Hej!

Skulle vilja minska tiden lyset står på i taket på badet.
På utsidan av väggen sitter brytare och dimmer.

FInns det nånting man kan montera in bak brytaren som är kopplad trådlös till en deckare som man kan placera på valfri plats inne på badet?

trekko skrev:
Hej!

Skulle vilja minska tiden lyset står på i taket på badet.
På utsidan av väggen sitter brytare och dimmer.

FInns det nånting man kan montera in bak brytaren som är kopplad trådlös till en deckare som man kan placera på valfri plats inne på badet?
Ja. Nexa har det du söker. Du får dock byta ut dimmern till vanlig brytare med fjäder. Dimmningen sköts sedan av pucken du sätter i dosan. Sedan kompletterar du bara med nexas trådlösa inomhus sensor.

Måste jag verkligen byta dimmern? Innan dimmern sitter en 2polig brytare.
Man kan inte ersätta den istället?
Kravet på att det ska vara 2polig brytning tror jag är borta nu (hus i norge).
Till saken hör kanske den att det är 12V spottar i taket med elektroniska trafos.

trekko skrev:
Måste jag verkligen byta dimmern? Innan dimmern sitter en 2polig brytare.
Man kan inte ersätta den istället?
Kravet på att det ska vara 2polig brytning tror jag är borta nu (hus i norge).
Till saken hör kanske den att det är 12V spottar i taket med elektroniska trafos.
Sitter dimmern kopplad i serie med brytaren?

Ja, sitter efter brytaren

trekko skrev:
Ja, sitter efter brytaren
Då kan du nog använda on/off pucken instället.

Du menar den nexapucken? samma som teknikmagasinet säljer?
Monteras den bak brytare eller dimmer? Spörs om det inte blir för trångt.
Jag kan ju inte helt ersätta 2p brytare med den här.. det kan inte vara tillåtet.

En variant är ju att bara använda en vanlig nexa-fjärr istället för rörelsesensorn, då kan du dimma ljuset bäst du vill medan du ligger i plurret. Visst, 9/12V från batteriet är väl ingen höjdare att få en stöt av t.ex. på tungan, men så länge det inte är husdjur eller barn som badar så är väl elfaran att ha fjärrkontrollen i badrummet försumbar. Plasta in den på nåt bra vis.

Jag kom just nu på ett faktiskt användningsområde för de där "försegla plastpåse"-maskinerna som tv-shop sålt då och då, i med fjärrkontroll, "svetsa" igen plastpåsen och använd i badrummet utan större fuktskaderisk. En "omsvetsning" vid varje batteribyte behövs såklart, så man bör nog undvika fjärrkontrollsystem som kör de där 12V-batterierna som tar slut på nolltid.

Ja, det hade ju varit en kul ide det oxå, men det behöver jag inte. Orkar fortfarande gå upp och dimma ljuset om det ska vara aktuellt.

Problemet är bara att övriga familjen låter ljuset stå på i tid och otid och de 12V spotarna blir J%&%& varma och det gillar jag inte.
Jag vill ju ha auto off o auto on här.

trekko skrev:
Du menar den nexapucken? samma som teknikmagasinet säljer?
Monteras den bak brytare eller dimmer? Spörs om det inte blir för trångt.
Jag kan ju inte helt ersätta 2p brytare med den här.. det kan inte vara tillåtet.
Du får rådfråga en norsk elektriker. Pucken får plats i dosan bakom en normal brytare.

Tröttnade också på att vissa här hemma inte släckte efter sig trots ständiga påminnelser (jag inbillar mig att tonåringar är latare idag än för 25 år sedan). Så i större delen av huset är belysningen närvarostyrd numera.

Trappautomatik så att man måste trycka tillräckligt ofta för att lyset ska vara igång? ;) ;)

Det har jag råkat ut för i Paris. Hål-i-golvet toalett i trapphuset, belysning kopplad till trapptimern och endast knapp i trapphuset. Inga långa tankestunder där inte.

snaggletooth skrev:
Tröttnade också på att vissa här hemma inte släckte efter sig trots ständiga påminnelser (jag inbillar mig att tonåringar är latare idag än för 25 år sedan). Så i större delen av huset är belysningen närvarostyrd numera.
Vad använder du dig av för system?
Hur fungerar närvarostyrda system generellt med husdjur?

Ska man köra tex http://www.jula.se/ir-sensor-408027 + http://www.jula.se/infalld-mottagare-408054?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.