Byggahus.se
Har googlat men hittar ingen bra anledning till att sätta upp en laddbox istället för ett trefasuttag med egen jordfelsbrytare typ b till att ladda bilen.
Varför bör jag ha laddboxen?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bilen måste ha en signal från laddboxen för att sätta igång.
Och jordfelsbrytaren är inte en vanlig hushållsbrytare.
Men det bör ju gå att bygga ett eget system om man är lite sugen på påskpyssel, inget jättekomplicerat sålänge man bara använder laddaren själv och inte sätter den på marknaden. Och nej, det är egentligen ingen laddare (om det är en hemmaladdbox för AC. Laddaren sitter i bilen ;-).
 
Jag är helt med på att jag behöver en evse laddkabel, att laddaren sitter i bilen och att jag behöver en jordfelsbrytare typ b.
Men utöver det, varför ska jag ha en laddbox?
 
  • Gilla
Stoli och 1 till
  • Laddar…
Annars finns det ju ingen orsak alls....
 
För att tillvkerare av laddboxar skall tjäna mycket pengar. Även får du bidrag för halva kostnaden tror jag om du installerar laddbox.

Om du skall använda bilens sladd - eller tredje parts sladd - till ett "vanligt" trefasuttag, så går ju det lika bra. Men varför trefas, finns det laddsladd som stöder flera faser, oich behövs det hemma?
 
En orsak kan vara att man skaffar en box med lastövervakning så att man kan utnyttja huvudsäkringen fullt ut.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
M -MH- skrev:
För att tillvkerare av laddboxar skall tjäna mycket pengar. Även får du bidrag för halva kostnaden tror jag om du installerar laddbox.

Om du skall använda bilens sladd - eller tredje parts sladd - till ett "vanligt" trefasuttag, så går ju det lika bra. Men varför trefas, finns det laddsladd som stöder flera faser, oich behövs det hemma?
Trefasuttag tänker jag egentligen mest för att de är gjorda för höga strömmar. Desto högre ström den är designad för desto säkrare tänker jag, även om man bara nyttjar en fas.
Men ja, det finns laddsladdar som stödjer flera faser.
 
E elmont skrev:
En orsak kan vara att man skaffar en box med lastövervakning så att man kan utnyttja huvudsäkringen fullt ut.
Egentligen ser jag inte poängen att nyttja huvudsäkringen fullt ut, utom kanske i enstaka fall.
Vanligtvis räcker det att ladda med låg ström över natten.
 
Nu handlar det ju inte bara om strömmen till bilen utan om hela husets behov, och det även i "ovanliga" fall. För man vill väl att allt ska fungera bra hela tiden och inte bara nästan hela tiden.
 
Det jag menar är att man kan reglera ner laddströmmen i bilen eller sladden så man klarar husets behov och ladda bilen samtidigt. Skulle bilen inte hinna bli fulladdad över natten någon gång ibland är det inte hela världen.
Då jag har 25A huvudsäkringar ser jag inget problem med det.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Har du 25 A så klarar du dig långt, problem kan dom som har lägre huvudsäkring (vilket dom flesta har) få.
 
hordak
Det verkar som att många här har givit detta med laddbox både en och två tankerundor. Har också trefasuttag i garaget, men tror jag förstår vinsten med en laddbox iom effektvakt/begränsning. I dagsläget har vi ingen el/hybridbil, och kommer heller inte skaffa någon inom de närmaste 5 åren (om inte man tvärhöjer skatten på dieselbilar, betalar idag ca 2400 kr/år och kör knappa 1000 mil/år).
Är det ”värt”, i era ögon, att i förebyggande installera en laddbox nu när man kan få 50% avdrag från naturvårdsverket?
 
Jag gissar att TS med "trefasuttag" menar ett runt uttag med rött lock.

Om det är något äldre i metall, platt typ (sk SEMKO typ 17) sä säger vi alla på forumet NEJ NEJ och hänvisar till "så tar vi tagelskjortan på" (Se Youtube om Du inte känner till den gamla visan)

De runda uttagen med lock kallas ofta för CEE-uttag.

De finns även i enfasutförande, och har då blå lock och 3 stift. Exakt samma spec på stiften som i 3-fasutförandet.

Säljs en del för båtar/marinor, husbilar mm, och är mycker riktigt helt överlägsna den gamla vanliga bord-lampekontakten.

Man kan sätta upp ett 1-fas blått CEE-uttag för 16A eller för 32A (eller 63, 125...) eller så.

Det är mig en gåta varför Jula/Claes-Olle/Biltema/... säljer korta "adapter" för att mata husbilen, som har riktigt intag, via en vanlig skarvsladd, men inte säljer skarvsladdar med riktig blå kontakt i varje ände. En extra fördel med CEE-donen är att man även efter sladden vet vad som är nolla respektive fas.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
A adde_hjelm skrev:
Har googlat men hittar ingen bra anledning till att sätta upp en laddbox istället för ett trefasuttag med egen jordfelsbrytare typ b till att ladda bilen.
Varför bör jag ha laddboxen?
Jag är i liknande tankebanor och har under en tid försökt hitta anledningar till att installera en laddbox istället för att ladda med vanligt 10A uttag som jag gör idag. De anledningar jag ser:
- Ladda fullt på 4h istället för 5,5h (Kör laddhybrid), dock laddar jag nästan alltid på natten så den extra tiden det tar gör mig inget.
- Utnyttja det statliga bidraget på 50% gör att kostnaden att installera en box blir väldigt rimlig, och känns som både framtiden och lite värdehöjande för huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.