Har en köksmarkis som är några år men ändå i gott skick.
Den är ca 2,5 till 3 meter bred, manuellt snöre.
Sista tiden har den börjat att bli trög att få ut, just starten
Är besvärlig. Måste använda den väldigt ofta för att den inte skall fastna.
Snöret bytte jag förra året.
Det är en kassettmarkis.

Finns det någon smörjpunkt eller liknande som man måste underhålla ?
 
Lyckades fixa det. Det finns inga direkta smörjpunkter men jag använde silikon smörjspray.
Det är den lilla axeln på varje sida av marisrullen som går trögt i kassetten.
Det blir väl så efter ett antal år. Hittade en liten ränna in till axeln stack in spraysugröret där och sprayade in några gånger på varje sida. Körde markisen in och ut några gånger och den rullade som när den var ny.
Smorde också de 2 vikarmarnas leder.
Kanske kan tipset vara till glädje för någon annan med samma problem.
 
  • Gilla
Monica_E1 och 6 till
  • Laddar…
J Janneman skrev:
Lyckades fixa det. Det finns inga direkta smörjpunkter men jag använde silikon smörjspray.
Det är den lilla axeln på varje sida av marisrullen som går trögt i kassetten.
Det blir väl så efter ett antal år. Hittade en liten ränna in till axeln stack in spraysugröret där och sprayade in några gånger på varje sida. Körde markisen in och ut några gånger och den rullade som när den var ny.
Smorde också de 2 vikarmarnas leder.
Kanske kan tipset vara till glädje för någon annan med samma problem.
Hej, lossade du på ändskydden för att komma åt rännan eller?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.