Hej,
Hur vanligt är det att man behöver trycksätta brinets expansionskärl när man installerar bergvärmepump (ytjordvärme)?
Vilka faktorer är det som påverkar detta?

Mvh

Det fungerar med nolltryck, men det statiska trycket som pumpen skapar, gör att den få bättre tag i KB.
Så ett tryck på ca 1 bar är bra, det kommer att sjunka kanske till 0,5 bar när VP börjar gå mycket i vinter.
Det är många meter som KB ska forsa i och blir den för kall, så kan det nästan bli ett vacum, när den minskar i volym. Då kan slangarna sugas ihop och är inget bra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi fick trycksätta expansionskärlet med ca 1,5bar vid installationen för tre år sedan, annars va det som att pumpen inte fick tag på brine (trots ett fullt expansionskärl).
Sen har det rullat på fint i några år utan problem, men idag hörde jag ljudet igen, men samma nivå i expansionskärlet som tidigare.
Jag ströp ventilen lite på utgående, då slutade den kavitera, efter en liten stund öppnade jag fullt igen och sen hördes inget mer (än så länge). Men jag är rädd för att det kommer komma tillbaka efter att pumpen stannat och sen startat igen.

Är kanske bara så enkelt att det läcker liiite luft från expansionskärlet och att det är dags att öka trycket.

Men jag tycker det är lite märkligt för expansionskärlet är högst punkten, sen kommer värmepumpen och ut från den ligger brinekretsen sluttande utåt för att sen vända tillbaka igen.
Så man tycker att på dessa åren borde den ha pumpat ut all kvarvarande luft i kretsen, men nivån på brinet i kärlet har varit densamma sen vi tog den i bruk.

Vad för ljud, liksom fräser i pumpen, då är det luft ( microbubblor ) som åker med runt. Vad för tryck är det i kärlet när det är tomt på KB. Ca 0,6 bar normalt. Om du knackar på kärlet med en metall, så ska det eka i halva delen och vara liksom stumt i den andra delen.

J jonaserik skrev:
Vad för ljud, liksom fräser i pumpen, då är det luft ( microbubblor ) som åker med runt. Vad för tryck är det i kärlet när det är tomt på KB. Ca 0,6 bar normalt. Om du knackar på kärlet med en metall, så ska det eka i halva delen och vara liksom stumt i den andra delen.
Det är ett plastkärl och har normalt inget tryck när det är tomt.

En vit, avlång plastbehållare med metallände, vanligen trycklös när tom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OK plast. Var är nivån i kärlet, på mitten eller högt upp. Det blir nog att kolla in att det finns ett tryck på KB. Ta ett foto på kärl och anslutning till det.
Finns det en säkerhetsventil på kärlet, då kan man lätta lite på den och står då nivån kvar finns inget tryck.
Så i begynnelsens dagar med att pumpen inte fick tag i KB utan tryck, så kan pumpen kavitera, det blir liksom lite vacum på sugsidan och då blir det dåligt med det statiska trycket.
Var sitter kärlet, på utgående efter pumpen eller på sugsidan.

J jonaserik skrev:
OK plast. Var är nivån i kärlet, på mitten eller högt upp. Det blir nog att kolla in att det finns ett tryck på KB. Ta ett foto på kärl och anslutning till det.
Finns det en säkerhetsventil på kärlet, då kan man lätta lite på den och står då nivån kvar finns inget tryck.
Så i begynnelsens dagar med att pumpen inte fick tag i KB utan tryck, så kan pumpen kavitera, det blir liksom lite vacum på sugsidan och då blir det dåligt med det statiska trycket.
Var sitter kärlet, på utgående efter pumpen eller på sugsidan.
Kärlet sitter på sugsidan.
Expansionskärl på sugsidan av ett rörsystem, monterat inomhus med ventiler och anslutningar synliga.
Skapa konto

OK hur ser nivån ut i kärlet när pumpen startar, åker den lite jojo vid start.
Du har en ventil på topp, där kan du sätta en koppling och fylla med luft, så att kärlet blir halvfullt.
Det går bra att sätta några rörbitar så det går att få dit en manometer, så du ser trycket. För kontroll kan ventilen öppnas och läsas av, sen stänga ventilen.
Ett tips för att få in luft eller mer vätska, är att ta en lång trädgårdsslang som kopplas med gardenatyp mot en vattenkran och ventilen på kärlet öppnas som med liten pyspunka Med mer luft, så ska slangen vara tom på vatten, då kommer det bara luft till kärlet. Ska det i mer vätska ( är säkert bara någon liter ) så går det bra med vanligt vatten. Då fylls slangen med vatten innan den kopplas på.
Är du med

PS 1 inte fel med en manometer, lämpligt tryck är ca 1 - 1,5 bar.
PS 2 Du har geoslang och den är inte som en borra ( 150 meter eller mer rakt ner ) där ev luft ska gå till botten och vända där, pumpen orkar inte få ner ev luft, så den kommer upp igen.

J jonaserik skrev:
Du har en ventil på topp, där kan du sätta en koppling och fylla med luft, så att kärlet blir halvfullt.
Det går bra att sätta några rörbitar så det går att få dit en manometer, så du ser trycket. För kontroll kan ventilen öppnas och läsas av, sen stänga ventilen.
Ett tips för att få in luft eller mer vätska, är att ta en lång trädgårdsslang som kopplas med gardenatyp mot en vattenkran och ventilen på kärlet öppnas som med liten pyspunka Med mer luft, så ska slangen vara tom på vatten, då kommer det bara luft till kärlet. Ska det i mer vätska ( är säkert bara någon liter ) så går det bra med vanligt vatten. Då fylls slangen med vatten innan den kopplas på.
Är du med

PS 2 Du har geoslang och den är inte som en borra ( 150 meter eller mer rakt ner ) där ev luft ska gå till botten och vända där, pumpen orkar inte få ner ev luft, så den kommer upp igen.
Japp, jag är med, jag har ett påfyllnadskoppel där jag antingen kan fylla på med luft eller vatten, där sitter en manometer på det.
Jag ska koppla på det i dagarna när jag får tid :)

J jonaserik skrev:
Är du med

Kunde inte hålla mig så testade ikväll.
Där var knappt något tryck kvar, så jag lät ventilen vara öppen och körde igång brinepumpen, inga konstigheter, inget ljud, allt funkade som det skulle.
Så måste ha blivit statiskt tryck när pumpen försökte suga ner brine och ventilen va stängd utan tryck.

Nivån rör sig några millimeter upp/ner när pumpen startar/stannar, men det måste vara normalt.

Däremot såg jag något annat jag tyckte var underligt, manometern för varmvattnet visade ca 0,6bar innan värmepumpen gjorde en varmvattenkörning, ju högre tempen steg i pannan desto högre blev trycket.
När den va klar stod trycket på 1,5bar.

Jag tänkte att det var trycket i pannan när tempen steg och trevägsventilen var satt till att pumpa runt för at värma pannan. Jag trodde trycket skulle minska när den växlade över till värmesystemet, men det gjorde det inte, så nu är systemtrycket på värmesidan 1,5bar?

Kasst eller lite luft i expansionskärl (värme)?

Man håller i en ventil ansluten till rör och expansionskärl; en tryckmätare visar cirka 1,5 bar tryck.
Skapa konto

Innan varmvattenkörning
Manometer visar tryck på cirka 1,5 bar i ett värmesystem, kopparledningar i bakgrunden.
Skapa konto

Efter varmvattenkörning
Manometer visar tryck på cirka 1,5 bar i ett rörsystem, med synliga kopparrör och ventiler i bakgrunden.
Skapa konto

Kolla trycket i kärlet när det är tomt på vatten. Normalt ca 0,6 par. Ökar trycket när tempen går upp, så är goda kandidater, lite luft i kärlet eller punka på blåsan.
Om du fyller upp till ca 1,0 bar och värmer, öppnar säkerthetsventilen då och är på 1,5 bar.
Nu kanske det inte går ut värme och då kan trycket minska radikalt, när vattnet blir mindre i volym, men ett långskott kanske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.