Byggahus.se
Hej,

Jag skulle vilja få hjälp kring hur man ska tolka en radonmätningsrapport. Jag är intresserad att köpa ett hus som har en stomme av lätt betong och är byggt år 1962. Enligt uppgifterna som vi har fått är bjälklagen av betong och trä. Stommen är lätt betong och fasad av tegel. Lättbetongen enligt mäklaren ska vara Siporex och källarmuren ska vara gjuten betonghålsten.

Jag fick en rapport från Kommunen som visar en mellanvärde av 70 Bq/m3. Två mätningar är gjort i källare och i sovrummet på markplan under 5 månadersperiod. Mellanvärdet för källaren är 100 Bq/m3 och för sovrummet ligger det på 40 Bq/m3. Rapporten är från år 2006 dvs drygt 10 år sen. Jag vet att gränsen i Sverige ligger vid 200 Bq/m3. Däremot blir jag lite orolig eftersom vi kommer ha små barn i huset. Min fråga är om mätningen bör göras om eftersom den befintliga rapporten är 10 år gammal. Mäklaren säger att det inte finns blåbetong i huset. Om det stämmer var kommer de siffrorna ifrån? Borde det inte visa 0 Bq/m3 om det inte finns blåbetong i konstruktionen? En annan fråga är om man ska ta hänsyn till medelvärdet eller enskilda mätningar...? Bör man helt och hållet avstå från att köpa ett hus byggt med lätt betong? Jag blir tacksam om jag får råd från er som kan lite om detta ämne...
 
Den vanligaste radon är markradon som kommer från marken. Dom värdena ni har är låga för ett gammalt hus med källare, vi hade 150 i vår källare. Det viktigaste är att mätningen är gjord efter 1994 för då ändrade man sättet att mäta radon på.

En grej att kolla är att mätningen ska vara en långtidsmätning som pågått minst 2 månader.
 
  • Gilla
April31
  • Laddar…
A
Jag skulle vara nöjd med de värden ni har, de är låga. 0 Bq/m3 kommer man aldrig att kunna uppnå i praktiken mig veterligen. Radon finns överallt och sipprar framförallt upp genom marken. Ni har mätt under 5mån vilket är en lång tid. Kontrollera att det är under vintermånaderna då man inte har fönster och dörrar öppna.

Värt att notera är att strålning inte är något påhitt av människan utan finns överallt, alltid och helt naturligt. Detta gäller inte bara strålning från radon utan den kommer även från andra källor från marken och rymden, s.k. bakgrundsstrålning. Inget att ligga sömnlös över.
 
  • Gilla
April31
  • Laddar…
Köp huset om det i övrigt passar er. Radonläget är på intet sätt något som ska få er att avstå. Jag har sysslat med radonmätningar i 3 år och aldrig fått resultatet 0 bq/m3. Om du har 100 i källaren och 40 i övriga huset så kan man anta att medelexponeringen hamnar runt 50. Bara en fjärdedel av gränsvärdet vilket är helt betryggande.
 
  • Gilla
April31
  • Laddar…
Tack snälla för era svar, jag kollade mätningsrapporten och testen är gjort från Januari till Maj månad... där står även att de vet ej om det finns blåbetong i huset... vi tänker göra en ny korttidsmätning innan köpet ändå... vad tycker ni om det? Menar ni att korttidsmätning är opålitlig?
 
Att göra en korttidsmätning när det finns en långtidsmätning är helt onödigt. Långtidsmätningarna är alltid bättre.
 
  • Gilla
April31
  • Laddar…
Opålitlig är det inte, men du får mycket bättre mätning under långtidsmätning.
 
  • Gilla
April31
  • Laddar…
Huset i övrigt passar oss, det är ett rymlig hus med många bra potensial. Detta med radon är i princip det stora bekymmer vi har... jag blev mer fundersam speciellt när jag läste någonstans att den gränsvärde som vi har i Sverige kan vara för högt och att det ska ändras till 100 Bq/m3 i framtiden...??!! Det borde finnas sätt att förbättra klimatet inomhus om man vill. Huset har en självdrag system idag och jag kan tänka mig om man har en bättre ventilation i källare kan man skapa en bättre klimat? Jag tänkte ställa en fråga till. När man säger att ett hus är radonhus pratar man då om en värde högre än 200 Bq/m3? Stämmer det?
 
Återigen, huset är inget problem ur radonsynpunkt. Långtidsmätningen är gjord under rätt period, allt är OK! Köp huset! Du behöver inte vara orolig!

/Kjell
 
  • Gilla
April31
  • Laddar…
Kanske ska förtydliga lite grann eftersom du verkar så pass orolig för detta. Radon är till skillnad från vissa andra gaser inte akut farligt. Ta till exempel koloxid som kan ta död på en människa snabbt om halterna är tillräckligt höga. Det är inte på samma sätt med radon, det är inte farligt att vistas i ett utrymme med säg 3000 bq/m3 under en måttlig tidsperiod, det är i stället den ackumulerade dosen som är farlig, precis som röntgenpersonal kollas med en dosimeter som mäter årsdosen. När man kommit upp i årsdosen får man jobba med annat tills nästa år.

Med din exponering på antagna 50 bq/m3 så når du inte upp i närheten ens av gränsvärdet även om det skulle sänkas till 100. Och det är på intet sätt farligt att vistas i din källare som har 100 bq/m3.
 
  • Gilla
April31
  • Laddar…
Tack igen, det känns mycket bättre efter att ha hört era råd och har läst på ämnet själv. Jag tror att vi kan lugna ner oss lite nu ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.