1 859 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Trä trä trä i badrumet
Dåliga ideer finns det gott om och detta må kanske vara en av dem men vi har stött och blött så många andra lösningar utan att komma vidare så nu har vi (nästan) bestämt oss för denna och vill gärna ha lite tips på hur vi gör idén mindre dålig.
Vi har ett badrum som börjar bli gammalt, det har plastmatta på väggar och golv. Rakt på detta har vi tänkt regla och montera bröstpanel och trägolv. Givet att försäkringsbolaget inte kommer täcka fuktskador i den här lösningen men rummet är litet och detta blir billigt och vi är inte främande för att göra om det om några år.
Vi kommer ha dushkabin så vatten kommer inte att spruta direkt på golv eller väggar men så klart blir det ju fuktigt i luften.
Vad kan vi göra för att få detta att hålla så länge så möjlig?
Skall man montera golvet och bröstpanelen tätt mot varandra och mot väggen eller luftigt så fukt kan strömma fritt?
Vi tänkte måla golvplankorna gråvita för att det är snyggt men kan det vara smart att även måla undersidan av dem för att få dem "jämntäta" mot fukt så de inte slår sig?
Skulle man kunna ha lite värmeslingor mellan plastmattan och trägolvet för att torka upp där ellre kommer det bara att bli ett vamt och fuktigt utrymme där för mögelodling?
Kan man rent av tänka sig att man gör hål på tvärsen i golv och väggreglar och aktivt försöker ventilera under golvet?
Alla tips om hur man gör en dålig idee lite bättre emotages tacksamast!
Tim
Vi har ett badrum som börjar bli gammalt, det har plastmatta på väggar och golv. Rakt på detta har vi tänkt regla och montera bröstpanel och trägolv. Givet att försäkringsbolaget inte kommer täcka fuktskador i den här lösningen men rummet är litet och detta blir billigt och vi är inte främande för att göra om det om några år.
Vi kommer ha dushkabin så vatten kommer inte att spruta direkt på golv eller väggar men så klart blir det ju fuktigt i luften.
Vad kan vi göra för att få detta att hålla så länge så möjlig?
Skall man montera golvet och bröstpanelen tätt mot varandra och mot väggen eller luftigt så fukt kan strömma fritt?
Vi tänkte måla golvplankorna gråvita för att det är snyggt men kan det vara smart att även måla undersidan av dem för att få dem "jämntäta" mot fukt så de inte slår sig?
Skulle man kunna ha lite värmeslingor mellan plastmattan och trägolvet för att torka upp där ellre kommer det bara att bli ett vamt och fuktigt utrymme där för mögelodling?
Kan man rent av tänka sig att man gör hål på tvärsen i golv och väggreglar och aktivt försöker ventilera under golvet?
Alla tips om hur man gör en dålig idee lite bättre emotages tacksamast!
Tim
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag tror inte att svaren ovan ger ngt åt frågeställaren. Helt onödiga kommentarer alltså.
Jag förstår hur du tänker och när det gäller väggarna tror jag att det skulle gå bra, men limma gärna reglar som du fäster din träpanel i, då får du också ett luftutymme bakom panelen.
Golvet tror jag mindre på att det skule bli bra. Behåll matta eller om du absolut ska ha trä, kör med trätrallar som kan lyftas undan så att du kan rengöra under.
Jag förstår hur du tänker och när det gäller väggarna tror jag att det skulle gå bra, men limma gärna reglar som du fäster din träpanel i, då får du också ett luftutymme bakom panelen.
Golvet tror jag mindre på att det skule bli bra. Behåll matta eller om du absolut ska ha trä, kör med trätrallar som kan lyftas undan så att du kan rengöra under.
Kurtivan har förståss rätt, vi vet att den rådande uppfattningen är att man inte har trä i badrum och givetvis VILL vi inte göra om badrummet om några år. Vi vill göra det så bra att det håller med träinredning. Frågan är bara hur?
Om någon har ideer om vad man kan göra för att det skall fungera med trä i badrumet är vi nyfikna på dem.
Bra ide att limma reglarna! Det låter onekligen bra att få en luftspalt mellan panel och vägg men räcker det? Om man inte ventilerar bakom blir det väll ändå ganska tätt? Exempelvis mellan regel två och tre kommer det ju att bli en väldigt tät luftficka, väggen tätar bakåt och panelen tätar framåt. och reglarna tätar uppåt och nedåt. Bör man på något säg göra hål i reglarna fär att få en bra luftströmmning? Och / eller rent av tvinga fram luftcirkulation på mekanisk väg?
warwick: Vi hade faktiskt bestämt oss för nya plastmattor för länge sedan men gav upp då vi inte hittade något som vi tyckte var bra. Jämför med tapeter där varje affär har 10 olika pärmar med tapeter men samtidigt kanske bara har totalt tio olika plastmattor som är i det närmaste lika dana.
Tim
Om någon har ideer om vad man kan göra för att det skall fungera med trä i badrumet är vi nyfikna på dem.
Bra ide att limma reglarna! Det låter onekligen bra att få en luftspalt mellan panel och vägg men räcker det? Om man inte ventilerar bakom blir det väll ändå ganska tätt? Exempelvis mellan regel två och tre kommer det ju att bli en väldigt tät luftficka, väggen tätar bakåt och panelen tätar framåt. och reglarna tätar uppåt och nedåt. Bör man på något säg göra hål i reglarna fär att få en bra luftströmmning? Och / eller rent av tvinga fram luftcirkulation på mekanisk väg?
warwick: Vi hade faktiskt bestämt oss för nya plastmattor för länge sedan men gav upp då vi inte hittade något som vi tyckte var bra. Jämför med tapeter där varje affär har 10 olika pärmar med tapeter men samtidigt kanske bara har totalt tio olika plastmattor som är i det närmaste lika dana.
Tim
Montera bröstningen så det blir en liten glipa underst och en överst, så att luften kan självcirkulera bakom (funkar ju att ha trätak i badrum, så varför inte bröstning om man inte sprutar vatten på den)
Gällande golvet har du rätt i att måla båda sidorna hjälper mot att de slår sig. Det blir ju trixigt att få till golvet om det är fall (vilket jag antar). Kanske trätrallar är lösningen, men man måste ju lyfta dessa för att städa under imellanåt vilket jag tycker verkar jobbigt....
Gällande golvet har du rätt i att måla båda sidorna hjälper mot att de slår sig. Det blir ju trixigt att få till golvet om det är fall (vilket jag antar). Kanske trätrallar är lösningen, men man måste ju lyfta dessa för att städa under imellanåt vilket jag tycker verkar jobbigt....
Väggar har jag ingen ide om men golv vet jag att det går att lägga tätmatta och sedan limma golvet på. Kör man sedan med hårdvax så står det emot mycke fukt om det hålls efter. Han som jag köpte golvet av till min lilla toalett hade gjort på detta vis i sitt badrum och då jag har vaxad ek på toaletten och 2 grabbar som inte alltid träffar rätt och slabbar med vatten från handfatet så vet jag att det tål mer än vad man tror bara vattnet har möjlighet att torka upp.
Toppenide med först stående sedan liggande reglar då blir det ju lätt med bra cirkulation.
Lite fall är det på nuvarande golvet men inte särskilt mycket. Jag hade inte tänkt göra någon lutning på trägolvet, är det viktigt? Min tanke var att det vatten som hamnade där får man torka bort.
"snuttjulle" Vad menar du med att limma golvet? Jag har plastmatta på golvet idag så tätskiktet är ju inga problem men tror du altså att det är bättre att limma golvet direkt på mattan jämfört med att sätta det på reglar? Vill man inte alltid ha luftcirkulation runt brädorna? Eller förstod jag ditt förslag om att limma fel?
Tim
Lite fall är det på nuvarande golvet men inte särskilt mycket. Jag hade inte tänkt göra någon lutning på trägolvet, är det viktigt? Min tanke var att det vatten som hamnade där får man torka bort.
"snuttjulle" Vad menar du med att limma golvet? Jag har plastmatta på golvet idag så tätskiktet är ju inga problem men tror du altså att det är bättre att limma golvet direkt på mattan jämfört med att sätta det på reglar? Vill man inte alltid ha luftcirkulation runt brädorna? Eller förstod jag ditt förslag om att limma fel?
Tim
Amen va kul att andra har samma idé som jag!
Jag tror att det är bra att bevara befintligt fuktspärr så gott det går, dvs limma reglar både på väggar och golv. För att få cirkulation utan att behöva dubbelregla kan man lägga reglar lite omlott med lite avstånd så luften kan röra sig.
Lämna rörelsemån mot tak, golv och vägg.
Duschkabinen ska väl stå på trägolvet? I så fall ska man nog tänka på hur man kommer åt golvbrunnen.
Jag har också funderat på vilken behandling golvet ska ha. Om man målar (blank färg) blir det ju gärna halt. Nu lutar jag åt att olja alternativt låta det vara obehandlat.
Och det här med fukten... jag tror på trä. Huset är ju uppvärmt och om det är schysst ventilation torkar träet upp mellan omgångarna.
Lycka till och berätta gärna hur ni fick till det.
Jag tror att det är bra att bevara befintligt fuktspärr så gott det går, dvs limma reglar både på väggar och golv. För att få cirkulation utan att behöva dubbelregla kan man lägga reglar lite omlott med lite avstånd så luften kan röra sig.
Lämna rörelsemån mot tak, golv och vägg.
Duschkabinen ska väl stå på trägolvet? I så fall ska man nog tänka på hur man kommer åt golvbrunnen.
Jag har också funderat på vilken behandling golvet ska ha. Om man målar (blank färg) blir det ju gärna halt. Nu lutar jag åt att olja alternativt låta det vara obehandlat.
Och det här med fukten... jag tror på trä. Huset är ju uppvärmt och om det är schysst ventilation torkar träet upp mellan omgångarna.
Lycka till och berätta gärna hur ni fick till det.
OM jag förstod han som gjort detta i sitt badrum rätt så hade han limmat trät direkt på tätskiktet neråt. Nu kan jag inte vara säker på att han ens hade tätskikt utan detta är något jag bara tar för givet. Det man i måste tänka på är skador som kan bli i husstomme och kanske inte så mycke vad som händer med ytskiktet i detta fall då man nästan räknar med mindre skador på detta men om stommen ruttnar upp blir det andra problem.
Badrummet är litet som det är så att slippa dubbelregla genom att regla omlott låter väldigt tilltalande men det känns lite hemmabygge att inte ha hela reglar. Om man inte har väligt korta reglar blir det ju också rimligen sämre luftgenomströmmning. Hmm, svårt vi får mäta rummet noga och se vad vi får platts med.
När ni säger limma, menar ni då att man bara tar vanligt montagelim?
Typ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=46593999
Håller det? Drar sig inte trä ganska mycket och kraftigt? Vore ju tråkigt om reglarna lossnade.
Vi tänkte ha dushkabinen på plastgolvet, altså nedsänkt i trägolvet. Helt nyligen har vi nu börjat fundera på att bygga det vanliga trägolvet till ca 20cm från dushkabinen och runt den bygga en egen liten golvbit som är lös så den faktiskt går att plocka bort för att städa och eventuellt komma åt golvbrunnen. Hur som helst så vill vi ha en lite högre sockel eller liknande som täcker (den alltid fula) plast baljan som utgör golvet i de flesta dushkabiner.
Jag har inte funderat över att ett blankmålat golv skulle bli halt, är det verkligen ett problem? Kan man inte i så fall bara lägga en matta på det? Min plan med målningen var:
Grundolja
Grundfärg
Vanlig blank utomhustäkfärg.
Eller finns det särskilda gifter i utomhusfärg som man inte vill ha in? Det är ju en smaksak men jag tycker det det är snyggare med blankmålat än med olja eller obehandlat trä. Dessutom bör det ju bli en del fuktfläckar på ett oljat eller obehandlat trägolv? I och för sig är det ju bara första fuktfläcken som stör på ett nytt golv. 100 fläckar är ju bara snygg patina så det kanske man kan ordna i förväg.
Tim
När ni säger limma, menar ni då att man bara tar vanligt montagelim?
Typ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=46593999
Håller det? Drar sig inte trä ganska mycket och kraftigt? Vore ju tråkigt om reglarna lossnade.
Vi tänkte ha dushkabinen på plastgolvet, altså nedsänkt i trägolvet. Helt nyligen har vi nu börjat fundera på att bygga det vanliga trägolvet till ca 20cm från dushkabinen och runt den bygga en egen liten golvbit som är lös så den faktiskt går att plocka bort för att städa och eventuellt komma åt golvbrunnen. Hur som helst så vill vi ha en lite högre sockel eller liknande som täcker (den alltid fula) plast baljan som utgör golvet i de flesta dushkabiner.
Jag har inte funderat över att ett blankmålat golv skulle bli halt, är det verkligen ett problem? Kan man inte i så fall bara lägga en matta på det? Min plan med målningen var:
Grundolja
Grundfärg
Vanlig blank utomhustäkfärg.
Eller finns det särskilda gifter i utomhusfärg som man inte vill ha in? Det är ju en smaksak men jag tycker det det är snyggare med blankmålat än med olja eller obehandlat trä. Dessutom bör det ju bli en del fuktfläckar på ett oljat eller obehandlat trägolv? I och för sig är det ju bara första fuktfläcken som stör på ett nytt golv. 100 fläckar är ju bara snygg patina så det kanske man kan ordna i förväg.
Tim
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden