977 läst · 4 svar
977 läst
4 svar
Toppeffekt i Isover Energi?
I Isover Energi 2, som jag använder för energiberäkning och u-beräkning får man inte ut toppeffektsbehovet. Det enda man ser är energiförbrukningen per månad. Kan någon med enkla beräkningar eller approximationer från dessa uppgifter få ut en (för en värmepump) dimensionerande toppeffekt?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 935 inlägg
Sätt konstant temperatur för hela månaden och dela energin med tiden så får du effekt.
kWh/h=kW
Protte
kWh/h=kW
Protte
Det kan man givetvis göra, men det ger fortfarande bara MEDELeffekten. Det jag vill veta är ju vad maxeffekten blir. Dvs, jag förutsätter att utetemperaturen varierar och därför också det momentana effektbehovet. Huset jag byggt består av mycket betong och är därför väldigt värmetrögt, man borde mao bortse från kortvariga temperaturvariationer.
I mitt fall är behovet under januari 4261 kWh enligt programmet. Det innebär i snitt 4261/31/24=5.7kW. Jag gissar att detta alltså är för liten effekt på vpn om man man ska täcka in temperaturvariationerna. Enligt klimatdatan ligger medeltempen på -1.6°C i januari. Om man betänker årets januari skulle man göra bort sig ännu mer om man dimensionerade efter den temperaturen... Dvs på 5.7kW måste läggas en marginal, men hur stor då?
I mitt fall är behovet under januari 4261 kWh enligt programmet. Det innebär i snitt 4261/31/24=5.7kW. Jag gissar att detta alltså är för liten effekt på vpn om man man ska täcka in temperaturvariationerna. Enligt klimatdatan ligger medeltempen på -1.6°C i januari. Om man betänker årets januari skulle man göra bort sig ännu mer om man dimensionerade efter den temperaturen... Dvs på 5.7kW måste läggas en marginal, men hur stor då?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 935 inlägg
Att förutse vädret är ju inte lätt, du får "flytta" till en ort som har lägre medeltemperatur (går det inte att sätta tempen direkt) så får du en beräkning enligt årets dec-jan. Marginalen måste DU sätta, vilken risk vill du ta att VP inte ger full värme alla dagar på året.
Protte
Protte
Jag tror du kan fixa detta själv. Kolla efter ett gratis program under länken nedan.
Man måste ju ha koll på den kallaste dagen (DVUT) som kan inträffa under året och hur man kan reducera denna (öka) på grund av värmetröghet i huset (tidskonstant).
http://www.byggahus.se/forum/isoler...ekna-pa-isolering-och-energifoerbrukning.html
Man måste ju ha koll på den kallaste dagen (DVUT) som kan inträffa under året och hur man kan reducera denna (öka) på grund av värmetröghet i huset (tidskonstant).
http://www.byggahus.se/forum/isoler...ekna-pa-isolering-och-energifoerbrukning.html
Klicka här för att svara