Byggahus.se
Jag skulle vilja att min Partner gräsklippare hade mer kräm i sig delvis vill ja att varvtalet skulle ökas på motorn (Briggs&Stratton) så om någon vet hur/om man kan justera detta vore jag tacksam. En annan sak jag märkt denna sommaren är att drivningen av hjulen verkar slira är detta något man kan fixa själv? Det är inte hjulen som slirar mot gräset utan det är snarare så att vid belastning så verkar de inte palla driva fram klipparen. Jag kikade snabbt innan idag och då såg det ut som en rem men hur gör jag enklast för att fixa det?
 
Gräsklippare brukar ha en varvtalsreglering i form av ett fjäderbelastat spjäll i insuget (före förgasaren har jag för mig). Om du kan sätta det där ur spel på något sätt så kan du få oanade hästkrafter ur gräsklipparen.
Men om du bara vill att den skall röra sig fortare kanske det räcker med att öka diametern på bakhjulen.
Remmen borde väl gå att spänna?
 
Om det är mer kraft du vill ha så kan du plan ned toppen ett par mm, samt köra på högoktaning bensin..på så sätt har du ökat kompressionen vilket höjer effekten avsevärt.
Om det är ett enklare ingrepp du vill åt så kan du sätta in bensindunken i frysen kvällen innan klippning, på så sätt får du kraftigare explosion vid varje antändning.

Om du inte nöjer dig med detta så får du plocka väck avgas/ljudämparen och göra "fritt blås" samt att plocka bort luftfiltret så att klipparen andas bättre, alternativt trycksätta luftburken"turbo".
 
det går ju öka varvet lite, på min åkare böjde jag lite på den där "autojusteraren" så den varvade något mer på fullt.
 
kvistarn2 skrev:
det går ju öka varvet lite, på min åkare böjde jag lite på den där "autojusteraren" så den varvade något mer på fullt.
Ett utmärkt sätt att fixa så vevstaken går ut ur sidan på motorn.

Öka inte varvtalet för mkt!
 
Funkar det att frysa soppan..? Har aldrig hört talas om detta, och har aldrig märkt att bilen blir piggare på vintern.. :)
 
ktm525 skrev:
Om det är mer kraft du vill ha så kan du plan ned toppen ett par mm, samt köra på högoktaning bensin..på så sätt har du ökat kompressionen vilket höjer effekten avsevärt.
Om det är ett enklare ingrepp du vill åt så kan du sätta in bensindunken i frysen kvällen innan klippning, på så sätt får du kraftigare explosion vid varje antändning.

Om du inte nöjer dig med detta så får du plocka väck avgas/ljudämparen och göra "fritt blås" samt att plocka bort luftfiltret så att klipparen andas bättre, alternativt trycksätta luftburken"turbo".
Ja se motardnissars recept på trimmning:D
 
:) Kommer ihåg när jag var 11 år gammal, och fick min första bil....En gammal rysk trotjänare, Moskowitch, och polarn o jag trodde den skulle bli snabbare genom att justera gasstaget...ja, ja, man var ju som sagt 11...
Att bara öka varvtalet på en B&S motor, genom att förstöra varvtalsregleringen gör knappast någon skillnad...förutom på bränsleförbrukningen...
 
john_h:ja det ger lite extra kraft.
Att du inte märkt det på vintern beror på att luftfuktigheten är för låg....
På tidiga sommarmorgnar när det regnat kraftigt på natten så kan du prova att åka ut och känna på effekten i bilen eller klipparn..garanterat 10% effektökning...
 
Åh fan. Intressant grej, ska vara uppmärksam på det.
 
vad det gäller tillförlitligheten på b&s så kan man inte klaga på detta. När jag nu köpte en ny klippare så tänkte jag att den gamla skulle få göra sina sista kolvslag med hjälp av lite övervarvning innan jag hivade den på tippen. Jag tappade ut oljan och sen så tog jag tag i fjädern som reglerar gasspjället/luftspjället och drog ut den till max, jag tog först bort kniven ifall den skulle slungas av utav det höga varvtalet. Det finns inte ord att förklara vilken varvkapacitet det finns i dessa motorer, motorman som man är så led jag verkligen utav detta varvtal som den kom upp i. Jag körde i ca 10minuter på absolut fullt varv tills den dog o tänkte, sådär ja, nu kan jag slänga den. Skruvade av tanklocket för att tömma ut den sista bensinen men det kom inget, men för sjutton är soppan slut? tänkte jag. Jag hällde i en deciliter och drog i snöret och vips så startade den. Jag tänkte att har den nu visat en sån livsglädje de sista 10min så får det vara, jag ger mig.

Vill bara skriva detta ifall du är orolig att lite mer varv på din B&S kommer skada motorn, det är nog andra saker på klipparen som ger sig innan....

Lycka till med din "trimning"
 
Jag ökade varvet på den med en liten fjäder, den blev piggare utan att jag för den sakens skull övervarvar den. Bytte även remmen igår men det hjälpte inte så mycket jag tror felet är i överföringen från remmen till axeln :mad:
 
vet inte hur det ser ut på din partner men på min så går det att justera drivningen.
det går en vajer från handtaget till en spännare nere vid remen, det går att spänna vajern så att man sträcker ut remmen mer.
ta loss kåpan som sitter över remmen och ryck i handtaget till drivningen, så ser du snart var du ska skruva. för att få den mer sträckt.

hoppas detta hjälper dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.