Byggahus.se
Fick väldigt bra hjälp här sist och skulle återigen uppskatta feedback på den planlösningen jag fastnade mest för då. Den planlösningen var hämtad och inspirerad av Eksjöhus Trend. Vi skall dock ha vanligt sadeltak och inget pulpettak.

Först en bild på tomten:
Här är tomten på ett ungefär och i framtiden kanske det byggs till ett garage bakom huset. Vi vill ha den framtida uteplatsen mot sydväst. Detta är lite därför som vi fastnade för ett vinkelhus eller formen av ett T-hus som Eksjöhus Trend har.
Tomtgräns och planerad byggnad ritad på karta med kompassriktningar och måttlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Första utkastet blev den här planlösningen:
Placering på möbler, vitvaror, och möbler är inte helt hundra, men på ett ungefär. Placeringen på fönster ser man på den andra planlösningen(åter igen, på ett ungefär). Tyvärr vet jag inte hur man gränsar in rummen så det syns i Roomsketcher, så ni får försöka dra gränserna i era huvuden.
Arkitektonisk ritning av en enplansvilla med måttangivelser för varje rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Andra utkastet:
Här också med väderstreck.
Denna planlösningen är inte direkt någon större skillnad, förutom att jag flyttade ut den högra väggen i vardagsrummet med 20 cm och gjorde att det blev lite mer yta till vardagsrummet. Förminskade och drog in väggen som är mot söder i köket/matsalen 30 cm. Tänkte att vardagsrummet behövde den lilla ytan bättre.

Den andra skillnaden är också att sovrum 4 blev ett allrum. Anledningen till detta är för att jag är rädd för att hallen från entrén skall bli för mörk och tunnelaktig. I våra ritningar är den hallen 120 cm bred. Sedan har vi i nuläget inte behov av många sovrum(har ej barn).
Ritning av en våningsplan med märkning av rum och storlekar, betecknad "NY PLAN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


--------------------------------------------------
Jag känner dock inte att någon av dessa planlösningar är det bästa...
1. Lite för att jag är rädd för att vardagsrummet och den öppna planlösningen kommer vara en grej som jag kan hänga upp mig på i längden(ogillar skrammel från kök när jag ser på tv). Fast öppenplanlösning vs. att bo i stan, då väljer jag öppen planlösning alla dar i veckan.

2. Sovrummet med dubbelsängen känns lite för långsmalt. Hade det varit lite bredare/större kanske man hade kunnat fått in förrådet där istället.

3. Överlag är jag lite missnöjd med den nedre delen av huset där alla rummen finns. Känns verkligen som att det går att finna en bättre planlösning på rum och hur man placerar dessa för att ta till vara på yta bäst. Jag är även medveten om att ev. badrummen kan stå intill varandra, men att ha ett badrum med fönster och ljusinsläpp är något jag gärna har.

4. En detalj som många påpekar är även att man inte ska behöva gå genom en entré för att komma till en hall eller trappa. I Eksjöhus planlösning är det ej så, men jag är lite anti deras planlösning där man har ett allrum enbart för ljusinsläpp och två sneväggar till barnrummen. Jag ser även att groventrén är så nära huvudentrén som möjligt, det känns mest praktiskt på det viset.

5. Vill minimera hallarna så gott det bara går. Eller göra dessa mer yteffektiva när det gäller förvaring.





Bild på Eksjöhus Trend:
Arkitektritning av enplanshus med angivna rum och mått, inklusive sovrum, kök och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fina med Eksjöhus planlösning är att dom fått in alla dessa rum. Tyvärr tycker inte jag att deras planlösning passar vår tomt rakt av. Min sambo vill också ha ett större rum för att ha gym(för min del spelar gym ingen roll. Det går säkert att få henne till att släppa den idén).


Brahus Lycka 143:
Ritning av en våningsplanslayout med möbler, innehållande vardagsrum, kök, sovrum, bad och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan liknande planlösning är från Brahus. Vet dock inte riktigt hur man ska kunna allt detta till en vettigare planlösning.




Har ni några som helst tips på planlösningar får ni gärna säga till. Ni kanske rent av har en bättre planlösning eller typ av hus för tomten. Vi bygger utanför detaljplan, så det finns möjligheter. :)
 
Som byggnadsingenjör, husägare 3 gånger och förälder måste jag påpeka att arkitekterna som ritat upp planlösningarna på de ”färdiga” husen verkligen vet vad de pysslar med.

Jag förstår vad du menar med att bägge dina planlösningar känns konstiga nedtill. Du har onödigt många kvadratmeter hallytor/korridorer och relativt många löpmeter innerväggar. Leder nog till ett ganska mörkt hus. Jag vill gärna se två fönster i olika väderstreck från alla rum (när dörrarna är öppna).

Jag tror det är klokare att placera två av sovrummen mot allrummet, som de arkitektritade alternativen. Får ni barn i framtiden är det riktigt skönt att de har en ”egen avdelning” både i tidiga barnår och i tonåren, för kompisgäng osv. Låt det stora sovrummet ligga lite avskilt från övriga sovrum.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P P-KAR skrev:
Det fina med Eksjöhus planlösning är att dom fått in alla dessa rum. Tyvärr tycker inte jag att deras planlösning passar vår tomt rakt av. Min sambo vill också ha ett större rum för att ha gym(för min del spelar gym ingen roll. Det går säkert att få henne till att släppa den idén).
Jag instämmer med Luciacleo och när det gäller Eksjöhus planlösning så tycker jag att den passar bra till tomten, särskilt om man tar bort garaget och har det fristående någon annanstans på tomten. Tänk dig deras matplats och vardagsrum med fönster i väster.

När det gäller de två barnsovrummen så kan man flytta väggen mellan dem "neråt" så att det går bra att ha en rak vägg med två dörrar bredvid varandra. Det "övre" sovrummet blir då större och bör vara tillräckligt stort för din sambos önskemål om större rum för gym.

I tvättstugan kan man förstås byta plats på dörren och fönstret så får man groventrén åt samma håll som huvudentrén.

Sen skulle jag vilja bredda köket med 60 cm för att få en lite större köksö, den ser rätt trång ut nu för att fungera som plats för matkassar och fryslådor, samt den saknar en liten avställningsyta till vänster om hällen. Lite mindre fönster så att man kan få in överskåp för åtminstone glas.

P P-KAR skrev:
Lite för att jag är rädd för att vardagsrummet och den öppna planlösningen kommer vara en grej som jag kan hänga upp mig på i längden(ogillar skrammel från kök när jag ser på tv).
Lösningen på det är väl att gå ut till köket och hjälpa till där ;)

När det gäller badrum och fönster så är det numera inte tillåtet att ha fönster i duschen eller ovanför ett badkar, om jag har förstått branschreglerna rätt.
 
  • Gilla
Luciacleo
  • Laddar…
Förslag 2 uppifrån ger mig starka vibbar av trivselhus Stella 148. :)
 
L Luciacleo skrev:
Som byggnadsingenjör, husägare 3 gånger och förälder måste jag påpeka att arkitekterna som ritat upp planlösningarna på de ”färdiga” husen verkligen vet vad de pysslar med.

Jag förstår vad du menar med att bägge dina planlösningar känns konstiga nedtill. Du har onödigt många kvadratmeter hallytor/korridorer och relativt många löpmeter innerväggar. Leder nog till ett ganska mörkt hus. Jag vill gärna se två fönster i olika väderstreck från alla rum (när dörrarna är öppna).

Jag tror det är klokare att placera två av sovrummen mot allrummet, som de arkitektritade alternativen. Får ni barn i framtiden är det riktigt skönt att de har en ”egen avdelning” både i tidiga barnår och i tonåren, för kompisgäng osv. Låt det stora sovrummet ligga lite avskilt från övriga sovrum.
Jag har kikat runt och funnit ett annan hus från Eksjöhus som påminner en hel del om dom planlösningarna jag har gjort. Det huset är dock större.
https://www.eksjohus.se/husmodeller/solangen/

Jag förstår ändå vad du menar att ha fina siktfält genom huset. Det är väl lite därför jag är lite tveksam till vår planlösning. Riktigt svårt att hitta en planlösning som har allt man vill till samma husstorlek.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag instämmer med Luciacleo och när det gäller Eksjöhus planlösning så tycker jag att den passar bra till tomten, särskilt om man tar bort garaget och har det fristående någon annanstans på tomten. Tänk dig deras matplats och vardagsrum med fönster i väster.

I tvättstugan kan man förstås byta plats på dörren och fönstret så får man groventrén åt samma håll som huvudentrén.

Sen skulle jag vilja bredda köket med 60 cm för att få en lite större köksö, den ser rätt trång ut nu för att fungera som plats för matkassar och fryslådor, samt den saknar en liten avställningsyta till vänster om hällen. Lite mindre fönster så att man kan få in överskåp för åtminstone glas.


Lösningen på det är väl att gå ut till köket och hjälpa till där ;)

När det gäller badrum och fönster så är det numera inte tillåtet att ha fönster i duschen eller ovanför ett badkar, om jag har förstått branschreglerna rätt.
Jag har faktiskt gjort en ny planlösning där jag placerade de två små rummen på samma sida som huvudentrén

Hade gärna tagit placeringen på dessa rum rakt av om det inte vore för att utsikten från tomten är åt just söder, både öster och väster har skog som utsikt... Inget fel med det, men det är alltid roligare att äta sina flingor samtidigt som man tittar ut över ett öppet fält än granskog.
Planritning av ett hus som visar rummens layout och storlek i kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något sådant menade jag. Hur man skall göra med kökets utformning för att få till ett bra fönster mot söder här vet jag inte. Detta var varför jag hade kök och matplats som jag hade i mina andra planlösningar.

Det är ju intressant detta med fönster i badrummet, har det att göra med var blandaren sitter? För dom flesta idag har ju oftast fönster i närheten av badkaret, men det kanske är då i andra änden där blandaren inte sitter?

J Jarlsgård skrev:
Förslag 2 uppifrån ger mig starka vibbar av trivselhus Stella 148. :)
Stella 148 var faktiskt huset jag föll för först en gång i tiden. Sedan börjades det pratas om gym osv, så då föll den bort. Men ärligt talat kan jag tänka mig något som Stella 148. Fast då vill jag byta placeringen på matplats och vardagsrum. Sedan också så att badrummet från stora sovrummet ej enbart är tillgängligt från sovrummet.
 
Gerellt sätt brukar man vilja ha sovrum mot norr för att de ska hållas svala.

Vilka funktioner är det ni vill ha/behöver?

Min spontana tanke är ett hus där sällskapsytorna vetter mot söder tillsammans med entré.

Sovrum förläggs mot norr.

Entré mot söder också.

Om ni kan lista era behov så ska jag se om inte hjärnan kan gå lite coco bananas :)
 
BirgitS
P P-KAR skrev:
Jag har kikat runt och funnit ett annan hus från Eksjöhus som påminner en hel del om dom planlösningarna jag har gjort. Det huset är dock större.
[länk]
Men det är ju lätt att göra det mindre genom att dra in vardagsrummets yttervägg eftersom vardagsrummet är onödigt stort och även köket är ju väldigt stort för att inte tala om ytan för tvätt, teknik och groventré.
P P-KAR skrev:
Det är ju intressant detta med fönster i badrummet, har det att göra med var blandaren sitter? För dom flesta idag har ju oftast fönster i närheten av badkaret, men det kanske är då i andra änden där blandaren inte sitter?
Jag vet inte utan det är nog bättre att du läser branschreglerna själv.
 
J Jarlsgård skrev:
Gerellt sätt brukar man vilja ha sovrum mot norr för att de ska hållas svala.

Vilka funktioner är det ni vill ha/behöver?

Min spontana tanke är ett hus där sällskapsytorna vetter mot söder tillsammans med entré.

Sovrum förläggs mot norr.

Entré mot söder också.

Om ni kan lista era behov så ska jag se om inte hjärnan kan gå lite coco bananas :)
Det vi vill ha är en entré som antingen är åt söder eller öster. På tomtens östra sida kommer ju nämligen framfartsvägen att gå, så det känns mest lämpligt att ha entrén åt det hållet. Parkeringsplats kommer förläggas bakom huset, mot norra delen av tomten. Detta gör kanske att det är lämpligt att även grovköket läggs åt samma plats.

Åt väster vill vi ha den framtida uteplatsen.

Hur och var alla rum är spelar inte så stor roll, men vardagsrum vill jag inte direkt ha åt söderhållet.
Samma sak med det stora sovrummet, det vill jag ha så det hamnar så svalt som möjligt. I våra första ritningar har vi överhängande tak åt söder där det stora sovrummet är.

Kök och köksbord har jag gärna åt söder och till det även så bra utsikt genom fönster som möjligt.

Helst vill vi inte gå över 150 kvadratmeter.
4-5 antal rum, eller i alla fall kunna planera för att göra om till rum i framtiden. Exempelvis ha en större yta för gym som senare går att bygga till två rum.

Kan du få ihop något på detta tro?

Jag ska försöka sätta mig nu i veckan och dra ihop något.
Det har inte varit mycket tid över för att pula med planlösningar senaste dagarna :)


BirgitS BirgitS skrev:
Men det är ju lätt att göra det mindre genom att dra in vardagsrummets yttervägg eftersom vardagsrummet är onödigt stort och även köket är ju väldigt stort för att inte tala om ytan för tvätt, teknik och groventré.
Yes, detta ska jag kika på. Det jag gillar med den planlösningen till solängen är att man inte behöver gå genom vardagsrummet för att komma till stora sovrummet.
Grundritning av ett hus med entré mot öst, kök åt söder, och en framtida uteplats mot väst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utöver vardagsrummet och hallen till stora sovrummet liknar ju denna planlösningen vår.
 
Jag förstår! Ska börja klura på något :) har vissa tankar i skallen redan (y)

Vad är anledningen till varför ni vill ha parkering bakom huset?

Och vad är det för mått på tomten?
Några bestämmelser (begränsningar)?
 
PeterFalun
Glöm inte möjligheten med takfönster om någon del skulle upplevas som för mörk
 
J Jarlsgård skrev:
Jag förstår! Ska börja klura på något :) har vissa tankar i skallen redan (y)

Vad är anledningen till varför ni vill ha parkering bakom huset?

Och vad är det för mått på tomten?
Några bestämmelser (begränsningar)?
Bredd ca. 45 meter och djupet på tomten är ca. 65 meter.

Anledningen till att garaget och parkering ska vara på baksidan av huset är för att tomten är djupare än vad den är bred. Detta gör att jag inte vill ha huset för långt väst, eftersom det är kvällssol fram till 20.00 under bästa förutsättningar. Därför vill jag ha huset mer åt öster och ungefär i mitten på tomten. Vill inte förstöra den eventuella trädgården framför huset genom att ha en parkering där heller :)
Ska tillägga att det även är mer eller mindre skog alla sidor förutom mot söder.

När tomten är så pass smal i förhållandet till djupet kommer huset verkligen att dela av tomten på mitten och då förlägger jag hellre det tråkiga garaget där. Kanske har jag tänkt fel där?

Begränsningar finns det inte många av eftersom vi bygger utanför detaljplan. :)

PeterFalun PeterFalun skrev:
Glöm inte möjligheten med takfönster om någon del skulle upplevas som för mörk
Vore väldigt lyxigt att ha det på det viset, om budgeten tillåter kanske det kan vara något. :)
 
Så,nu har jag gått koko bananas.

Ritning av en alternativ planlösning för ett 147 kvm hus med platser för TV-rum, sovrum och indikation på fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ planlösning, om man vill att TV-rum (framtida gym?) och sovrummen ska vara oberoende utav varandra.

Svartvit skiss av en planlösning för ett hus med 147 kvm boarea, inkluderat markerade rum som TV-rum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset är på 147 kvm boarea:ok:

Fönster och sådant har jag bara slängt dit för att det såg bättre ut än inga alls :crysmile:
 
  • Gilla
Fabaa och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Så,nu har jag gått koko bananas.

[bild]

Alternativ planlösning, om man vill att TV-rum (framtida gym?) och sovrummen ska vara oberoende utav varandra.

[bild]

Huset är på 147 kvm boarea:ok:

Fönster och sådant har jag bara slängt dit för att det såg bättre ut än inga alls :crysmile:
Lite liknande hus som jag en gång i tiden lade upp här, men då är ditt hus mycket mer yteffektivt. Detta förslag på planlösningen var nog inte riktigt vår grej kände vi spontant.
Dock gillar jag delen med entrén och grovkök bäst! Samt den lilla hallen med förråd mellan badrum och sovrum.

Efter att du tog upp det har jag börjat tänka mer på Stella 148 igen... Gick faktiskt in på deras sida och såg att Trivselhus har en modell som heter Mariestad. Det som Mariestad har är ett vardagsrum som är placerat på ett bättre ställe och även att matplats och kök hamnar åt det håll söder.

Mariestad är dock för stort och behöver minskas ned till ca 150 kvadrat. Stora badrummet och stora sovrummet behöver också byta plats med varandra, där tänkte jag att man eventuellt kan göra en liten hall(som du gjorde i dina planlösningar) för att få till det.

Skulle även vara intressant att få till ett Mariestad med 4 rum. Eller 3 rum och gym, hehe.. Har du några idéer kring detta? :)
 
P P-KAR skrev:
Lite liknande hus som jag en gång i tiden lade upp här, men då är ditt hus mycket mer yteffektivt. Detta förslag på planlösningen var nog inte riktigt vår grej kände vi spontant.
Dock gillar jag delen med entrén och grovkök bäst! Samt den lilla hallen med förråd mellan badrum och sovrum.

Efter att du tog upp det har jag börjat tänka mer på Stella 148 igen... Gick faktiskt in på deras sida och såg att Trivselhus har en modell som heter Mariestad. Det som Mariestad har är ett vardagsrum som är placerat på ett bättre ställe och även att matplats och kök hamnar åt det håll söder.

Mariestad är dock för stort och behöver minskas ned till ca 150 kvadrat. Stora badrummet och stora sovrummet behöver också byta plats med varandra, där tänkte jag att man eventuellt kan göra en liten hall(som du gjorde i dina planlösningar) för att få till det.

Skulle även vara intressant att få till ett Mariestad med 4 rum. Eller 3 rum och gym, hehe.. Har du några idéer kring detta? :)
Alla tycker vi olika :crysmile:

Jag blev sjukt nöjd med min egna planritning.. Kände att "fan det huset skulle man ta och bygga" :heart:

Ska ta en kik på Mariestad :)
 
Så, nu har jag tittat och det känns relativt enkelt att banta ner Mariestad.

Byt plats på bad och sovrum.

Bygg ihop wcn vid allrummet och klk så det blir ett badrum. Vid master har ni sedan wc/d och klk på den ytan som blir kvar, det kommer även vara möjligt med en mindre korridor.

Bredden på det stora "skeppet" kan lätt minskas med 60 cm och längden kan också minskas något.

Redan där har man skalat bort 10 kvm easy.. Sedan börjar det bli tufft att banta mer, men det går! Ner till 150-155 ska vara möjligt utan allt för stora huvudbry vad jag kan se

Men man ska inte stirra sig blind på kvm :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.