Läste tråden på sweclockers. Det spekulras ju i tråden att samtalet från "polisen" var falskt. Att det är radiotjänstkillen som utger sig för att vara polis.

Jag har väldigt svårt att se att polisen skulle blanda sig i om man nekar att betala TV licens. TV licensen är mer som ett civilrättsligt avtal. Du kan inte dömas till böter eller fängelse för att inte anmäla TV innehav (tror jag).

OM det är så att radiotjänst mannen har utgett sig för att ringa från polisen, då är det däremot ett rätt allvarligt brott, som kan ge fängelse.

Skall licensjägaren lyckas få polisen intresserad så får han nog påstå sig ha blivit misshandlad. Så råkar man ut för en licensjägare bör man undvika att överhuvudtaget prata med dem. En del av dem verkar gå in för att försöka provocera fram ett handgripligt avvisande från huset eller tomten, som de senare kan anmäla som misshandel.

harry73
R rca1959 skrev:
Vi är veckopendlare

Förstår hur du tänker, men har svårt att ta in då jag och sambon är veckopendlare till mitt hus.
Men då ska ni skriva er på samma adress som svärsonen.

hsd
Helt klart, adressändra och ring RIKAB förklara att Ni redan har en licens så löser det sig
När jag flyttade sist slängde jag TV:n och sa upp licensen per telefon det var inga problem -en räkning mindre :cool:

Tevelicens...vilket skämt, betalande men kan de inte lägga detta på skatten, 2017 FFS...

ZNK ZNK skrev:
Tevelicens...vilket skämt, betalande men kan de inte lägga detta på skatten, 2017 FFS...
De kan inte det för det ska vara oberoende av regeringen.

Det är klart att de kan. Men jag gissar att det blir något mellanting, i stil med kyrkoavgiften.

SVT oberoende? Tillåt mig le..

Sorry TS, off topic

• Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
På pappret alltså. Men det är ju politiska beslut om hur stor avgiften ska vara oavsett om det är Skatteverket eller radiotjänst som driver in den. Så det blir ingen skillnad i praktiken. Men de vill nog inte blanda in den i budgeten.

Som tillhörande den tiondels promillen eller så som inte har TV är jag nöjd med att svt inte betalas via skattsedeln så jag slipper lägga pengar på dravlet som produceras.
Radiotjänst ringer en gång om året, ungefär, och jag förklarar att min sista TV släppte slutgiltigt ut röken 2005 (det var ett rikigt spektakulärt prakthaveri) och sedan har det inte blivit någon ny.

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Det enda riktiga vore ju att SVT gjorde som alla andra kanaler,
genom att finansiera verksamheten med en abonnemangskostnad eller reklamintäkter.
Så kan de som vill titta på SVT1, SVT2, TV4, Discovery etc betala för det.

Med radio kan det finnas ett syfte att sända samhällsinformation, finansierad med skattemedel, men i bantad form. Svensktoppen och liknande är inte väsentligt för Svenska staten.

Varför i humhum skall man betala för att man äger en TV-mottagare?

PS
Har inte TV själv.

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Om man betalar comhem så får ju man comhemplay som är en streaming tjänst.. då kan man se nästan alla deras kanaler live och on demand utan tv-mottagare..

Risken är nog hög att antingen "avgiften" blir skyhög när allt fler streamar och säger upp sig eller så blir det skatt på fiber/bredband så att ingen kommer undan, Nordkorea-style!

Fotografen Fotografen skrev:
Som tillhörande den tiondels promillen eller så som inte har TV
Nej, vi är många fler:
"I en nyligen genomförd Yougov-undersökning som gjorts på uppdrag av Metro uppger 79 procent att de betalar vilket skiljer sig från Radiotjänst egna mätningar som visar att 90 procent betalar tv-licensen"
Mars 2016.
https://www.metro.se/artikel/yougov-så-många-betalar-tv-licens-xr

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Med radio kan det finnas ett syfte att sända samhällsinformation, finansierad med skattemedel, men i bantad form. Svensktoppen och liknande är inte väsentligt för Svenska staten.
Jag skulle gärna betala en radiolicens om den möjligheten fanns.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.