Jag lägger trall, ungefär 14 kvadratmeter, och jag vill lägga plankorna intill varandra eftersom de är ganska nytryckta.
Men hur håller jag ihop dem så att det blir rakt hela vägen. Det har funnits ett verktyg för detta, men det har utgått. Tips?

Det viktiga är att trallen följer en rak linje än att de ligger tätt ihop.

Markera trallbrädans bredd i var ände
Snörslå typ var tredje
Följ markeringarna

Demmpa Demmpa skrev:
Det viktiga är att trallen följer en rak linje än att de ligger tätt ihop.

Markera trallbrädans bredd i var ände
Snörslå typ var tredje
Följ markeringarna
Ja, så gör jag nu, men det blir väldigt tungt till slut. Det har funnits ett hjälpmedel som gick att haka fast i trallen och så kunde man dra ihop den med spännband.

R Rattan skrev:
Ja, så gör jag nu, men det blir väldigt tungt till slut. Det har funnits ett hjälpmedel som gick att haka fast i trallen och så kunde man dra ihop den med spännband.

Använd en kraftigare enhandstving och vämd backarna så att de spänner ut. Pressa mot kortlingar eller tillfälligt fastskruvade klossar där det behövs. Lägg bräderna så att de buktar ut på sidorna, inte mitten, det är lättare att pressa ihop ändarna än mitten.

H Huzzbutt skrev:
Använd en kraftigare enhandstving och vämd backarna så att de spänner ut. Pressa mot kortlingar eller tillfälligt fastskruvade klossar där det behövs. Lägg bräderna så att de buktar ut på sidorna, inte mitten, det är lättare att pressa ihop ändarna än mitten.
Det ska jag prova. Tack så mycket!☀️

L Leif i Skåne skrev:
Kolla här inlägg #12
Detta gäller för 5 mm springa på 120 trall
Naturligtvis kan man använda mindre springa om trallen är nytryckt t. ex. 2 mm ger 122+122.

[länk]
Tack så mycket! ☘️

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.