Hej
Jag har tre döttrar, 9, 6 och 4, och funderar på att eventuellt köpa nytt TV-spel som en gemensam julklapp till familjen. Jag har PS4 idag, som används väldigt sporadiskt, och när det gäller barnen så har jag retat mig på att det är så få spel som verkar anpassade till barn. Jag gillade till exempel bilspel när jag var yngre och brukade spela lite mer, men de jag har sett till PS4 är alldeles för avancerade för barnen.
Det jag funderar på är då framförallt Nintendo Switch, traditionellt har jag förstått att Nintendo har varit lite mer barninriktade. Största problemet som får mig att tveka är upplägget att det egentligen är en bärbar enhet med inbyggd skärm, är det något vi inte behöver så är det ännu en enhet som man kan sitta själv ihopkurad med i soffan. Poängen är att spela någorlunda socialt, helst vore det bra om man kunde köra minst tre kontroller på en gång, med teven som skärm då.
Finns det andra alternativ? Kanske bra barnspel till PS4 som jag har missat rentav?
Jag har tre döttrar, 9, 6 och 4, och funderar på att eventuellt köpa nytt TV-spel som en gemensam julklapp till familjen. Jag har PS4 idag, som används väldigt sporadiskt, och när det gäller barnen så har jag retat mig på att det är så få spel som verkar anpassade till barn. Jag gillade till exempel bilspel när jag var yngre och brukade spela lite mer, men de jag har sett till PS4 är alldeles för avancerade för barnen.
Det jag funderar på är då framförallt Nintendo Switch, traditionellt har jag förstått att Nintendo har varit lite mer barninriktade. Största problemet som får mig att tveka är upplägget att det egentligen är en bärbar enhet med inbyggd skärm, är det något vi inte behöver så är det ännu en enhet som man kan sitta själv ihopkurad med i soffan. Poängen är att spela någorlunda socialt, helst vore det bra om man kunde köra minst tre kontroller på en gång, med teven som skärm då.
Finns det andra alternativ? Kanske bra barnspel till PS4 som jag har missat rentav?
Mina döttrar som är 6 och 7 är spelar the sims, roblox och minecraft.
Finns nog till alla konsoler, vi kör xbox one.
En bra sak med just xbox är att man kan abonnera på gamepass och få tillgång till mängder med spel. Dock inte the sims eller minecraft...
Finns nog till alla konsoler, vi kör xbox one.
En bra sak med just xbox är att man kan abonnera på gamepass och få tillgång till mängder med spel. Dock inte the sims eller minecraft...
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 164 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 164 inlägg
Nintendo switch är perfekt, köp dock inte lite modellen då den endast är bärbar och inte går att docka samt inga löstagbara kontroller.
Switchen har varit helt guld på resor bla.
Vi skulle flyga hem från Italien förra året och flyget blev försenat 3 timmar.
Då var det bara att fälla upp stödet till skärmen, ta loss kontrollerna och sen gick väntetiden snabbt för barnen med mario kart och mario party.
Även hemma i dockat läge spelas det en hel del just dance och mario spelen m.m
Även jag spelar en hel del, då främst BOTW då jag älskar Zelda spelen samt lite andra spel.
Gällandes grafiken så kan den naturligtvis inte mäta sig med varken Xbox eller playstation men det är inte heller Nintendos styrka. Utan det är helt klart spelupplevelsen.
Switchen har varit helt guld på resor bla.
Vi skulle flyga hem från Italien förra året och flyget blev försenat 3 timmar.
Då var det bara att fälla upp stödet till skärmen, ta loss kontrollerna och sen gick väntetiden snabbt för barnen med mario kart och mario party.
Även hemma i dockat läge spelas det en hel del just dance och mario spelen m.m
Även jag spelar en hel del, då främst BOTW då jag älskar Zelda spelen samt lite andra spel.
Gällandes grafiken så kan den naturligtvis inte mäta sig med varken Xbox eller playstation men det är inte heller Nintendos styrka. Utan det är helt klart spelupplevelsen.
Tack för tips! Jag skulle sagt det att de har redan varsin platta, där spelar de två större Minecraft och Roblox bland annat. Det går en hel del streaming på dem också. Jag är mest ute efter den sociala dimensionen hos TV-spel, gärna tips på sådana man kan spela flera på en skärm på en gång.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med risk för att inte vara helt objektiv så säger jag också att switch är en toppenkonsoll. 3d Mario Allstars är verkligen en hitt tycker jag, galaxy är en riktig favorit som passar alla som faktiskt t o m är bättre på switch än originalet.
Mario party är ett grymt familjespel då det gör ett bra jobb att se till så att man oavsett tidigare erfarenhet i spel ger ett jämt spelfält, inga problem att spela och ha roligt med folk som aldrig spelat tv-spel förr.
Alla mariospel är bra spel för barn, och dom flesta går att spela 2 på något sätt eller så är det naturligt att turas om. Finns såklart fler spel som säkert är bra till barn men vill inte rekommendera något jag inte testat.
Finns ett gäng SNES klassiker att köpa som kan vara antingen coola och roliga eller bara töntiga och konstiga
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 164 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 164 inlägg
Kan tillägga att barnen har varsin iPad och iPhone samt tillgång till Wii, Xbox 360, ps4, n64, nes mini, snes mini och top of the line gaming datorer.
Ändå är det switch som gäller när de vill spela nått annat än candy crush på ipadsen.
3 barn på 3, 12 och 13 år.
3-åringen får en dummy kontroll när storasystrarna spelar med ”honom”
Ändå är det switch som gäller när de vill spela nått annat än candy crush på ipadsen.
3 barn på 3, 12 och 13 år.
3-åringen får en dummy kontroll när storasystrarna spelar med ”honom”
Ett gammalt hederligt Nintendo 8-bit eller Super Nintendo i dom nya Mini formaten kanske kan vara ett alternativ? Brukar ingå en 50-100spel med möjlighet att ladda ner egna efter behov....
Inte den roligaste grafiken, men väl en nostalgitripp tillbaka till 80-90talet när allt började!
Brukar inte vara så dyra heller!
Kan tillägga att jag aldrig provat dom här nya mini formaten själv men har varit sugen flera ggr dock!
Annars e det väl Wii eller Switch som gäller!
Inte den roligaste grafiken, men väl en nostalgitripp tillbaka till 80-90talet när allt började!
Brukar inte vara så dyra heller!
Kan tillägga att jag aldrig provat dom här nya mini formaten själv men har varit sugen flera ggr dock!
Annars e det väl Wii eller Switch som gäller!
När vi ändå pratar spel för barn! Är det någon som har bra tips på något för PS4, precis som trådskaparen nämner är det stor brist på spel för yngre barn!
Min grabb är 5år så det finns inte jättemycket lämpligt material att tillgå, om någon har tips mottages det tacksamt!
Det enda spelet jag har hittat är ”Unravel”, som är ett väldigt vackert och mysigt svenskt spel som utspelar sig i svenska miljöer! Det kan jag rekommendera... Plattformsspel av det enklare slaget.
Min grabb är 5år så det finns inte jättemycket lämpligt material att tillgå, om någon har tips mottages det tacksamt!
Det enda spelet jag har hittat är ”Unravel”, som är ett väldigt vackert och mysigt svenskt spel som utspelar sig i svenska miljöer! Det kan jag rekommendera... Plattformsspel av det enklare slaget.
En röst till på Switch här. Vi köpte en när grabben var 6 och köpte Super Mario Galaxy, Mario Kart och Zelda BotW till. Otroligt bra konsol för barn och den bärbara delen används nästan bara på resa (och när det är På Spåret men det är ju typ resa).
Spelmässigt så se till att köpa spel som går att spela fler på och se till att ha tillräckligt med kontroller så kommer det bli bra.
Ett speltips som jag tror även finns till PS4 är Unravel 2. Vackert, klurigt och socialt.
Spelmässigt så se till att köpa spel som går att spela fler på och se till att ha tillräckligt med kontroller så kommer det bli bra.
Ett speltips som jag tror även finns till PS4 är Unravel 2. Vackert, klurigt och socialt.
Vi valde switch just för barnens skull och jag är otroligt nöjd, sjukt kul att familjen om fyra kan köra Mario Cart. Se till att investera inriktings kontroller och inte bara de där små.
Farmor köpte ett eget switch så nu kan hon tävla mot barnen hemifrån sig i Mario Cart
Farmor köpte ett eget switch så nu kan hon tävla mot barnen hemifrån sig i Mario Cart