Vilken entreprenadform som är den mest ekonomiska och vilken har bästa tidsplan för byggherre? Jag har läst men är inte säkert på det svaret jag fick och därför vill jag har hjälp från er. Tack så mycket på förhand :)

Det finns inget enkelt svar på frågan (i så fall hade det bara funnits en entreprenadform).

Totalentreprenad framhävs oftast som den säkraste, minst risk för dig som beställare. Men det har ett pris. Och det finns fallgropar, som ökar risken.

H hempularen skrev:
Det finns inget enkelt svar på frågan (i så fall hade det bara funnits en entreprenadform).

Totalentreprenad framhävs oftast som den säkraste, minst risk för dig som beställare. Men det har ett pris. Och det finns fallgropar, som ökar risken.

Alltså jag menar mest vad ekonomiska för byggherrar mellan Generalentreprenad och Totalentreprenad typ

Eftersom totalentreprenad innebär att byggföretaget tar en större risk, så är den alltid dyrare att upphandla. Men du står som byggherre med en högre risk, som kan bli hur dyr som helst vid en generalentreprenad. Det finns inget enkelt svar på frågan.

H hempularen skrev:
Eftersom totalentreprenad innebär att byggföretaget tar en större risk, så är den alltid dyrare att upphandla. Men du står som byggherre med en högre risk, som kan bli hur dyr som helst vid en generalentreprenad. Det finns inget enkelt svar på frågan.
Tack :)

Jag har en fråga som behöver lite förklaringar

Vilken entreprenadform som håller den bästa tidsplanen för en byggherre?

Den som har bäst projektering skulle jag säga, entreprenadformen är inte avgörande för tidsplanen

Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Den som har bäst projektering skulle jag säga, entreprenadformen är inte avgörande för tidsplanen
Alltså det frågan som jag fick var ju att entreprenadform som håller den bästa tidsplanen för en byggherre. Entreprenör projektera vissa del åt en byggherre om jag har rätt?

Inte en del, antingen så projekterar byggherren och entreprenören gör utförandet från projekteringen = Utförandeentreprenad (Generalentreprenad, samverkan)

Eller så projekterar entreprenören och gör ett utförande = totalentreprenad

Men är det en skolfråga då det bara är synonymt med att byggherren är en privatperson som det förutsätts inte har någon kunskap så kan du nog svara att en totalentreprenad är den säkraste för byggherren gällandes tidsplanen.

Annars så kan en byggherre vara en projektör som är vass och inte vill ha en totalentreprenad då dom är bättre på att projektera än byggbolaget som gör utförandet

Så, jag kan vrida och vända på det åt alla håll och kanter :)

Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Inte en del, antingen så projekterar byggherren och entreprenören gör utförandet från projekteringen = Utförandeentreprenad (Generalentreprenad, samverkan)

Eller så projekterar entreprenören och gör ett utförande = totalentreprenad

Men är det en skolfråga då det bara är synonymt med att byggherren är en privatperson som det förutsätts inte har någon kunskap så kan du nog svara att en totalentreprenad är den säkraste för byggherren gällandes tidsplanen.

Annars så kan en byggherre vara en projektör som är vass och inte vill ha en totalentreprenad då dom är bättre på att projektera än byggbolaget som gör utförandet:D:D:D

Så, jag kan vrida och vända på det åt alla håll och kanter :)
Nu är jag med! Tack så mycket :giggle::giggle::giggle::rofl:

• Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.