Nu behöver jag eran hjälp! Det är det här med tvingar, hur förvarar ni era? Jag gjorde ett ställ för mina som jag skruvade upp på väggen, men det var över 2 meter långt och tog mycket plats. Rev ner det igår och måste fundera ut en annan lösning. Ha dom på flera olika ställen? Tänkte ett tag på att göra någon sorts anordning hängande från taket i lämplig höjd mitt över monteringsbänken, lättåtkomligt när man står där och ska mickla ihop lådor och hyllor. Eller på sidan av en bänk? Hur har ni löst problemet?

P P-G H skrev:
Hur har ni löst problemet?
Så här ser det ut i min "verkstad":
En hylla i en verkstad med flera olika storlekar av tvingar upphängda på rad mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En enkel hylla uppskruvad på lämpligt ställe.
Men det hela beror förstås på vilken storlek på tvingar man har.

Ja KnockOnWood, precis så där hade jag också gjort med mina, dom syns här i ett eget ställ ovanför kap o gersågen
Arbetsbänk med en kap- och gersåg, samt tvingar upphängda på en french cleat väggmontering i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

men jag tyckte mer och mer att dom bara tog onödigt mycket plats där dom satt, plats som kunde utnyttjas bättre. Så min tanke var att dela upp dom, göra flera, mindre hållare med en french cleat på och på det viset ha dom tvingar jag använder mest nära till hands. Resten kunde kanske sitta på andra ställen. Och french cleatsen har jag satt upp på väggen från hörnet där bänken börjar och fram till kap o gersågen.

Nu rev jag ju ner alla tvingar igår och skruvade ner fästet, så idag ska jag fortsätta montera cleats vidare på väggen och få flera upphängningsmöjligheter för allt möjligt. Cirkusen fortsätter...

Tack mattiasp
Flera goda idee'r där! Det var precis det här jag ville ha, man kör ju fast i sitt eget tänk och till slut ser man inte skogen för alla träd. Alltid givande att se hur andra har hittat lösningar! Har inte fått så mycket gjort idag som jag hoppats, men jag sågade till sju stycken 1,5m cleats och borrade o försänkte hålen i dom.
Sågade träklossar på 1,5 meter med försänkta borrade hål på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Passade även på att sno ihop en ny hållare för tejprullar som kan hängas vart som helst på väggen. Mindre rullar som eltejp och gängtejp undertill, och lite större rullar upptill.
Hemmagjord trähylla för tejprullar med borrade och försänkta hål i en verkstadsinställning.
Skapa konto
Hemmagjord trähylla för förvaring av tejprullar i olika storlekar i en verkstad.
Skapa konto

Och Boschen är på plats nu, har kalibrerat den och monterat en ny klinga så den är klar för användning nu.
Nyinstallerad Bosch kapsåg med röd klinga och ansluten dammutsugsslang i verkstadslokal.
Skapa konto

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Nej inte nu igen! Det här blev ju av bara farten i fel tråd.
moderator går det bra ändå, annars kan ni flytta inlägget kanske? Ber om ursäkt, jag skyller allt på julstressen...

P P-G H skrev:
men jag tyckte mer och mer att dom bara tog onödigt mycket plats där dom satt, plats som kunde utnyttjas bättre.
Det är inte så att du helt enkelt har för många tvingar?
(Kanske en tvångshandling :geek: )
Så stoppa ner två tredjedelar i en låda och ställ undan, så kan du sedan gå vidare med ett hanterbart antal.

Kan du inte sätta några åt andra hållet så dom ligger omlott?

Sätta dom omlott?..tänkte faktiskt inte så långt. Måste kolla lite på det.. Annars är väl i ärlighetens namn KnockOnWood inne på rätt spår här, även om man inbillar sig att man aldrig kan ha för många tvingar så använder man ju för det mesta bara ett fåtal.
OK, jag får prova det här med att downsiza lite. Håller också på att byta ut många av dom till skruvtvingar, snabbtvingar är ju just snabba och bra då man behöver hålla något på plats. Men min erfarenhet är att klämförmågan inte är optimal.
Tack för era inlägg!

Om du vill downsiza kan jag rekommendera de här tvingarna. Både snabbtvingar och riktiga tvingar samtidigt.
Snabbtving och skruvtving monterade på ett träbord, visar storleksjämförelse.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Tror det är bra att ha några snabbtvingar och några ordentliga som man använder ofta framme och sen ett litet lager att ta från när det är kris

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Har satt upp "två lager tvingar" i taket i min friggebods"verkstad" och det fungerar alldeles utmärkt:D

mattiasp mattiasp skrev:
Om du vill downsiza kan jag rekommendera de här tvingarna. Både snabbtvingar och riktiga tvingar samtidigt.
[bild]
Vad är det för tvingar?
Vart köper man dem?

Flera bra förslag här, det tackar man för. Jo Bessey är ju erkänt bra kvalitet, med pris därefter..
Kanske man skulle beställa en sista minuten julklapp till sig själv?...
Och Johannes, det är precis det du nämner jag också kommit på. Sent ska syndaren vakna..
Måste nog snoka runt lite på interwebben ikväll, känns det som. Tack igen alla!

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.