Hej
Vi har en putsfasad på 1,5-plansvilla, byggd sent 30-tal. Fasaden ser idag ganska tråkig ut. Blekt, småsprickor överallt...
Känslan av att ha forskat lite lätt är att puts-renovering är svindyrt och svårt att göra själv. En fundering är nu att slå på träfasad istället.
Tänkte kolla om det finns erfarenheter kring sådant? Hur har ni som gjort liknande lösningar tidigare gjort t.ex. när det kommer till att fönstren hamnar i annat liv jämfört med den "nya" träpanelen? Finns det tankar kring eventuell skarv på gavlarna (t.ex. droppbleck mellan våningsplanen) Blir det jättekonstigt med mindre takutsprång...? etc.
Tilläggsisolering har gjorts invändigt, så detta är mer en estetisk grej.
Tacksam för alla erfarenheter och tankar, gärna bilder från liknande projekt
Vi har en putsfasad på 1,5-plansvilla, byggd sent 30-tal. Fasaden ser idag ganska tråkig ut. Blekt, småsprickor överallt...
Känslan av att ha forskat lite lätt är att puts-renovering är svindyrt och svårt att göra själv. En fundering är nu att slå på träfasad istället.
Tänkte kolla om det finns erfarenheter kring sådant? Hur har ni som gjort liknande lösningar tidigare gjort t.ex. när det kommer till att fönstren hamnar i annat liv jämfört med den "nya" träpanelen? Finns det tankar kring eventuell skarv på gavlarna (t.ex. droppbleck mellan våningsplanen) Blir det jättekonstigt med mindre takutsprång...? etc.
Tilläggsisolering har gjorts invändigt, så detta är mer en estetisk grej.
Tacksam för alla erfarenheter och tankar, gärna bilder från liknande projekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag gissar att huset är ett reveterat plankhus, dvs att putsen sitter på rörning (vassmatta) som är spikad i plankstommen. Bakom putsen sitter troligen en asfaltimpregnerad papp, typ underlagspapp. Ska du sätta träpanel utanpå putsen bör den sitta på distansläkt. Fönstren bör flyttas ut så de hamnar i liv med den nya panelen. Dessutom kan en förlängning av taksprången bli aktuell. Ett alternativ är att knacka ner putsen och rörningen och sätta träpanelen direkt på plankväggen (med en luftspalt). Att göra som jag beskrivit är kapitalförstöring av betydande mått som dessutom sannolikt är bygglovspliktig. Det är bättre att låta laga putsen och måla den med silikatfärg av en trevlig kulör. Det blir dessutom säkert billigare.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De exempel som jag har sett, för rätt länge sedan, hade pappen utanför spräckpanelen. Jag kollade vad som står i handboken Bygg (Band IV del 6 kap 632:523), "Utanpå spräckpanelen spikas asfaltpapp för att rörelser på grund av träets svällning och krympning inte skall påverka putsen." Detta är ju också logiskt. Sedan kan jag tänka mig att man i många fall gjorde tvärtom. Det var mycket enklare att sätta pappen direkt på den släta plankväggen.
Hur gick det?
Är inne på att göra samma ska nämligen.
Är inne på att göra samma ska nämligen.
A a.johansson skrev:Hej
Vi har en putsfasad på 1,5-plansvilla, byggd sent 30-tal. Fasaden ser idag ganska tråkig ut. Blekt, småsprickor överallt...
Känslan av att ha forskat lite lätt är att puts-renovering är svindyrt och svårt att göra själv. En fundering är nu att slå på träfasad istället.
Tänkte kolla om det finns erfarenheter kring sådant? Hur har ni som gjort liknande lösningar tidigare gjort t.ex. när det kommer till att fönstren hamnar i annat liv jämfört med den "nya" träpanelen? Finns det tankar kring eventuell skarv på gavlarna (t.ex. droppbleck mellan våningsplanen) Blir det jättekonstigt med mindre takutsprång...? etc.
Tilläggsisolering har gjorts invändigt, så detta är mer en estetisk grej.
Tacksam för alla erfarenheter och tankar, gärna bilder från liknande projekt
[bild]
Om man nu ska lägga brädfasad på ett gammalt putsat hus (vilket egentligen är synd) så tjänar man 5-8 cm på att knacka ner putsen och ta bort spräckpanelen först.
Då minskar man fenomenet att arkitekturen tappar harmoni med skottgluggar och obefintliga takutsprång.
Då minskar man fenomenet att arkitekturen tappar harmoni med skottgluggar och obefintliga takutsprång.
Klicka här för att svara
