sig för att sälja tomten, och efter långt övervägande valde jag och min fru att köpa den. Nu, ett år sedan detta beslut är första spadtaget gjort.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1564304787 (1).jpeg

(Bildcred: Räddningstjänstens foto som publicerades i media)

Entreprenadform
    Tidigt bestämde vi oss för att det var en delad entreprenad som gällde, dvs. ett avtal med en hustillverkare och ett avtal med en byggentreprenör som skulle genomföra allt från grundläggning till färdigställande. Dock var och är vi inställda på att göra en del själva, framförallt avseende ytskikt på ut- och insida, samt montage av kök, men vem vet hur det slutar.

Den egentligen enda anledningen till att det blev delad entreprenad var att det är relativt få företag som kan tänka sig att genomföra en totalentreprenad i detta område, det är lite för "off" så att säga. (Såhär i efterhand så ångrar vi oss att vi inte ändå valde totalentreprenad, det fanns trots allt alternativ. Om du är som oss, dvs. är helt oinsatt i vad det innebär att bygga hus och helt saknar kontakter inom området, så avråder jag dig från allt annat än total/generalentreprenad. Det finns säkert de som inte håller med, som har haft bättre erfarenheter, men utifrån vår erfarenhet så är detta vårat råd.)

En av de stora orsakerna till varför jag önskar att vi val totalentreprenad är det här med byggentreprenörer. Vi har haft kontakt med ett antal och en sak är tydligt; de är inte snabba vad det gäller offerter/handlingar/kontrakt, men det är ju inte heller det man hoppas att de är bäst på. Risken för missförstånd är stor om kunden, så som vi, är oerfaren och inte vet vad man bör tänka på och nämna. Man kan tycka att en van byggare borde kunna ha lite koll och kunna guida kunden bättre, men så har det inte varit i vårt fall. Det kanske helt enkelt är så att man som oerfaren inte borde ge sig in på detta?

Hustillverkare och modell
    Initialt hade vi kontakt med 5-8 olika husföretag som säljer byggsatser; bland annat Rörvikshus, Hjältevadshus, Kustvillan, Fiskarhedenvillan, Hudikhus och Skidstahus, men landade tillslut i Värsåsvillan (dotterbolag till Götenehus). Anledningen till detta var inte främst för att de kanske har de finaste husen, utan dels för att säljaren har varit och är bra, och för att de är mycket flexibla i husens utformning. Man kan ändra och rita om hur som helst. Vi hade kanske önskat mer guidning och tips i hur man bör utforma en bra planlösning, men det blir säkert (?) bra ändå!

Vi utgick ifrån Värsåsvillans modell "Ladan 82" och gjorde sedan om det mesta. Vi fick möjligheten att besöka resningen av ett sådant hus i närheten i november -19. Vår upplevelse var att det var något smalt så vi valde att bredda huset en dryg meter för att göra storstugan lite mer flexibel. Vi har också förlängt huset något och kastat om planlösningen rejält. Till sist la vi till en vinkel på huset för att inhysa entré och ett litet förråd. Vi hade kanske önskat ett liiite större förråd, men ville ha mycket annat därtill. Vi får nog bygga en liten friggebod i framtiden.
    Länk till ladan 82 https://www.varsasvillan.se/vara-fritidshus/skog/ladan-82/
    (Jag skulle gärna dela med mig av fasadritningar/planlösning men är lite osäker på vad som är okej för hustillverkaren? Ritningarna är väll deras även om vi betalat för att få dem gjorda?)

Tomt och detaljplan

Trots att tomten ligger i en fritidsby i fjällvärlden så är området detaljplanerat och vi var begränsade till 100 kvm total byggarea samt max en våning, loft inte inräknat. Detaljplanen är gammal (slutet av 60-talet) så viss avvikelse hade nästan garanterat gått att få igenom, men vi kände att 100 kvm är stort nog för en fjällstuga. Med loft inräknat blir boarean ca 110kvm (golvytan under snetak på loft ej inräknat). Dock finns ingen max byggnadshöjd och eftersom det här med våningar styrs av höjden på vägglivet och inte takhöjden så kunde vi till ett loft med 2,1 meter i takhöjd i mitten och ett par meter ut åt sidorna innan snetaket börjar.

IMG_20191005_165428(1).jpg

(En del träd kvar att röja för utsiktens skull. Den riktning som bilden är tagen är den riktning som huset ska stå. Denna bild togs hösten -19 efter att tomten sanerats efter branden)

Tomten är och ska vara skog, inga gräsmattor här inte. Husets placering kommer att bli udda, det kommer att vara i 45 graders förhållande mot själva tomten och gatan, men vi tror att det blir succé ändå. Syftet med detta är att få gaveln med fönster i storstugan att vara riktad mot fjället. Vi är rätt taggade på att kunna blick ut mot en snöpudrad topp från frukostbordet.

Husgrund
    Grunden kommer att vara av typen platta-på-mark. Många har rekommenderat oss det billigare (?) alternativet krypgrund, men vi landade i platta. Beslutet grundades på en kombination av moderna plattans tillförlitlighet och uppvärmningsmetoden som blev vattenburen golvvärme. Vi är övertygade om att det idag finns moderna krypgrunder som till stor del har eliminerat många av de problem som krypgrunder förr drogs med, fukt, mögel osv. Moderna plattor verkar dock vara än mer pålitliga och höjer sannolikt värdet på huset jämfört en krypgrund. En eventuell prisbesparing med en krypgrund kändes därmed inte befogad.

Uppvärmning
    Uppvärmningen blir som sagt vattenburen golvvärme med frånluftsvärmepump, passiv friskluftsventilation. Detta är inte det billigaste alternativet för uppvärmning och är sannolikt inte alls befogat om man använder sitt fritidshus några veckor per år. Vi bor ett par timmar från stugan och kommer sannolikt fara dit var eller var annan helg. Vi kommer aldrig att kallställa stugan utan ha en konstant lägsta temp på runt 16 grader (vilket verkar vara en lägsta nivå som pumpen gillar att gå på. Detta kombineras såklart med en rejäl kamin i storstugan, som enligt Contura ska klara av att värma upp hela huset och mer därtill på egen hand.

Planlösning
    I planlösningen ligger mycket fokus på storstugan; så stor yta som möjligt, relativt stora fönster, en kamin i mitten och självklart fullhögt i tak, upp till nock. I många fritidshus sparas yta genom att placera köket i storstugan; i ett hörn eller längs ena väggen, så var även fallen i "Ladan 82" men vi verkligen inte ha det så utan fick ett separat kök inritat men som ändå har en relativt stor öppning in till storstugan.

I övrigt är planlösningen inget konstigt, två sovrum, ett badrum, alla i fjällstugestorlek. Loftet planeras inrymma en liten tv hörna närmast trappan och ett par sängar vid husgaveln. Här finns planer på att skapa en liten falsk vägg för att skilja sängarna åt. Vi ville dock inte har några rum på loftet utan hålla det öppet för ljusets och stugkänslans skull. Huset som brann hade det på det viset, och det var något vi verkligen uppskattade jämfört de stugor vars loft är indelade in rum.

Vi landade till slut i att entrén fick mynna ut i en slags korridor, det fanns många varianter i ett tidigt stadie, men vi tror att vi kommer bli nöjda med den här.

Ytskikt
    Insidans tak kommer att vara beklätt med vitvaxad panel och väggarna med laserad panel, vi lutar åt Jotun Lady Nature valnöt, men panelens utförande har vi inte bestämt. Basecos V-fas 170mm verkar har en riktigt trevlig yta, men med kvadratmeterpris på 270:- så lutar det åt något billigare. Eventuellt någon vägg utan panel som istället blir målad, likt en fondvägg.

Utsidan kommer att bära stående fasad spårpanel (har säkert ett bättre namn) och skall strykas med tjärvitriol. Tyvärr kan hustillverkaren inte måla med tjärvitriol i fabrik som vissa andra tillverkare utan detta får vi lösa själva. Eftersom huset kommer i november så kommer detta inte bli förrän framåt våren. Detta har känts sådär, att ha en helt obehandlad fasad under vintern, men när man tänker på de som endast "behandlar" sin fasad med järnvitriol aldrig har något nämnvärt skydd på sin fasad så inser vi att vår nog klarar sig ett halvår. Det har varit lite svårt att hitta exempel på andra som haft tjärvitriol några år, men av de få vi sett så verkar det toksnyggt, även om det kan ta upp till ett par år innan fasaden ser ut som man önskar. Lutade åt Sioo ett tag, men där verkar finnas en stor risk för att det inte blir bra, i alla fall om man läser här på forumet.

Taket kommer beklädas med look-like-falsat plåttak. Det verkar vara relativt vanligt och har inte hittat några direkta motrekommendationer mot den här typen av klick-tack som ser ut som falsat/bandat.

Status
    Förra veckan inleddes markarbetet, någon gång närmaste veckan hoppas vi få första bilderna från entreprenören. Gjutning av grunden ska ske närmsta veckorna så fort materialet kommer.

Huset kommer i mitten av november om inget oförutsett sker, vilket inte skulle förvåna mig vid det här laget.

2. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    • Laddar…
  3. Antracith
    Medlem Nivå 3
    Hej Åsa!

Vi har beställt en Nibe F370. Det är ungefär samma pump som F470 men som jag förstår det, med något lägre kapacitet, dock fullt tillräcklig för vår stuga. F370 är en del billigare.

• Laddar…
  4. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    Har den förvärmning av tilluft?
    Bokstav J på sidan 11 i broschyren

5. Antracith
    Medlem Nivå 3
    Nej, det har den inte ser jag nu. F470 har både till- och frånluftsaggregat, F370 har endast frånluft.

6. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    Hur mycket var prisskillnaden?

7. Antracith
    Medlem Nivå 3
    Skillnaden är 15-20 000 enligt google ;)

8. T
    Medlem · Nivå 12
    @Antracith Kul! Det kommer bli awesome! Vi följer allt med nyfikenhet och beundran. Bara fråga på så mkt du orkar. Brukar alltid finnas någon som har koll på de mest konstiga frågor.

@Åsa Lund Det är lite skillnad på FX och FTX-ventilation. Här finns en byggahusartikel om det: https://www.byggahus.se/varme/jamforelse-fx-ftx-ventilation
    Skillnaden visste du säkert. Jag skulle också valt FTX före FX men allt beror på vilken plånbok man har som ingångsvärde såklart.

9. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    @tobbbias jodå, vet skillnaden och gillar funktionen att man får bättre komfort med värmd tilluft. Tänker att det ytterligare borde minska behovet av tillförd energi i ett hus om man minimerar insläpp av kall luft i huset. Ftx i kombination med frånluftvärmepump.

10. gbak
    Medlem Nivå 5
    Kollade lite snabbt på Nibe’s hemsida, om jag läst rätt så ger kompressorn endast 3-4kW, det kommer troligen inte att räcka långt när det blir -20 grader!
    Gissar att du kanske behöver 8-9 kW när det blir -20.
    Vp kommer troligen att gå på tillsatsvärme (elpatroner) en stor del av tiden det är minusgrader.
    Kanske funkar i södra Sverige för mindre hus där det inte blir så kallt men i norr tror jag inte alls på den vp!

• Laddar…
  11. Antracith
    Medlem Nivå 3
    Ok, ja den ingår i byggsatsen från hustillverkaren. Den ska vara fullt tillräcklig för vårat hus enligt dem, men då kanske de menar att den klarar att värma upp, men kanske inte alltid på ett effektivt sätt. -20 är det trotts allt inte många dagar på en vintersäsong. Frågan är då om det är värt att ex. köpa en F730 istället för F370 för 30-40 000 extra för att få liite bättre effekt de veckor det är som kallast?

Vi har en tanke om att komplettera med några solpaneler kopplade till pumpen. De dagar det är som kallast är det trots allt ofta blå himmel och sol.

• Laddar…
  12. gbak
    Medlem Nivå 5
    Jag har själv gått i den där fällan att lita på hustillverkare, och tog en liknande Nibe, den åkte ut efter några år och jag ersatte den med en l/v vp. Gick från ca 20000kWh till 8000kWh.
    Har noll timmar tillskottsvärme efter bytet, det var det bästa jag gjort även om det kostade 100 loppor!
    För att du ska få ut 4kW måste du köra fläktsystemet på max vilket gör att det kommer in mycket kalluft från intagsventilerna och det blir ett stort kallras, speciellt om du har golvvärme, med vanliga radiatorer under fönstren kan kallraset minskas!
    Att sedan ha en kompressor som konstant knattrar inomhus är inte speciellt kul!
    Oljudet går genom alla väggar och du kommer att bli knäpp på vp när temperaturen är under nollan och kompressorn går hela tiden!
    Personligen skulle jag aldrig sätta in en flvp i något hus överhuvudtaget, det här är en produkt som är framtagen bl.a just för nyproduktion där där varje m2 kostar pengar och priset är attraktivt, men du får vad du betalar för!

13. Antracith
    Medlem Nivå 3
    Du har säkert rätt i det du säger. Vi har ingen erfarenhet och har tyvärr inte längre möjlighet att ändra på denna punkt.
    Jag hyser viss förhoppning om att vår kamin kommer att hjälpa med sina 8 kw, täljstenen bidrar med viss värmelagrande funktion. Vi kommer ju elda utav bara den i denna, hela det halvår som är det kallare, och förmodligen annars också.

Har läst på en del angående ljudet från dessa flvp med on/off kompressorer och det finns en hel del man kan göra för att lindra ljudet, till den grad att många är rätt nöjda som jag förstått det.

Nu till något roligare!
    Vi har fått lite bilder från byggarna på den färdiga grusbädden. Det är såklart ett litet steg, men för oss är det makalöst trevligt efter allt grubblande och planerande!
    Resized_20200930_170857.jpg

Nu inväntar de materialet för grunden, så hoppas vi på gjutning i den än så länge milda hösten här i Jämtland.

14. T
    Medlem · Nivå 12
    Vad är det för topp vi ser i bakgrunden?
    Kul med lite progress:)

• Laddar…
  15. L
    Medlem · Nivå 14
    Angående frånluftsvärmepumpar i fritidshus, så bör man ha i åtanke att återvinningen uteblir om man sänker inomhustemperaturen till under 16 grader (iaf på f370). Då kommer den enbart att gå på elpatron.

• Laddar…