Tryckesfall stendött på två ytterdörrar som monterades 2021. De öppnades senast i oktober. Konstigt med samma fel på båda samtidigt?

Det händer alltså ingenting när jag trycker ner handtaget. Går att öppna med smal metallbit utifrån, så kan komma in i huset.

Båda reglarna kanska kan kallas tryckesfall. Det är den nedre som är trasig.

Vad göra? Går det att fixa?

Finns en annan tråd med nästan samma namn, men den fokuserar på hur få upp dörr alls, inte hur fixa problem. I den verkar det vara ett assa2002. Mitt är finlox r1490m enligt bleck (men hittar inte när jag googlar)

Tack!

Du byter låshuset om felet ligget i låshuset.
Om det är ett ASSA evolution låshus så är inte helt ovanligt fel då dessa var väldigt problemfyllda, de nya låshusen är ASSA connect.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
Närbild av en dörr med ett låshus märkt "FINLOX R4190M" och snedställda röda markörer. Dörrhandtaget i metall syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörr med glasfönster, suddig reflektion av en hund utomhus i snö. Silverfärgat dörrhandtag och lås synliga på insidan.
Skapa konto
Närbild av ett dörrhandtag och vred i metall på en trädörr med glas, med snö och träpanel synlig utanför.
Skapa konto
Närbild på ett dörrlås märkta "FINLOX R4190M" monterat i en trädörr, med snötäckt mark och en hund i bakgrunden.
Skapa konto

Missade bilderna. Skruvat isär låset. Humpty dumpty. Går aldrig ihop igen. Hittar bara låset på en blocket sajt i Finland. Märkligt. Ingenting om tillverkare. Gissar på att byggsatstillverkaren köpt upp ett konkurslager av nån skutt firma. Blir mekigt byta detta, såga om dörr

Det är ett Finskt låshus men du kan beställa hos en låssmed eller köpa på internet.
Jag har inte så stor koll på de låshusen men enklast är att byta låshuset.
Det är lika Abloy 4190 som kanske är enklare att finna i Sverige.

Funderar lite på felbeskrivningen då fallkolven ofta åker ut reglas när dörren stängs och då kan man normalt inte trycka in kolven igen.
Men de kanske inte är i låsläget, trycket frikopplas när det är låst.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det är ett Finskt låshus men du kan beställa hos en låssmed eller köpa på internet.
Jag har inte så stor koll på de låshusen men enklast är att byta låshuset.
Det är lika Abloy 4190 som kanske är enklare att finna i Sverige.

Funderar lite på felbeskrivningen då fallkolven ofta åker ut reglas när dörren stängs och då kan man normalt inte trycka in kolven igen.
Men de kanske inte är i låsläget, trycket frikopplas när det är låst.
Det är bara den övre kolven som låser, den undre bara följer med.
Öppnade låset, såg ut som hej kom och hjälp mig inuti.
Har köpt ett Millers 111 / 4117h-sb istället, borde funka för nu.

T tobsy skrev:
Detta lås ser identiskt ut.
[länk]
Behöver två lås, så detta kanske det andra. Hittade inte 4190

Skillnaden är konstruktionen Låshus ASSA 4570, 9456, Dorma 111 osv är att det är mellandörrslåshus alltså för innerdörrar inomhus medan de finska låshuset är avsett för ytterdörrar.
Stolpen är även bredare 22mm på de finska låshusen istället för 20mm för mellandörrslåshusen.

Bifogar information om låshus Boda/Abloy 4190
Instruktionsbild för ABLOY 4190 låshus med diagram och specifikationer för mått och komponenter.
Skiss av låshus Boda/Abloy 4190 med måttangivelser. Visar detalj av låshusets konstruktion och storlek.
Skapa konto

Ett annat alternativ är att göra om så ett Svenskt låshus passar t.ex en ASSA entré K1 med en 4256 täckskylt.

Redigerat:
  • Gilla
tobsy
  • Laddar…
Jag har öppnat låshus förut, men aldrig sett sån röra som det finska. Dessutom pajar två likadana lås samtidigt på samma sätt på rel. nya lås. Och jag kan inte hitta nån info om lås på internet.

Vill hellre ha ett svenskt. Assa 4190 verkar perfekt. Men hittar inte. Du verkar ju jobba med sånt här och ha stenkoll. Kan jag köpa av dig? Eller var?

T tobsy skrev:
Jag har öppnat låshus förut, men aldrig sett sån röra som det finska. Dessutom pajar två likadana lås samtidigt på samma sätt på rel. nya lås. Och jag kan inte hitta nån info om lås på internet.

Vill hellre ha ett svenskt. Assa 4190 verkar perfekt. Men hittar inte. Du verkar ju jobba med sånt här och ha stenkoll. Kan jag köpa av dig? Eller var?
Byggahus är ingen säljplattform så jag säljer inget här.
Alla låsmeder kan beställa hem Abloy 4190 om de inte har dom i lager då den finns hos deras grossister.
I bild så har du ett högerlås så du beställer rätt.

Jag har som jag nämnt tidigare inte så bra koll på dessa lås och hur kvaliteten är då de är ovanliga i sverige men i Finland är de vanliga.
Jag tittade på innehållet i en Abloy 4190 och jag blev inte imponerad.

Jag hade personligen gjort om och monterat ett svenskt lås enligt svensk standard men det är lätt sagt som låssmed när jag gör installationen själv, de låshusen passar inte rakt av utan kräver en del ändringar.

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Byggahus är ingen säljplattform så jag säljer inget här.
Alla låsmeder kan beställa hem Abloy 4190 om de inte har dom i lager då den finns hos deras grossister.
I bild så har du ett högerlås så du beställer rätt.

Jag har som jag nämnt tidigare inte så bra koll på dessa lås och hur kvaliteten är då de är ovanliga i sverige men i Finland är de vanliga.
Jag tittade på innehållet i en Abloy 4190 och jag blev inte imponerad.

Jag hade personligen gjort om och monterat ett svenskt lås enligt svensk standard men det är lätt sagt som låssmed när jag gör installationen själv, de låshusen passar inte rakt av utan kräver en del ändringar.
Eftersom dom är så lika är det kanske likt inuti också. Du nämnde
ASSA entré K1 med en 4256 täckskylt.

Två tankar:
1 jag tror inte jag hittar det …
2 de som påminner om det verkar dyra och avsedda för riktiga hus, detta är att betrakta som varmförråd/gästhus

För övrigt passade inte Millers låset perfekt, men det går att stänga i alla fall och kanske låsa om jag mekar litet

Drömmen vore ju ett bra prisvärt lås för förråd :-) är det K1 eller 4190?

Stort tack!

T tobsy skrev:
Eftersom dom är så lika är det kanske likt inuti också. Du nämnde
ASSA entré K1 med en 4256 täckskylt.

Två tankar:
1 jag tror inte jag hittar det …
2 de som påminner om det verkar dyra och avsedda för riktiga hus, detta är att betrakta som varmförråd/gästhus

För övrigt passade inte Millers låset perfekt, men det går att stänga i alla fall och kanske låsa om jag mekar litet

Drömmen vore ju ett bra prisvärt lås för förråd :) är det K1 eller 4190?

Stort tack!
Om det är en sådan fastighet hade jag monterat en ASSA 565, en ny låscylinder, vredsats, säkerhetsslutbleck och täckskyltar.
Säkerhetsslutblecket är inget måste men jag föredrar det framför enklare slutbleck.
Slutblecket måste bytas om du byter till låshus med svensk standard.

Om du handlar på t.ex biltema eller fackhandel spelar inte så stor roll däremot köp inte den billigaste låscylindern på biltema välj den dyrare.

Om du är händig och har verktyg så kan utföra montaget själv.

Dorma 111 låshuset du köpte passar även om stolpen är 2mm smalare (1mm på var sida) men det är avsett för innerdörrar.
Om du väljer att använda det låshus du har ett Abloy 4190 eller lägger tid och arbete på att göra om till svensk standard är valfritt då du troligtvis inte har några större krav på låsning av det utrymmet.
Det jag sett är att det kommit in vatten i urgröpningarna i fallkolven som frusit så låset inte går att öppna men det kanske är milt klimat där stugan är.

Redigerat:
  • Gilla
tobsy
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om det är en sådan fastighet hade jag monterat en ASSA 565, en ny låscylinder, vredsats, säkerhetsslutbleck och täckskyltar.
Säkerhetsslutblecket är inget måste men jag föredrar det framför enklare slutbleck.

Om du handlar på t.ex biltema eller fackhandel spelar inte så stor roll däremot köp inte den billigaste låscylindern på biltema välj den dyrare.

Dorma 111 låshuset du köpte passar även om stolpen är 2mm smalare (1mm på var sida) men det är avsett för innerdörrar.
Om du väljer att använda det låshus du har ett Abloy 4190 eller lägger tid och arbete på att göra om till svensk standard är valfritt då du troligtvis inte har några större krav på låsning av det utrymmet.
Det jag sett är att det kommit in vatten i urgröpningarna i fallkolven som frusit så låset inte går att öppna men det kanske är milt klimat där stugan är.
Tack! Skall fundera så fixar jag till sommaren. Stugan är i Jämtland.

1 123abc skrev:

Funderat fram och tillbaka, och lutar åt att göra jobbet själv. Försöker lista ut vad för verktyg som behövs. En jig för låskista har jag identifierat, kanske något hålverktyg för cylinder? Behöver jag flera frässstålsstorlekar till jig?

Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.