Byggahus.se
Jag har en toppmatad AEG L6TDN641G som stannade med ett brak under programmet. När jag öppnar maskinen är själva luckan i trumman inte synlig så jag kan inte ta ur tvätten. Är det någon som har tips på hur man kan göra för att lösa detta? Jag vill gärna rädda kläderna innan jag kör maskinen till återvinningscentralen. Den börjar kännas rätt slut i vilket fall som helst.

Gissar att luckan i trumman inte var helt stängd och fastnat någonstans, men det går inte att rubba trumman med handkraft åt något håll.

Jag provade att ta loss vänster sidplåt för att komma åt trumman från sidan och kunna stänga luckan. Jag skruvade loss en tung rund platta på sidan men bakom den är allt förslutet (se bild). Jag har också skruvat ur några skruvar i trumman (se bild) men de höll nog bara fast en av fenorna eller vad man ska kalla det inne i trumman. Så det löste inget men det blir nog svårt att sätta tillbaka medan trumman sitter i maskinen så den är nog bara att skrota nu, vilket jag ändå tänkt göra pga platsbrist med nytt badkar.

Maskinen är 3,5 år gammal och har funkat hyfsat, men för några månader sedan tappade den orken när det gäller tömning, så jag har fått lägga slangen på golvet vid varje tömning. Ville inte lägga 2600 kr på reparation även om man får tillbaka en del från Skatteverket, så detta med luckan blev dödsstöten för maskinen. AEG är inget märke jag skulle köpa igen.

Om någon har tips på hur jag ska göra så vore det toppen. Det sista jag kommer prova om jag inte får något bra svar är att ta loss trumman från upphängningen och försöka få den ur maskinen och bryta upp den. Ingen vidare finess på den lösningen. Det är nu ni ska säga att det finns en liten knapp man trycker på för att frigöra trumman, så jag massakrerat maskinen i onödan, men den skulle ju ändå bort :)

Ha en härlig sommar och tack för hjälpen!

Vit topp av en AEG tvättmaskin med reglage och display synlig, placerad nära textilier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskins trumma inifrån, sliten, grå, perforerad metall, behöver rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motordel, grå, cirkulär, centralt placerade bultar, komplex struktur, teknisk, industriell utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
T tovig skrev:
Jag har en toppmatad AEG L6TDN641G som stannade med ett brak under programmet. När jag öppnar maskinen är själva luckan i trumman inte synlig så jag kan inte ta ur tvätten. Är det någon som har tips på hur man kan göra för att lösa detta? Jag vill gärna rädda kläderna innan jag kör maskinen till återvinningscentralen. Den börjar kännas rätt slut i vilket fall som helst.

Gissar att luckan i trumman inte var helt stängd och fastnat någonstans, men det går inte att rubba trumman med handkraft åt något håll.

Jag provade att ta loss vänster sidplåt för att komma åt trumman från sidan och kunna stänga luckan men trumman är ju i en bälg så det hjälpte inte. Jag har också skruvat ur några skruvar i trumman (se bild) men de höll nog bara fast en av fenorna eller vad man ska kalla det inne i trumman. Så det löste inget men det blir nog svårt att sätta tillbaka medan trumman sitter i maskinen så den är nog bara att skrota nu, vilket jag ändå tänkt göra pga platsbrist med nytt badkar.

Maskinen är 3,5 år gammal och har funkat hyfsat, men för några månader sedan tappade den orken när det gäller tömning, så jag har fått lägga slangen på golvet vid varje tömning. Ville inte lägga 2600 kr på reparation även om man får tillbaka en del från Skatteverket, så detta med luckan blev dödsstöten för maskinen. AEG är inget märke jag skulle köpa igen.

Om någon har tips på hur jag ska göra så vore det toppen. Det sista jag kommer prova om jag inte får något bra svar är att ta morakniven och skära upp bälgen från sidan :)

Ha en härlig sommar och tack för hjälpen!

[bild][bild]
den ser riktigt sunkig ut med massor av kalk så den hade jag aldrig reparerat
men att vrida trumman behöver du göra
ta ur elementet så ser du in vad som hänt
försök trycak in tvätten så du kan börja vrida trumman åt det hållet som funkar best
rätt mycket våld kan behövas
 
Säkerligen har locket kilat fast sig under värmeelementet och kanske krökt till det. Kan bli en knut på grejerna. Luckan brukar öppnas uppåt och ställa sig mot baksidan. Då ska trumman snurras bakåt. Finns nog ingen genväg, utan det blir att med våld försöka backa den. Kanske dte kan gå med järnten genom hålen som syns och ner till botten av trumman för att få ett fäste som håller. Kan kanske gå att lossa bakstycket och där sitter värmeelementet, försöka få ut det om det går.
 
Sätt en krok i ett hål och använd spännband till att dra med. Lägg spännbanden runt bakkanten på tvättpanelen.

Edit: går inte det så använd ett dragblock...
 
  • Gilla
tovig
  • Laddar…
Och funderar inte det så häll på ordentligt med vatten på tvätten och skär upp trumman med vinkelslipen.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Säkerligen har locket kilat fast sig under värmeelementet och kanske krökt till det. Kan bli en knut på grejerna. Luckan brukar öppnas uppåt och ställa sig mot baksidan. Då ska trumman snurras bakåt. Finns nog ingen genväg, utan det blir att med våld försöka backa den. Kanske dte kan gå med järnten genom hålen som syns och ner till botten av trumman för att få ett fäste som håller. Kan kanske gå att lossa bakstycket och där sitter värmeelementet, försöka få ut det om det går.
händer aldrig att värmeelementet går i klinch med trummans lock vilket du borde veta om du sett konstruktionen öht.
sitter ej något element bakom bakstycket som du oxå borde sett, och gratulera om du får bort bakstycket. trolla någon annan stan helst
 
  • Gilla
tovig
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
den ser riktigt sunkig ut med massor av kalk så den hade jag aldrig reparerat
men att vrida trumman behöver du göra
ta ur elementet så ser du in vad som hänt
försök trycak in tvätten så du kan börja vrida trumman åt det hållet som funkar best
rätt mycket våld kan behövas
Kan man köra något medel för att undvika massa kalkavlagringar?
Citronsyra är ju bra mot kalk men kanske inte ilag med gummidetaljer?
Tips på hur man håller maskinen ren och fräsch vore toppen.
 
nino nino skrev:
Kan man köra något medel för att undvika massa kalkavlagringar?
Citronsyra är ju bra mot kalk men kanske inte ilag med gummidetaljer?
Tips på hur man håller maskinen ren och fräsch vore toppen.
Ättika bör ju fungera och det använder åtminstone jag som tvättmedel i förtvätten rätt ofta (tar bort dålig lukt på exempelvis träningskläder).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ättika bör ju fungera och det använder åtminstone jag som tvättmedel i förtvätten rätt ofta (tar bort dålig lukt på exempelvis träningskläder).
Ja just det, det tror jag frun använder ibland
 
electroluxaren skrev:
händer aldrig att värmeelementet går i klinch med trummans lock vilket du borde veta om du sett konstruktionen öht.
sitter ej något element bakom bakstycket som du oxå borde sett, och gratulera om du får bort bakstycket. trolla någon annan stan helst
Syrliga kommentarer besparar jag mig för och ska du ge det så var på ett annat furom med det. Och tänk till lite mer effter som du ska vara en med erfarenhet av vitvaror, som ditt alias visar.
 
A
J jonaserik skrev:
Säkerligen har locket kilat fast sig under värmeelementet och kanske krökt till det. Kan bli en knut på grejerna. Luckan brukar öppnas uppåt och ställa sig mot baksidan. Då ska trumman snurras bakåt. Finns nog ingen genväg, utan det blir att med våld försöka backa den. Kanske dte kan gå med järnten genom hålen som syns och ner till botten av trumman för att få ett fäste som håller. Kan kanske gå att lossa bakstycket och där sitter värmeelementet, försöka få ut det om det går.
J jonaserik skrev:
Syrliga kommentarer besparar jag mig för och ska du ge det så var på ett annat furom med det. Och tänk till lite mer effter som du ska vara en med erfarenhet av vitvaror, som ditt alias visar.
puss på dig
 
Tack för alla svar. Det gick inte att rubba trumman och någon större nedmontering än sidplåtarna hade jag inte lust med. Så nu är tvättmaskinen på återvinningscentralen tillsammans med mina gamla kalsingar.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
T tovig skrev:
Tack för alla svar. Det gick inte att rubba trumman och någon större nedmontering än sidplåtarna hade jag inte lust med. Så nu är tvättmaskinen på återvinningscentralen tillsammans med mina gamla kalsingar.
Då tog du i för lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.