5 077 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
TP-kabel i 25mm flexslang?
Jag har ett par flexslangar dragna mellan våningsplanen som jag tror är 25mm (19-20mm innerdiameter i alla fall), som jag ska dra TP-kabel i. Hur många cat6 kablar är det rimligt att försöka få igenom? (Eller snarare 1st cat5e som jag har liggande, sedan cat6 som jag ska köpa)
Tre borde inte vara något problem förutsatt att slangarna inte är dragna med för snäva böjar? Eller t.o.m. fyra?
Tre borde inte vara något problem förutsatt att slangarna inte är dragna med för snäva böjar? Eller t.o.m. fyra?
Tre skulle jag tro, det har jag lyckats med, men fyra känns tajt. Kan rekommendera att ha en bräda med tre hål i på ingående sidan för att undvika att det kommer in en knut i slangen. Klippa av längder innan som rullas ut kan också hjälpa. Skall du försöka med fyra måste du nog ha någon vid ingående som kör i glidmedel. Se till att ha en bra övergång från dragtråd till kablar, det får inte vara en klumpig knut.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Jobbar med detta dagligen, brukar kunna tvinga i 3 kablar i flex 16 korta bitar, 2 medellånga bitar och 1 hur långt som helst.
I Flex 25 som du använder skulle jag säga att du lär få in minst 5 st, troligtvis mer om du ser till att dom går in i samma formation hela tiden, börjar dom korsa varandra är det kört.
I Flex 25 som du använder skulle jag säga att du lär få in minst 5 st, troligtvis mer om du ser till att dom går in i samma formation hela tiden, börjar dom korsa varandra är det kört.
Att vara två är nyckeln i all kabeldragning, en som matar och en som drar!
Just när det gäller nätverkskabel tycker jag att lättaste sättet är att kllippa alla förutom ett par som man sedan trär i dragfjäderns öga och tvinnar.
Jag är för övrigt mäkta imponerad av den som får i tre nätverkskablar i 16mm rör, det måste vara extra tunna Cat5e.
Just när det gäller nätverkskabel tycker jag att lättaste sättet är att kllippa alla förutom ett par som man sedan trär i dragfjäderns öga och tvinnar.
Jag är för övrigt mäkta imponerad av den som får i tre nätverkskablar i 16mm rör, det måste vara extra tunna Cat5e.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Kan ta fram E-nummer på kabeln vi använder i firman, Cat6 är det iallafall. Får man i 2 kablar så får man nästan alltid i 3, iom. att den tredje kabeln bildar en "triangel" och inte vidgar diametern något.tommib skrev:Att vara två är nyckeln i all kabeldragning, en som matar och en som drar!
Som jag sa gäller detta bara korta sträckor, och raka slangar/rör. En böj o det e kört.
Jag tänker mig att den tredje kabeln pressar de andra två lite åt sidan, bort från maximal diameter. Men jag tror dig när du säger att det går. Samtidigt ser jag inte någon större anledning att i praktiken göra så då åtminstone jag inte har mer än två uttag i varje dosa...
Klicka här för att svara