Byggahus.se
Stolben, textil, trägolv, tyg och skugga, delvis dolt, inomhusperspektiv, hemmiljö, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gäller fritidshus byggt på 1950-talet, kök renoverat 1975. Bottenvåning, plankgolv med oklar mängd isolering under. Krypgrund. På plankgolvet ligger masonit och sedan vinylmatta. Rören frös och började sedan läcka i mellandagarna. Vatten rann in under vinylen. Jag upptäckte det efter ett dygn ca. Jag rev upp vinylen och började lufta ur direkt. Det känns torrt och jag tänkte bara vika tillbaka mattan igen och vara nöjd. Idag (en månad efteråt) tänkte jag dock att jag för min sinnesro måste kolla under masoniten också innan jag glömmer denna historian. Ser då något som ser ut som grönt mögel, dock helt torrt/mjöligt. Oklart om detta kommit nu eller någon gång under de 50 år som gått. Frågan är … är det farligt? Kan jag bara skura, låta torka och sen lägga tillbaka golvet? Eller behöver jag utreda mer?
 
  • Trägolv och dörrkarm, skadad fotpall, samlade smuts, otydlig bakgrund, närbild på interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är fritidshuset uppvärmt året om?
Om inte så kan vinylgolvet vara ett problem.
 
Ja, någorlunda uppvärmt. Huset var permanentboende 1975-2004. Efter det hade tidigare ägare elelement på under vintern, ca 10-15 grader. Vi har luft-luftvärme på 16 grader (dock la den av när det var köldknäpp i Skåne, därav frysskadan men det är en annan historia).
 
Men du menar att fukt underifrån annars kan ge mögel under vinylen eftersom den är tät?
 
Ja tänker att fukten kan komma från marken. och om det är kallare inne än temperaturen i krypgrunden då kan fukten vandra uppåt och kondensera mot det som är tätt.
 
Absolut, jag är med på hur du tänker. Men borde det inte då vara en större skada? Huset besiktigades när jag köpte 2018 och fuktmätning gjordes i golven utan anmärkning.
 
Plankgolvet är friskt, inte murket/fuktskadat. Bara detta dammiga ”mögel” på ytan. Och frågan kvarstår.. kan det vara farligt?
 
Ja det är en tydlig gräns... Vet du hur det ser ut under golvet på den aktuella platsen? Om golvet ska täckas så kanske du kan ta upp ett hål uppifrån om man inte kommer åt under eller utifrån.

Annars prova skrubba med mögelfri för att se om det kommer tillbaka.

Nyttigt är det knappast.
Använd andningsskydd, handskar och kanske engångsoverall vid "saneringen"
 
Fast om det är torrt så är det ju dött och påverkar inget. Finns ingen anledning att "sanera" Dammsug och skura som vanligt och låt torka.
Är ju ganska sannolikt att det är den täta mattan som orsakar detta men det ventilerar väl ändå så pass att det kanske bara uppstått under nån väldigt fuktig period nåt år. Sen har det dött och stannat av. och kanske börjat om nån period. Men det beror inte på att det redan är påväxt där utan att förutsättningarna är gynnsamma igen.
 
Mögel dör först vid en temperatur på 70-80 grader innan den temperaturen ligger möglet och väntar på rätt förutsättningar... Det går att döda mögel med gift också...

Är man känslig så kan man bli sjuk av torrt mögel. Att våttorka är bättre än att dammsuga.
 
H HSP skrev:
Mögel dör först vid en temperatur på 70-80 grader innan den temperaturen ligger möglet och väntar på rätt förutsättningar... Det går att döda mögel med gift också...

Är man känslig så kan man bli sjuk av torrt mögel. Att våttorka är bättre än att dammsuga.
Fast det måste ju ändå handla om en sanering av livskraftigt mögel ? Torrt mögel är ju liksom dött redan. Mjölet som är kvar behöver inte dödas.
 
Det torra möglet innehåller sporer.

Spor kan förklaras som svamp och algers frön. En spor är en könlös förökningskropp som när den frigörs kan bilda en ny individ. Sporer produceras ofta i mycket stor omfattning och kan ligga latent under lång tid för att börja föröka sig när klimat och omgivning är den rätta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det torra möglet innehåller sporer.

Spor kan förklaras som svamp och algers frön. En spor är en könlös förökningskropp som när den frigörs kan bilda en ny individ. Sporer produceras ofta i mycket stor omfattning och kan ligga latent under lång tid för att börja föröka sig när klimat och omgivning är den rätta.
ja jo men mögelsporer finns ju i luften konstant? Överallt.......
 
H HSP skrev:
Det torra möglet innehåller sporer.

Spor kan förklaras som svamp och algers frön. En spor är en könlös förökningskropp som när den frigörs kan bilda en ny individ. Sporer produceras ofta i mycket stor omfattning och kan ligga latent under lång tid för att börja föröka sig när klimat och omgivning är den rätta.
Vill man skrämma folk så kan man förstås det. Dammsuga brukar oftast rekommendera. Sen betvivlar jag att mattan är så hemsk. Framförallt om den legat där sedan 50-talet och skadan är så pass liten så betvivlar jag att den är så hemsk. Bara för att vi idag bygger på andra sätt så innebär det inte att det inte fungerar det som byggdes på 50-talet. Man kan tänka på badrummen byggda på 60-talet, dessa tätskikt är långt ifrån hur vi bygger idag. Vi vet att många av dessa har börjat läcka. men det är förvånansvärt många som fortfarande håller tätt. Men att bara direkt säga att något är fel när det har fungerat så många år är kanske att överdriva. För om du hade haft rätt så borde golvet vara murket med rejäla fuktskador
 
H HSP skrev:
Det torra möglet innehåller sporer.

Spor kan förklaras som svamp och algers frön. En spor är en könlös förökningskropp som när den frigörs kan bilda en ny individ. Sporer produceras ofta i mycket stor omfattning och kan ligga latent under lång tid för att börja föröka sig när klimat och omgivning är den rätta.
Jo visst kan det vara så. Men om man ändrar förutsättningarna för fukten så kommer den inte komma tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.