Byggahus.se
Vi har ett spabad halvt nedgrävd i trädäcket hemma. Förra vintern så var vi tvungna att sänka temperaturen så pass mycket att man inte ens kunde nyttja den på grund av elpriset. I år har jag sagt till sambon att vi måste tömma den och stänga av då det är en direkt pengatjuv. Men undrar om det är andra som har gjort liknande eller som tänker göra det. Hur tömmer man ut hela systemet på vatten så inget fryser sönder ?
 
  • Gilla
DowTheFish och 1 till
  • Laddar…
Bowser
Jag kommer göra likadant då det verkar bli osäkra elpriser, att ha på spabadet då kan ju faktiskt kosta ofantligt mycket pengar.
Får hoppas på nästa år istället.

Men rent exakt hur hur man säkerställer att allt blir tömt har jag inte klurat på ännu. Förmodligen köra tryckluft i rören, det borde räcka, men samtidigt plocka av sidopanelerna och se ifall det är några rör till jetsen som ligger med böjar som kan frysa sönder. Tänker göra det på hösten så får se då helt enkelt.
 
  • Gilla
DowTheFish och 1 till
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Jag kommer göra likadant då det verkar bli osäkra elpriser, att ha på spabadet då kan ju faktiskt kosta ofantligt mycket pengar.
Får hoppas på nästa år istället.

Men rent exakt hur hur man säkerställer att allt blir tömt har jag inte klurat på ännu. Förmodligen köra tryckluft i rören, det borde räcka, men samtidigt plocka av sidopanelerna och se ifall det är några rör till jetsen som ligger med böjar som kan frysa sönder. Tänker göra det på hösten så får se då helt enkelt.
Ja blåsa igenom hela systemet på något sätt låter som en klok idé, ska jag ta med mig
 
Funderar på precis samma sak. Tänkte tömma det relativt snart och på något sätt (inte klurat ut ännu) låta så mkt som möjligt dunsta. Frågan är bara hur man blåser bra med tryckluft, man får väl skapa sig ngn form av "muff" och blåsa genom alla möjliga hål man ser? Några risker med det tro?
 
S Sniper66 skrev:
Funderar på precis samma sak. Tänkte tömma det relativt snart och på något sätt (inte klurat ut ännu) låta så mkt som möjligt dunsta. Frågan är bara hur man blåser bra med tryckluft, man får väl skapa sig ngn form av "muff" och blåsa genom alla möjliga hål man ser? Några risker med det tro?
Jag har läst om andra som gjort liknande och jag tror att så länge man inte har fulla slangar med vatten som fryser och expanderar så är allt lugnt. Men håller med om att det bör göras snart. Vi ska göra det inom 2 veckor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag gjorde det nu igår och i förrgår. Våtdammsugare, jag fick nog ut närmare 10 liter ur rören med den. Dels i filterhållaren, i alla munstycken, och tog även ur pumpen för att förvara den inomhus.. Röret från pumpen till munstyckena gick det att suga ut mycket ur. Tänkte upprepa proceduren om en månad ca.
Glöm inte röret för avtappningsventilen, är ett separat rör, i vart fall på mitt spa. Antar att det är samma med röret från ozon-generatorn, men fick inte direkt ut något vatten just där.
 
  • Gilla
LK_2022 och 1 till
  • Laddar…
Goshark Goshark skrev:
Vi har ett spabad halvt nedgrävd i trädäcket hemma. Förra vintern så var vi tvungna att sänka temperaturen så pass mycket att man inte ens kunde nyttja den på grund av elpriset. I år har jag sagt till sambon att vi måste tömma den och stänga av då det är en direkt pengatjuv. Men undrar om det är andra som har gjort liknande eller som tänker göra det. Hur tömmer man ut hela systemet på vatten så inget fryser sönder ?
Goshark Goshark skrev:
Vi har ett spabad halvt nedgrävd i trädäcket hemma. Förra vintern så var vi tvungna att sänka temperaturen så pass mycket att man inte ens kunde nyttja den på grund av elpriset. I år har jag sagt till sambon att vi måste tömma den och stänga av då det är en direkt pengatjuv. Men undrar om det är andra som har gjort liknande eller som tänker göra det. Hur tömmer man ut hela systemet på vatten så inget fryser sönder ?
följer denna tråden, har nyss köpt hus med spabad och att ha den igång vintertid är ekonomiskt inte försvarbart med priser som skjuter upp över 5kr kwh…
 
  • Gilla
Silversnicker och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi tömt spabadet. Fick börja med att tömma ur vattnet med elektrisk vattenpump. Sen torkade vi av och och gjorde rent med spillvatten som låg i. Därefter blåste vi med kompressor i alla hål för att vara säkra på att det inte ligger och täpper till någonstans.
Vi tog sedan min lilla Nilfisk buddy 12 liter, en helt vanlig liten industridamsugare med in- och utsug. Började med att stoppa ner damsugaren i filter hållaren, fanns en adapter som ser ut som en liten slang på 20 cm som man lätt fick ner i röret under filtret, där fick vi upp ca 15 liter vatten. Sedan tog vi en torks 8 mm och skruvade av munstyckena i själva badet, där var det silikon under dom som gjorde det tätt mellan sug-munstycke på Nilfisk och själva hålet,fick säkert upp 10 liter till i de systemet. Därefter satte vi Nilfisk på utblås, täppte till "brunnen" i mitten av karet och blåste sedan med förlängning adaptern i filterhållaren ännu en gång och då sprutade det ut vatten i den nedersta delen av karet. Även där ca 5 liter.
Nu ska spabadet torka och hoppas lite kan avdunstar innan vi slår på locket.
 
  • Person tömmer vatten från ett spabad med en industridamsugare, som syns ansluten till ett filterhållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Händer som använder en slang för att tömma vatten från munstyckena i ett tömt spabad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rengöring av ett tömt spabad med en industridamsugares slang insatt i filterhållaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt spabad efter tömning och rengöring, med synliga munstycken och en person som städar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LK_2022 och 2 till
  • Laddar…
Shit vad bra det ser ut!
Fundera på att göra detsamma. Ska man inte vara orolig för att den spricker? Eller isolerar du. Extra när det blir kallt?
 
M Michael Meulenberg skrev:
Shit vad bra det ser ut!
Fundera på att göra detsamma. Ska man inte vara orolig för att den spricker? Eller isolerar du. Extra när det blir kallt?
Rören menar du? Så länge det inte ligger fullt i något rör så anser inte jag att det borde vara någon risk men såklart är det något man får bedömma själv. Vi bor i södra skåne och poolen är bara ett par meter från huset så här blir det varken jättekallt pga klimatet och dessutom får det värme av huset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag funderar på samma sak men börjar överväga att isolera det istället i princip bygga en cellplastlåda runt och köra så låg temp som möjligt.
Anledningen till det är att jag tror som många säger att det är svårt att tömma helt, eller kanske snarare vara säker på att det är det och att samlingar av kondens över tid inte ställer till det.

Jag kollade även med värmekamera förra vintern och ser hur värmen kommer ut främst runt om.
Har någon gjort nåt sådant med uppmätt resultat. 50mm Cellplast runt om för 2000kr kan lätt betala sig om det funkar.
 
  • Värmekamerabild av värmeförlust från ett objekt omgivet av varmare område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RogS och 1 till
  • Laddar…
Jag har också tömt och kopplat ur mitt SPA-bad. Med hjälp av Frankenslangs monster på våtdammsugaren fick jag ur över åtta liter vatten. Dammsög alla munstycken och hål där det förekom vatten.

Vi får se om det räcker.

Hand håller en improviserad slang ansluten till vakuum för att suga vatten ur ett vitt SPA-bad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit hink fylld med grumligt vatten från tömt SPA-bad, står på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Goshark och 1 till
  • Laddar…
Kollade med en kompis som isolerat, han gick ner från 550-600kWh/månad till ca 400 genom att isolera 10cm invändigt på skalet.

Det blev tömning för min del, hittade 50L vatten i gömmorna efter tömning av badet, finns säkert 5-10L kvar någonstans
 
Beställda en pump o grovdammsugare. Ska låna din ide på frankendamsugare, såg ju smart ut! Hur tror ni att skalen klarar sig under vintern?

Daghall Daghall skrev:
Jag har också tömt och kopplat ur mitt SPA-bad. Med hjälp av Frankenslangs monster på våtdammsugaren fick jag ur över åtta liter vatten. Dammsög alla munstycken och hål där det förekom vatten.

Vi får se om det räcker.

[bild] [bild]
 
Frågan är väl om det är någon mening att behålla baden? För nyttan med ett spabad är ju som störst på vintern. Och om nu den nya högre nivån på elpriser blir det ”nya normala” är det väl tveksamt om man vill koppla in badet igen ens nästa vinter…

vårt bad är 10 år gammalt. Jag tänker att vi kör på till dess att det kommer en kostsam renovering/trasig komponent nästa gång och då pensionerar badet för gott.

tar nog hellre en helg på Yasuragi per kvartal i framtiden för pengarna :cool:
 
  • Gilla
Blondie78 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.