1 204 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Tvätt o tork
Bor i hyreslägenhet. Ska byta defekt tvättmaskin mot förhoppningsvis fungerande begagnad (fick gratis) och torktumlare.
Finns bara 1 uttag.
Går det alltid att koppla in båda 2 - även fast jag redan idag vet att det inte går att köra båda samtidigt...!?
Finns bara 1 uttag.
Går det alltid att koppla in båda 2 - även fast jag redan idag vet att det inte går att köra båda samtidigt...!?
Skulle vilja koppla in antingen ett uttag där jag kan dra ut sladden till det ena när jag kör den andra (för säkerhets skull) eller någon knapp som växlar mellan tvätt och tork...Mammatill3 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Kort svar - ja.
Hur framgår inte av din text. Jag antar till att börja med att lägenheten endast har en fas. Det betyder bara att TM & TT inte reservationslöst kan köras samtidigt, men det går troligen bra att starta TT när TM kommit en bit in i huvudtvättprogrammet. Märkeffekten på TM och TT avgör. Fota märkskyltarna.
En strömbrytare som växlar tycker jag är overkill. I en enfaslägenhet måste man ändå ha rutin och disciplin att inte köra spis & ugn & DM samtidigt med tvätten.
Om du med uttag menar en anslutningsdosa på väggen där sladden till TM är fast ansluten så är det bara att koppla in sladden till TT bredvid. Det är behörighetskrävande.
Om du har ett uttag med en enda uttagsbrunn går det att byta till ett tvåvägsuttag, vilket inte är behörighetskrävande. Eller så får du växla stickpropp vilket ju blir ett naturligt sätt begränsa användningen till en maskin i taget. Det kan ev finnas hinder för att använda ett uttag beroende på hur badrummet ser ut och placeringen av TM & TT.
Hur framgår inte av din text. Jag antar till att börja med att lägenheten endast har en fas. Det betyder bara att TM & TT inte reservationslöst kan köras samtidigt, men det går troligen bra att starta TT när TM kommit en bit in i huvudtvättprogrammet. Märkeffekten på TM och TT avgör. Fota märkskyltarna.
En strömbrytare som växlar tycker jag är overkill. I en enfaslägenhet måste man ändå ha rutin och disciplin att inte köra spis & ugn & DM samtidigt med tvätten.
Om du med uttag menar en anslutningsdosa på väggen där sladden till TM är fast ansluten så är det bara att koppla in sladden till TT bredvid. Det är behörighetskrävande.
Om du har ett uttag med en enda uttagsbrunn går det att byta till ett tvåvägsuttag, vilket inte är behörighetskrävande. Eller så får du växla stickpropp vilket ju blir ett naturligt sätt begränsa användningen till en maskin i taget. Det kan ev finnas hinder för att använda ett uttag beroende på hur badrummet ser ut och placeringen av TM & TT.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, det är en anslutningsdosa du har på väggen. Där kan både TM och TT anslutas, men som sagt, inte användas samtidigt.
Frågat elektriker om att sätta in stickkontakt mellan 1500-2500 och uppåt...Bo.Siltberg skrev:
Hon sa att de sätter en stickkontakt direkt där dosan är.... Stämmer det?
Så dyrt ändå... Känns inte som ett stort jobb...
Hon sa också att man inte kan använda rut eller rot i hyreslägenhet... Så dåligt ändå... Då skulle jag ju förlora flera 1000 om jag fixar kontakt...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Då är det ju billigare att ansluta dem fast i befintlig dosa.
Ett uttag medför kostnad för uttag och jordfelsbrytare om det saknas i lägenheten och nån timme eller två extra arbetstid. Finns det en JFB? JFB är starkt rekommenderad även för fast anslutning.
Sedan måste uttaget vara placerat på rätt avstånd till dusch, men det kollade hon nog så att platsen för dosan fungerar.
Ett uttag medför kostnad för uttag och jordfelsbrytare om det saknas i lägenheten och nån timme eller två extra arbetstid. Finns det en JFB? JFB är starkt rekommenderad även för fast anslutning.
Sedan måste uttaget vara placerat på rätt avstånd till dusch, men det kollade hon nog så att platsen för dosan fungerar.
Finns jordfelsbrytare och har en person som har behörighet koppla in på befintlig dosa.Bo.Siltberg skrev:
Då är det ju billigare att ansluta dem fast i befintlig dosa.
Nej tyvärr är en äldre herre som är ett antal år inne på pension... Och har arbetat många år efter behörighet med annat och ej följt med i lagar och regler kring detta.E elmont skrev:
Eller måste man anlita en elektriker som arbetar idag är 5v kötid att få hit en elektriker..
Men iofs är det ju bara ett 5min jobb så kan ju inte kosta lika mycket som att borra i kakel o betong o installera stickkontakt som skulle kosta ca 1500-2500kr och uppåt... Ska återkoppla o fråga...
Elektriker i butik rekommenderade mig att köpa en skarvsladd och låta koppla in i vägguttaget/dosan.
Sedan en stickkontakt i skarvsladd en.
Sen tvättmaskin och torktumlare i den.
Kan detta stämma nu då?
Funkar försäkringar osv?
Sedan en stickkontakt i skarvsladd en.
Sen tvättmaskin och torktumlare i den.
Kan detta stämma nu då?
Funkar försäkringar osv?
Det var knappast en elektriker som gav dig rådet utan möjligen en försäljare.Mammatill3 skrev:
Klicka här för att svara