Medlem
· Västra Götaland
· 1 inlägg
Målade om huset byggt 1909 sommaren 2017 med röd Tranemo äkta linoljefärg på original fasad med x antal lager vit linoljefärg. Skrapning tvätt och torktid innan målning enligt konstens alla regler.
Nu har de ytor med gammal färg under släppt från trät. Se bilder.
Några idéer varför detta totalhaveri uppstått?
Har under förra veckans härliga vårväder återigen gett mig i kast med allas vår favoritsysselsättning Skrapa fasad på stege.
Nu har de ytor med gammal färg under släppt från trät. Se bilder.
Några idéer varför detta totalhaveri uppstått?
Har under förra veckans härliga vårväder återigen gett mig i kast med allas vår favoritsysselsättning Skrapa fasad på stege.
Produkter som diskuteras: "vit linoljefärg"
Linoljefärg Vit Titan-Zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
75 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Köp linoljefärg av ett bra märke istället. Som bara innehåller linolja och pigment. Står det torrhalt under 100% på en linoljefärgsburk så ska man bli misstänksam och fundera vad det finns i den som inte borde vara där enligt skolboken,
Eventuellt så kan du ha målat för tjockt och/eller inte strukit in färgen ordentligt i alla små skrymslen?
Eventuellt så kan du ha målat för tjockt och/eller inte strukit in färgen ordentligt i alla små skrymslen?
Tranemo räknar jag som ett bra märke i dom här sammanhangen.
Har själv målat med deras färg med mycket gott långtidsresultat.
Däremot håller jag med om för tjocka lager. Det är nog orsaken till att många brädfasader släpper sin färg oavsett typ.
Tunn utspädd färg åtminstone i första lagret.
Har själv målat med deras färg med mycket gott långtidsresultat.
Däremot håller jag med om för tjocka lager. Det är nog orsaken till att många brädfasader släpper sin färg oavsett typ.
Tunn utspädd färg åtminstone i första lagret.
Kan man måla med linoljefärg utanpå akrylatfärg?
Jag förstår inte hur det går ihop isf, linoljan tränger väl inte genom plasten, vilket resulterar i när den gamla färgen väl släpper från träet så blir det såhär?
Vi (läs min sambo) har målat både fönster och dörrar med Linoljefärg från Ottossons Färgmakeri i Genarp (Skåne) och den är kanon.
Hoppas det löser sig för dig.
Jag förstår inte hur det går ihop isf, linoljan tränger väl inte genom plasten, vilket resulterar i när den gamla färgen väl släpper från träet så blir det såhär?
Vi (läs min sambo) har målat både fönster och dörrar med Linoljefärg från Ottossons Färgmakeri i Genarp (Skåne) och den är kanon.
Hoppas det löser sig för dig.
Nä, det blir inte bra skulle jag säga.X xLnT skrev:
Akrylat=plastfärg
Alkyd=syntetisk/"konstgjord" oljefärg (uppfunnen i DDR på 60-talet). Det är vad jag brukar använda istf linoljefärg när jag är snål, och inte tycker mina gamla slitna fönsterbågar från 50-talet behöver äkta linolja. Ungefär där tar mina färgkunskaper slut.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det stinker om Teknis Tranemo. Om man jämför med Ottossons som doftar ljuvligt. Jag skulle aldrig måla med den färgen.
Jag får en känsla av att underliggande färglager är alkydoljefärg. Och nu spricker den i typiska alkydoljefärgsflak. Linoljefärgen ovanpå har en tunn och mycket skör färgfilm som inte kan göra annat än att följa med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden