2 464 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Totalentreprenadform & Generalentreprenad
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det finns inget enkelt svar på frågan (i så fall hade det bara funnits en entreprenadform).
Totalentreprenad framhävs oftast som den säkraste, minst risk för dig som beställare. Men det har ett pris. Och det finns fallgropar, som ökar risken.
Totalentreprenad framhävs oftast som den säkraste, minst risk för dig som beställare. Men det har ett pris. Och det finns fallgropar, som ökar risken.
H hempularen skrev:
Alltså jag menar mest vad ekonomiska för byggherrar mellan Generalentreprenad och Totalentreprenad typ
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Eftersom totalentreprenad innebär att byggföretaget tar en större risk, så är den alltid dyrare att upphandla. Men du står som byggherre med en högre risk, som kan bli hur dyr som helst vid en generalentreprenad. Det finns inget enkelt svar på frågan.
Den som har bäst projektering skulle jag säga, entreprenadformen är inte avgörande för tidsplanen
Inte en del, antingen så projekterar byggherren och entreprenören gör utförandet från projekteringen = Utförandeentreprenad (Generalentreprenad, samverkan)
Eller så projekterar entreprenören och gör ett utförande = totalentreprenad
Men är det en skolfråga då det bara är synonymt med att byggherren är en privatperson som det förutsätts inte har någon kunskap så kan du nog svara att en totalentreprenad är den säkraste för byggherren gällandes tidsplanen.
Annars så kan en byggherre vara en projektör som är vass och inte vill ha en totalentreprenad då dom är bättre på att projektera än byggbolaget som gör utförandet
Så, jag kan vrida och vända på det åt alla håll och kanter
Men är det en skolfråga då det bara är synonymt med att byggherren är en privatperson som det förutsätts inte har någon kunskap så kan du nog svara att en totalentreprenad är den säkraste för byggherren gällandes tidsplanen.
Annars så kan en byggherre vara en projektör som är vass och inte vill ha en totalentreprenad då dom är bättre på att projektera än byggbolaget som gör utförandet
Så, jag kan vrida och vända på det åt alla håll och kanter
Nu är jag med! Tack så mycketPeter_Henry skrev:
Inte en del, antingen så projekterar byggherren och entreprenören gör utförandet från projekteringen = Utförandeentreprenad (Generalentreprenad, samverkan)
Så, jag kan vrida och vända på det åt alla håll och kanter![]()
Klicka här för att svara