Har nyligen flyttat in i en nybyggd villa där vi dragit rör för fiber. Nu när det börjar bli dags med blåsning var jag och kikade på röret och det verkar stå vatten i det. Det är pluggat i änden som slutar utvändigt och invändigt borde det inte kunna ha hamnat några större mängder vatten (mer än när jag hällde i såpavatten i ett intillliggande rör i samband med att vi hade problem att få igenom kabeln i det röret. Är orolig att det ska frysa och förhindra fiberblåsningen, vad kan jag göra? Har jag postat i fel forumdel får någon admin gärna flytta inlägget! Tacksam för svar!

Uppdatering: Röret är av typen nedan.
50mm-kabelskyddsrar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Hur långt är röret?

Inte helt säker på hur det är draget men kanske 50m?

En variant är att ta en våtsug som du kopplar en trädgårdsslang till och för ned den slangen i röret - då suger du lätt upp allt vatten men det tar kanske lite tid.

Den andra varianten är att inifrån med en *stor* kompressor blåsa röret torrt men då måste andra änden vara så till att det inte gör något om det kommer grus, vatten, sten, gegga eller vad nu som kan ligga i röret. Går dock fortare :-)

Dra igenom mindre handdukar...

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Men det tar väl ett tag innan tjälen går ner i marken så det är risk att det fryser?

Jag antar det, mest fundersam över hur det kan stå så mycket vatten i röret? Vilken typ av kompressor behövs för att blåsa röret torrt?

En modell väldigt stor, men du har fått ett bra tips av el_richard ;)

Dra handdukar genom 50m rör med dimension 42mm känns inte riktigt genomförbart :) Dessutom sitter draglinan hårt / fast :)

Varför inte det? Självklart får du klippa till trasan så den passar. Draglinan måste du åtgärda innan fiberinstallatörerna kommer och blåser i vart fall.

Lite drygt att få torrt med handdukar om det står liter vatten i röret?

Tanken är ju att du drar med dig vattnet med handduken ;)

Så mycket begriper jag :) Menar mest att det blir ett par gånger man får dra igenom handdukar om man ska torka upp litervis med vatten :)

Nästan allt vatten kommer att tryckas ut innan "handduken" kommer fram, det är en beprövad och mycket funktionell metod, troligen den i särklass effektivaste.
Ett råd innan du torrdrar är att du byter ut dragsnöret mot ett tunt rep som är lite mer än dubbelt så långt som röret så att du kan dra fram och tillbaka. Draglinan duger inte till mycket mer än att dra in ett "riktigt" "drag rep"

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
hfrid skrev:
Jag antar det, mest fundersam över hur det kan stå så mycket vatten i röret? Vilken typ av kompressor behövs för att blåsa röret torrt?
Typiskt en sådan du drar efter bilen som går på diesel. Har använt sådana till att blåsa ur optoslang som markgrubbarna lyckas vattenfylla. Effektivt men mycket grisigt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.