En av trösklarna i vårt hus har börjat flagna av sig nån fejkträ-beläggning.
Jag tänkte byta ut den mot en tröskel massivt trä istället.
Idag skruvade jag upp de tre skruvarna som fanns med det kändes som att den även var limmad för den gick inte att lyfta upp på nåt lätt sätt.
Vad är bäst att göra? Ska jag bara bända upp skiten med ett litet bräckjärn eller så? Vill helst inte skada plastmattan/golvet i övrigt.
Ska jag fästa den nya tröskeln med tre skruvar bara eller bör jag limma igen av någon anledning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte byta ut den mot en tröskel massivt trä istället.
Idag skruvade jag upp de tre skruvarna som fanns med det kändes som att den även var limmad för den gick inte att lyfta upp på nåt lätt sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är bäst att göra? Ska jag bara bända upp skiten med ett litet bräckjärn eller så? Vill helst inte skada plastmattan/golvet i övrigt.
Ska jag fästa den nya tröskeln med tre skruvar bara eller bör jag limma igen av någon anledning?
Redigerat:
Den kan vara limmad , absolut
Du kan använda en trä- eller plastbit mot golvet att bräcka mot
Du kan använda en Fein för att såga sönder tröskeln och plocka den i bitar
Du kan knäcka den med stämjärn
Du kan skruva i en större skruv halvvägs i hålet och dra i tröskeln (ha mothåll)
Oändliga möjligheter!
Du kan skruva i en större skruv halvvägs i hålet och dra i tröskeln (ha mothåll)
Oändliga möjligheter!
Jo att det finns många sätt att med våld forcera bort den är jag med på.Farstatjej90 skrev:
Den kan vara limmad , absolut
Oändliga möjligheter!
Undrade mest om alla sätt är lika bra/dåliga och om det är något specifikt att tänka på för att minimera eventuella följdskador på golvet (att plastmattan följer med upp eller så t.ex.)
Eller om någon har en smart idé på hur tröskeln kan få sitta kvar men där man kan ”laga” ytfinishen på någon sätt.
Laga snyggt går inte (med rimlig arbetsinsats). Du kan slipa bort det på resten och sen olja tröskeln.
Metoden som är bäst för att inte skada omgivningen är att dela upp den i småbitar med en Fein och bryta kanterna inifrån..
Metoden som är bäst för att inte skada omgivningen är att dela upp den i småbitar med en Fein och bryta kanterna inifrån..
Ta en vass och smal kniv och skär snett in under tröskeln. Flera snitt efter varandra och skär så djupt du kan.
Då hindrar du eller i alla fall minskar risken att omgivningen följer med när du tar bort tröskeln.
Den nya tröskeln behöver vara aningen bredare än den gamla och du kan behöva fixera kanten som blivit men det beror på vad det är
Då hindrar du eller i alla fall minskar risken att omgivningen följer med när du tar bort tröskeln.
Den nya tröskeln behöver vara aningen bredare än den gamla och du kan behöva fixera kanten som blivit men det beror på vad det är
Ser inte ut att vara originaltröskel pga den dåliga passformen. Sitter karmen med karmskruv eller spik? Om den sitter med karmskruv kan tröskeln klämts i karmen efter montering.
Har lite svårt att tänka mig varför både använda klister och skruv till tröskeln, men kanske tröskeln monterades tätt inpå plastmattan klistrades?
Har lite svårt att tänka mig varför både använda klister och skruv till tröskeln, men kanske tröskeln monterades tätt inpå plastmattan klistrades?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden