Byggahus.se
Håller med om att det borde reklameras om det inte löser sig med lite tid, trallen ser ju nylagd ut och har kanske bara inte hunnit torka ut och krympa ännu. Men däremot känns det ju som en galen konstruktion att ha kontinuerliga brädor under skenan. Även med bra springa finns det ju en stor risk att brädorna kupar sig och vatten rinner in där. De kanske hade fungerat om man inte vill ha heltäckningsmatta, men det där ser ut som att det kommer vara problem oavsett om det blir springor i trallen. Vem specificerade denna lösning? Var det byggaren skulle jag personligen vilja reklamera det också.
 
  • Gilla
Heden71 och 2 till
  • Laddar…
Som flera har skrivit redan, att bara ställa glasväggar på en trall på det sättet är att be om problem. Insidan och utsidan måste vara separerade på något sätt, så att regnvatten omöjligt kan leta sig in. Trä rör ju dessutom på sig, speciellt blött virke, som gärna reser sig lite beroende på hur det är lagt, alltså kupar sig. Då blir det en fin tunnel under profilerna. Skruvar eller silikon löser inte det.

Jag hade fräst/sågat bort trallen och skapat en ränna där profilerna ska stå, och sen byggt en ordentlig syll som profilerna kan stå på. Kanske lite sent att göra ett sådant ingrepp nu dock. Man får ju dock se till att eventuellt regnvatten inte kan rinna in via golvreglarna till det isolerade bjälklaget under inglasningen, utan att det vattnet har någonstans att ta vägen också.

/S
 
  • Gilla
Birgitta Horn Torngren och 7 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Som flera har skrivit redan, att bara ställa glasväggar på en trall på det sättet är att be om problem. Insidan och utsidan måste vara separerade på något sätt, så att regnvatten omöjligt kan leta sig in. Trä rör ju dessutom på sig, speciellt blött virke, som gärna reser sig lite beroende på hur det är lagt, alltså kupar sig. Då blir det en fin tunnel under profilerna. Skruvar eller silikon löser inte det.

Jag hade fräst/sågat bort trallen och skapat en ränna där profilerna ska stå, och sen byggt en ordentlig syll som profilerna kan stå på. Kanske lite sent att göra ett sådant ingrepp nu dock. Man får ju dock se till att eventuellt regnvatten inte kan rinna in via golvreglarna till det isolerade bjälklaget under inglasningen, utan att det vattnet har någonstans att ta vägen också.

/S
Om man inte ska göra om allt bör i alla fall vattnet kunna rinna undan lättare. En åtgärd skulle kunna vara att fräsa eller såga spåren bredare. Eventuellt med hål närmast dörren. Det måste ju kunna rinna bort så det inte samlas vid innedelen. Men det är ju samma bräder som går rätt igenom, så en viss fukt kommer in i alla fall. Lycka till!
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Jo tyvärr finns det en hel del klåpare som tycker att det är "snyggt" när trallen ligger dikt an utan springor. Även en del "snickare" bygger på detta vis utan att förstå villka konsekvenser det får.
Trä är ett levande material och sväller / torkar (krymper) vissa förstår inte ens att man måste ta hänsyn till om trallen är nyimpregnerad och dyngsur eller om den är torr när man lägger den.
Även bredden påverkar springan mellan trallen. Sen är det väl en smaksak hur stor springa man vill ha när den är torr, men det viktigaste är att det finns en springa även när den är blöt.

Sen som många andra skrivit bör man absolut inte ha en trall som fortsätter in under en inglasning och ut på andra sidan.
Som det ser ut på bilderna så transporteras en del vatten in i springan som fungerar som ett dike när trallen ligger dikt an.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
F Freda skrev:
Jo tyvärr finns det en hel del klåpare som tycker att det är "snyggt" när trallen ligger dikt an utan springor. Även en del "snickare" bygger på detta vis utan att förstå villka konsekvenser det får.
Trä är ett levande material och sväller / torkar (krymper) vissa förstår inte ens att man måste ta hänsyn till om trallen är nyimpregnerad och dyngsur eller om den är torr när man lägger den.
Även bredden påverkar springan mellan trallen. Sen är det väl en smaksak hur stor springa man vill ha när den är torr, men det viktigaste är att det finns en springa även när den är blöt.

Sen som många andra skrivit bör man absolut inte ha en trall som fortsätter in under en inglasning och ut på andra sidan.
Som det ser ut på bilderna så transporteras en del vatten in i springan som fungerar som ett dike när trallen ligger dikt an.
Det är knepigt det där med trall. Jag la själv med en tumstock i mellan i våras. I mitten av sommaren ångrade jag att jag inte la den tätare men sent på hösten var jag tacksam.
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
Har inte riktigt fått ihop det hela än, det ser för blött ut på vissa bilder med mattan :thinking:

Vi lägger vår trall oftast utan mellanrum, för det justerar sig oftast när den torkat på plats. Har funkat både i skugga o full sol (dock blir det alger på träet i skuggan, för det inte hinner torka upp ordentligt - men det ligger ju inte vatten uppepå för det.. har samma problem på trävägg i skugga)

MEN..

Beroende på hur man vill lösa problemet, om man tror det är ”fel på springorna”.. är ett alternativ att använda sänksåg i de befintliga ”springorna”.. klingan är ungefär som en enkrona i tjocklek.. vilket är ungefär lämpligt till uteplatsens springor.. ev rundning av plankans kant försvinner ev.. ta liten slip (slippapper) o putsa lite i träet genom att pressa i ”springans mitt”.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
En spaning jag har är att hantverkare sällan är bra konstruktörer dom många är vana att bli servade med färdiga ritningar att jobba efter. Blir det fel är det fel på ritningen. Det är ställer till det vid mindre privata arbeten då man sällan har en genomtänkt konstruktion utan löser saker efter hand. Det skapas ett moment 22 där hanterverkarn frågar hur man som privatperson tänkt och där man ofta svarar "att det ska bli bra och rätt?" varför hantverkaren löser situation på ett för stunden hanterbart sätt för att komma vidare.

Jag har själv lärt mig den läxan ett par gånger. Lösningen är att antigen försöka hitta en konstruktör alternativt läs på själv och i dialog säkerställa bra lösningar. Eftersom konstruktörer är svåra att hitta och fördyrar småarbeten verkar det som om man inte har något val att själv vara påläst.
 
  • Gilla
GreenYoda och 6 till
  • Laddar…
Tyvärr finns det väldigt många felbyggda altaner och likaså uterum. Ofta vill kunder och snickare ha trall utan springor så de
Läggs nästan alltid för tätt. Alltså tätare än anvisningarna ifrån svenskt trä. Om man absolut skall bygga ett uterum på trätrall i stället för betongplatta som är det bästa så måste trallen vara separat utanför och innanför det går inte att ställa den uppepå en befintlig trall vatten kommer sugas in mellan trä och aluminiumprofiler med kapillärkraften även om man tätar under eller emot. Vad har du för bredd på trallbrädorna? Är det tre skruv per trall på alla ställen där trallen är skruvad?

https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/montering-av-trall-2021-publikation.pdf
 
  • Gilla
Birgitta Horn Torngren och 1 till
  • Laddar…
B
jonna69 jonna69 skrev:
Förklaring till bilderna:
1. Min teori till varför det blev "översvämning". Ösregn och blåst. Vattnet rann ner på glasdörr, ner i skenan. Eftersom vattnet ansamlas utanför uterummet, när det inte kan rinna ner (i vart fall inte så snabbt som det skulle behöva) vänder vattnet inåt istället och mattan suger upp vattnet som en disktrasa.

2. Här ser man hur fukten vandrar, och jag förstår ju nu att trallen borde brytits där uterummet startar. Eftersom samma snickare gjort både altandäck och uterum, och ritningen på uterummet fanns redan när altandäcket byggdes - borde då inte snickaren tagit hänsyn till det? Uterummet har isolerat tak, isolerdörrar och frigolit under golvet för tätning.
Det här får jag förmodligen stå ut med, och mattan ska klara fukt så "vandrande fukt" är ett mindre problem, men jag tycker en professionell snickare borde brutit trallen - eller?

3. Tätningen bristfällig. På den andra sidan av uterummet lades en tätningslist UNDER skenan (efter min påpekan). På den här sidan gjordes inte det, utan det lades en silikonfog på insida och utsida. Jag är rädd att detta inte är en hållbar lösning, och det syns redan att fogen behöver "fyllas på". Det känns som en "fullösning" för om de skulle rättat till och lagt list under, hade de varit tvungna att ta bort plåt som limmats på reglar för att kunna lyfta bort skenorna... =mer jobb...

4. Här ser man hur vattnet pölar upp sig...

5. Trallen. På bild 1 med kniven så ser man också att bara den yttersta spetsen på kniven går ner mellan trallen. Väldigt tätt alltså.

6. Här ser man att trallen lutar neråt mot uterummet. Inom riktmärkena dock, och hade trallen släppt igenom vattnet hade detta inte varit ett problem. Men när det nu både lutar och är för tätt blir det ett problem.

7. Här syns rester av "översvämningen". Troligen hade det varit ett rejält ösregn, och en tredjedel av mattan, den delen som är mot "problemsidan", var plasksur.
problemet är att kan kör med avstånd mellan, det ska mätas kant-kant inkl ett mellanrum. Svenskt trä har riktlinjer. 125mm tror jag det är för 120 trall. Följer man det kommer det rinna igenom även när det är som fuktigast, och det spelar ingen roll hur fuktigt det var när trallen lades.

och tro mig, jag har lagt om min 2 ggr på tre år. Så nu är det slaviskt sen dess. Ju bredare trall desto värre. Jag kör tajtare än rekommenderade 152mm på 145 trall, kör 150, för det blir så mycket enklare att räkna… ;-). Och det funkar fint.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
jonna69 jonna69 skrev:
2. Hur kan man lösa detta? Att plocka upp trallen och lägga nytt känns inte som ett alternativ=/. Jag vill såklart att snickaren åtgärdar detta på nåt sätt, men jag litar inte på honom och är rädd att han kör en quickfix..
Med en sänksåg kan man öka mellanrummet. Det gjorde jag med min trall på några timmar. Passa på när det är tätt. Jag hade monterat torra brädor med 4 mm avstånd och det blev tätt på vintern. Med en liten handhyvel kan man även fasa av snitten om man vill att det ska vara lite fint i kanterna.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Ja en sak är vi säkra på, det kommer garanterat mer regn :)
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Det kan ju lätt bli en sänka om man lägger en vägg mitt emellan två golvreglar. Jag hade lagt bergoplattor mellan mattan och trallen eller tagit bort mattan. Börjar mattan bli blöt så suger den ju dessutom in vattnet som kommer som en disktrasa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Annaet och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
problemet är att kan kör med avstånd mellan, det ska mätas kant-kant inkl ett mellanrum. Svenskt trä har riktlinjer. 125mm tror jag det är för 120 trall. Följer man det kommer det rinna igenom även när det är som fuktigast, och det spelar ingen roll hur fuktigt det var när trallen lades.

och tro mig, jag har lagt om min 2 ggr på tre år. Så nu är det slaviskt sen dess. Ju bredare trall desto värre. Jag kör tajtare än rekommenderade 152mm på 145 trall, kör 150, för det blir så mycket enklare att räkna… ;-). Och det funkar fint.
Impregnerad trall skall normalt förvaras och läggas i blött skick utan springor. Om man lägger torkad trall så måste man mäta upp hur mycket trallen torkat och mäta upp springor efter det vilket är svårt eftersom trallen kan vara olika torr beroende på var i bunten den låg.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Borra några hål (i mellanrummen) utanför utehuset. Genom frigoliten också. Då borde vattnet kunna rinna iväg. Se vad som händer?!
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
T-dog T-dog skrev:
En spaning jag har är att hantverkare sällan är bra konstruktörer dom många är vana att bli servade med färdiga ritningar att jobba efter. Blir det fel är det fel på ritningen. Det är ställer till det vid mindre privata arbeten då man sällan har en genomtänkt konstruktion utan löser saker efter hand. Det skapas ett moment 22 där hanterverkarn frågar hur man som privatperson tänkt och där man ofta svarar "att det ska bli bra och rätt?" varför hantverkaren löser situation på ett för stunden hanterbart sätt för att komma vidare.

Jag har själv lärt mig den läxan ett par gånger. Lösningen är att antigen försöka hitta en konstruktör alternativt läs på själv och i dialog säkerställa bra lösningar. Eftersom konstruktörer är svåra att hitta och fördyrar småarbeten verkar det som om man inte har något val att själv vara påläst.
ja, tyvärr är det en läxa. Jag har litat på att snickaren både har kompetens och erfarenhet. Jag hade en ritning på altan och uterum, när altanen byggdes borde han tagit höjd för vad som krävdes för uterummet. Men han verkar ha kört på det som gick fort..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.