Har nyligen flyttat in i en nybyggd villa där vi dragit rör för fiber. Nu när det börjar bli dags med blåsning var jag och kikade på röret och det verkar stå vatten i det. Det är pluggat i änden som slutar utvändigt och invändigt borde det inte kunna ha hamnat några större mängder vatten (mer än när jag hällde i såpavatten i ett intillliggande rör i samband med att vi hade problem att få igenom kabeln i det röret. Är orolig att det ska frysa och förhindra fiberblåsningen, vad kan jag göra? Har jag postat i fel forumdel får någon admin gärna flytta inlägget! Tacksam för svar!
Uppdatering: Röret är av typen nedan.
Uppdatering: Röret är av typen nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En variant är att ta en våtsug som du kopplar en trädgårdsslang till och för ned den slangen i röret - då suger du lätt upp allt vatten men det tar kanske lite tid.
Den andra varianten är att inifrån med en *stor* kompressor blåsa röret torrt men då måste andra änden vara så till att det inte gör något om det kommer grus, vatten, sten, gegga eller vad nu som kan ligga i röret. Går dock fortare
Den andra varianten är att inifrån med en *stor* kompressor blåsa röret torrt men då måste andra änden vara så till att det inte gör något om det kommer grus, vatten, sten, gegga eller vad nu som kan ligga i röret. Går dock fortare
Dra igenom mindre handdukar...
Nästan allt vatten kommer att tryckas ut innan "handduken" kommer fram, det är en beprövad och mycket funktionell metod, troligen den i särklass effektivaste.
Ett råd innan du torrdrar är att du byter ut dragsnöret mot ett tunt rep som är lite mer än dubbelt så långt som röret så att du kan dra fram och tillbaka. Draglinan duger inte till mycket mer än att dra in ett "riktigt" "drag rep"
Ett råd innan du torrdrar är att du byter ut dragsnöret mot ett tunt rep som är lite mer än dubbelt så långt som röret så att du kan dra fram och tillbaka. Draglinan duger inte till mycket mer än att dra in ett "riktigt" "drag rep"
Typiskt en sådan du drar efter bilen som går på diesel. Har använt sådana till att blåsa ur optoslang som markgrubbarna lyckas vattenfylla. Effektivt men mycket grisigt...hfrid skrev: